Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Теплоенергетика
Код дисципліни: 6.144.00.O.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Лектори: доцент, к.т.н. Кіт Юрій Володимирович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надання студентам теоретичних знань та практичних умінь для здійснення ефективної професійної діяльності шляхом забезпечення оптимального управління охороною праці на підприємствах (об’єктах господарської, економічної та науково-дослідницької діяльності), формування у студентів відповідальності за особисту та колективну безпеку, усвідомлення необхідності обов’язкового виконання в повному обсязі всіх заходів гарантування безпеки праці на робочих місцях, формування теоретичних і прикладних знань із правових, економічних та організаційних питань захисту людини від впливу негативних чинників середовища життя і діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ІК 1. Здатність розв’язувати складні загальні, спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері теплоенергетики або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів електричної інженерії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. ЗК 4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК 7. Здатність працювати в команді. ЗК 9. Здатність приймати обґрунтовані рішення. фахові компетентності: ФК 5. Здатність визначати, досліджувати та розв’язувати проблеми у сфері теплоенергетики, а також ідентифікувати обмеження, включаючи ті, що пов’язані з інженерними аспектами і проблемами охорони природи, сталого розвитку, здоров'я і безпеки та оцінками ризиків в теплоенергетичній галузі. ФК 9. Здатність розробляти плани і проекти для забезпечення досягнення поставленої певної мети з урахуванням всіх аспектів вирішуваної проблеми, включаючи виробництво, експлуатацію, технічне обслуговування та утилізацію теплоенергетичного обладнання. ФК 10. Здатність дотримуватися професійних і етичних стандартів високого рівня у діяльності в теплоенергетичній галузі. ФК 12. Здатність забезпечувати захист інтелектуальної власності, готувати, оформлювати і виконувати контракти в теплоенергетичній галузі.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: знання: ПР 6. Виявляти, формулювати і вирішувати інженерні завдання у теплоенергетиці; розуміти важливість нетехнічних (суспільство, здоров'я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) обмежень. ПР 7. Розробляти і проектувати складні вироби в теплоенергетичній галузі, процеси і системи, що задовольняють встановлені вимоги, які можуть включати обізнаність про технічні й нетехнічні (суспільство, здоров'я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) аспекти. ПР 10. Знати і розуміти технічні стандарти і правила техніки безпеки у сфері теплоенергетики. ПР 11. Мати лабораторні / технічні навички, планувати і виконувати експериментальні дослідження в теплоенергетиці за допомогою сучасних методик і обладнання, оцінювати точність і надійність результатів, робити обґрунтовані висновки. ПР 13. Розуміти основні методики проектування і дослідження в теплоенергетиці, а також їх обмеження. ПР 16. Розуміти нетехнічні (суспільство, здоров'я і безпека, навколишнє середовище, економіка і промисловість) наслідки інженерної практики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Фізика, • Хімія, • Електротехніка та електромеханіка, • Термодинаміка та теплотехніка.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» є нормативною дисципліною, що входить до навчальних планів як самостійна дисципліна обов’язкового вибору. Навчальна дисципліна об’єднує систему знань і навиків з ОП і БЖД під час діяльності на об’єктах господарювання і побуті. Дисципліна покликана сформувати в майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо фунціонування системи, стану і проблем безпеки згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами. Навчальна дисципліна передбачає вивчення питань з ОП і БЖД відповідно до особливостей професійності діяльності майбутніх фахівців. Виклад дисципліни включає питання основ електробезпеки, пожежної безпеки, питання гігієни праці та виробничої санітарії на підприємствах, оцінки ризиків і управління ними, питання забезпечення заходів захисту людей в разі виникнення надзвичайних ситуацій, а також законодавчу базу з питань охорони праці і безпеки життєдіяльності. Вивчення дисципліни дає теоретичні знання з основ взаємодії людини з довкіллям, формує вміння аналізувати умови перебування та приймати адекватні рішення щодо особистої безпеки, збереження здоров'я та життя персоналу і населення, а також виховує гуманне світосприйняття і відношення до людини.
