Помпи, вентилятори, компресори

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.021
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: Юрасова Оксана Георгіївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Розширення й поглиблення знань і вмінь студентів стосовно використання помп, вентиляторів, компресорів та процесів в гідравлічних машинах при вирішуванні задач теплоенергетики.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентостей: Інтегральна компетентність: – Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності: ЗК4 : Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК7 : Здатність працювати в команді. ЗК9 : Здатність приймати обґрунтовані рішення Фахові компетентності: ФК2: Здатність застосовувати і інтегрувати знання і розуміння інших інженерних дисциплін для вирішення професійних проблем.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР4: Аналізувати і використовувати сучасні інженерні технології, процеси, системи і обладнання у сфері теплоенергетики. ПР11: Мати лабораторні / технічні навички, планувати і виконувати експериментальні дослідження в теплоенергетиці за допомогою сучасних методик і обладнання, оцінювати точність і надійність результатів, робити обґрунтовані висновки. ПР12: Розуміти ключові аспекти та концепції теплоенергетики, технології виробництва, передачі, розподілу і використання енергії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: - Фізика - Технічна термодинаміка - Теоретична механіка та основи конструювання Кореквізити: - Турбіни ТЕС - Котельні установки
Короткий зміст навчальної програми: Помпи, вентилятори, компресори належать до найбільш розповсюджених гідравлічних та аеродинамічних машин. Вони є невід'ємною складовою частиною багатьох технологічних схем у промисловості, енергетиці, транспорті, теплогазопостачанні, у вентиляції будівель і споруд. Розв'язання великої частини задач, пов'язаних з проектуванням та експлуатацією цих машин спирається на закони і співвідношення, що описують перетворення механічної енергії приводу в енергію потоку рідини або газу. Розглянуто основні робочі параметри машин, які підіймають рідини і гази, наведені класифікації, основи теорії, характеристики, способи регулювання, конструкції насосів, вентиляторів, газодувів, компресорів, автоматизованих насосних агрегатів, які використовуються в комунальному господарстві та на теплових електричних станція. Розглянуто спільну роботу нагнітача з трубопровідною мережею. Особливу увагу приділено вивчення теорії насосів і тягодуттьових машин і особливостей використання їх в енергетиці.
Опис: Загальні відомості про машини для подачі рідин і газів Класифікація. Області застосування машин для подачі рідин і газів. Струминні помпи. Пневматичний підіймач періодичної дії. Схема підіймача для рідин. Основні робочі параметри машин, які підіймають рідини і гази. Графічне пояснення рівняння для визначення повного напору, що розвивається помпою. Потужність і ККД помпи, вентилятора. Сумісна робота помпи і трубопровідної системи. Відцентрові помпи і вентилятори Принцип дії відцентрових машин. Паралелограми швидкостей на вході і виході міжлопатевих каналів. Рівняння Ейлера. Теоретичний і дійсний напори, що розвиваються робочим колесом. Вплив кута ?2 на напір, що розвивається відцентровою машиною. Типи лопатей робочого колеса. Вплив кута на статичну і швидкісну складові теоретичного напору стосовно до трьох основних типів робочих лопатей. Підводи і відводи. Гідравлічний, об’ємний і механічний ККД відцентрової машини. Багатосхідчасті і багатопоточні відцентрові машини.Теоретичні характеристики відцентрової машини. Дійсні характеристики відцентрової машини при постійній частоті обертання. Подібність відцентрових машин. Формули пропорційності. Перерахунок характеристик при зміні частоти обертання валу машини. Випробування помп. Дросельне регулювання подачі при постійній частоті обертання Регулювання подачі зміною частоти обертання валу машини. Регулювання подачі поворотними лопатами на вході в робоче колесо. Паралельне з’єднання відцентрових помп Послідовне з’єднання відцентрових помп. Кавітація. Заходи, попереджуючі виникненню кавітації. Допустима висота всмоктування. Основні частини конструкції відцентрових помп. Помпове устаткування ТЕС. Помпове устаткування АЕС. Будова і експлуатація помпових установок.Основні поняття і застосування відцентрових вентиляторів. Тиск, що розвивається вентилятором. Вплив самотяги на напір, що розвивається димосмоком. Компресорні машини. Компресорні машини. Основні поняття. Типи компресорів. Термодинаміка компресорного процесу. Потужність компресора. Коефіцієнт корисної дії компресорів. Охолодження. Східчасте стиснення. Індикаторна діаграма поршневого компресора. Шкідливий простір. Подача поршневого компресора. Вплив шкідливого простору на подачу поршневого компресора. Вплив ступеня підвищення тиску на подачу компресора.
Методи та критерії оцінювання: Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти здійснюється за допомогою усного опитування на лекційних, практичних та лабораторних заняттях. Оцінювання знань забезпечується поточним контролем та семестровим екзаменаційним контролем. Поточний контроль: підготовка та виконання практичних занять; підготовка та виконання графічно-розрахункових робіт; підготовка, виконання та захист лабораторних робіт. Екзаменаційний контроль здійснюється в період екзаменаційної сесії в письмово-усній формі. Поточний контроль на практичних та лабораторних заняттях проводиться з метою виявлення готовності здобувача освіти до занять у таких формах: • вибіркове усне опитування перед початком занять; • фронтальна перевірка виконання попередньої лабораторної роботи; • оцінка активності здобувача освіти у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Екзаменаційний контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30 балів (лабораторні заняття - 15 балів, практичні заняття - 15 балів) Екзаменаційний контроль - 70 балів (письмова компонента - 60 балів, усна компонента - 10 балів) Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Мандрус В.І. Гідравлічні та аеродинамічні машини (насоси, вентилятори, газодувки, компресори): Підручник. –Львів: «Магнолія плюс», видавець В.М.Піча, 2005. -340с. 2. Безродний М. К. Теплові насоси та їх використання. [Текст] : посіб. / М. К. Безродний, І. І. ,Пуховий, Д. С. Кутра. – К.: НТУУ «КПІ», 2013. – 289 с. 3. Герасимов Г.Г. Нагнітачі та теплові двигуни. Навчальний посібник. – Рівне: НУВГП, 2012. 552 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).