Перенапруги в електричних мережах

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.141.11.E.041
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доцент Яцейко Андрій Ярославович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • знати теорію перенапруг в електричних мережах, способи і засоби захисту від них; • розуміти основні принципи координації рівня ізоляції електрообладнання підстанцій та ліній електричних мереж з діючими на них перенапругами; • вміти прогнозувати рівень перенапруг та їх статистичні характеристики; • вміти координувати рівень ізоляції з перенапругами в електричних мережах; • здатність вибирати необхідні засоби захисту електрообладнання підстанцій та ліній електричних мереж від перенапруг.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Електромагнітна сумісність; • Проектування ліній електричних мереж.
Короткий зміст навчальної програми: Рівні ізоляції електрообладнання. Режими нейтралі електричних мереж та силових трансформаторів. Внутрішні перенапруги та їх статистичні характеристики. Амплітуди перенапруг. Обмеження перенапруг при планових та аварійних комутаціях. Резонансні перенапруги їх статистичний розподіл та обмеження. Захист від внутрішніх перенапруг ліній та підстанцій електромереж 6-35 кВ. Грозові перенапруги та їх характеристики. Перекриття ізоляції ЛЕП з сухими гірляндами при дії комутаційних перенапруг. Методика техніко-економічного обґрунтування рівнів ізоляції. Обмежувачі перенапруг нелінійні їх властивості та вибір.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункової робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Керівні вказівки з захисту електричних станцій, підстанцій, повітряних ліній електропередавання 6-750 кВ від грозових і внутрішніх перенапруг. – Об’єднання «Галузевий резервно-інвестиційний фонд розвитку енергетики», Київ, 2005. 2. Кадомская К.П. Перенапряжения в электрических сетях различного назначения и защита от них: учебник / К.П.Кадомская, Ю.А.Лавров, А.А.Рейхердт; Новосиб. гос. техн. ун-т. – Новосибирск : Изд-во НГТУ, 2004. – 368 с. 3. Ограничители перенапряжений в электроустановках 6-750 кВ. Методическое и справочное пособие. Под ред. М.А. Аронова. – М.: «Знак». 2001. – 232 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).