Опис: Основні поняття у галузі охорони праці та безпеки життєдіяльності. Законодавча та нормативна база України з охорони праці. Закон України “Про охорону праці”. Кодекс законів про працю України. Гарантії охорони праці жінок та неповнолітніх. Система інтелектуальної власності. Виникнення і набуття прав на об’єкти інтелектуальної власності. Захист прав інтелектуальної власності. Договори у сфері інтелектуальної власності. Підготовки, оформлення і виконання контрактів в теплоенергетичній галузі. Метеорологічні умови виробничого середовища. Санітарно-гігієнічне нормування забруднення повітряного середовища на виробництві. Загальні заходи та засоби попередження забруднення повітряного середовища. Освітлення виробничих приміщень. Природне освітлення та його нормування. Штучне освітлення та його нормування. Системи штучного освітлення. Джерела штучного освітлення. Шум. Класифікація шуму. Дія шуму на організм людини. Нормування шуму. Методи та засоби боротьби з шумом. Інфра- та ультразвук. Джерела їх виникнення. Дія ультра- та інфразвуків на організм людини та методи та засоби захисту. Джерела вібрації. Дія вібрації на організм людини. Класифікація вібрацій за походженням. Гігієнічне нормування вібрацій. Заходи та засоби колективного та індивідуального захисту від вібрацій. Дія електричного струму на організм людини. Види електричних травм. Основні фактори, що визначають результат ураження людини струмом. Класифікація приміщень за ступенем небезпеки ураження людини електричним струмом. Організація пожежної охорони на виробництві. Основні причини виникнення пожеж. Види горіння. Пожежонебезпечні властивості речовин і матеріалів. Здатність матеріалів та речовин до займання. Легкозаймисті горючі речовини. Протипожежне водопостачання. Способи та засоби гасіння пожеж. Первинні засоби гасіння пожеж. Небезпеки та їх класифікація. Чинники зниження життєдіяльності людини. Загальна класифікація надзвичайних ситуацій
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – (20 %): письмові звіти лабораторних робіт; (20 %): письмові звіти практичних робіт; Підсумковий контроль – (60%): письмова тестова робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Розрахунково-графічна робота (максимум 10 балів), з них: – структура роботи (Завдання, зміст, список використаної літератури та джерел (не менше 5), висновки,) (1 бал); - якість джерел інформації, змісту роботи та висновків (за кожне теоретичне питання максимум 1 бал); – розв’язані задачі з відповідними поясненнями, коментарями та висновками (за кожну задачу максимум 5 балів); – правильно виконана графічна частина (3 бали). 2. Лабораторні роботи (максимум 5 балів), з них: – сформований звіт (структура роботи, обчислення і розрахунки, висновок) (максимум 1,5 бала); - теоретичний матеріал (тестування у ВНС) (максимум 3,5 бала); 3. Практичні роботи (максимум 5 балів): – сформований звіт: структура роботи, (максимум 1,5 бала) обчислення і розрахунки, висновок (максимум 3,5 бала).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. http://www.zakon0/rada.gov.ua . 2. http://www.pidruchniki.com. 3. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Навч. посіб. – Суми: Університетська книга, 2024. – 540 с. 4. Грибан В.Г., Негодченко О.В. Охорона праці. Навч. посібник. – К.: Видавництво «Центр навчальної літератури», видання 2-ге, 2019, – 276с. 5. Запорожець О. Безпека життєдіяльності. Навч. посіб. – К.: Видавництво «Центр навчальної літератури», 2019, – 448с. 6. Право інтелектуальної власності: підручник / за заг. ред. С.Б. Булеци, О.І. Чепис. Ужгород: РІК-У, 2019. 488 с. 7. Мохняк С.М., Дацько О.С., Козій О.І., Романів А.С., Петрук М.П., Скіра В.В., Васійчук В.О., Безпека життєдіяльності. Навчальний посібник. Львів. Видавництво НУ "Львівська політехніка", 2009. - 264с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).