Фізична геодезія
Спеціальність: Геодезія та землеустрій
Код дисципліни: 6.193.07.E.095
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Вища геодезія та астрономія
Лектор: професор Двуліт Петро Дмитрович,
викладач, к.т.н., Лук'янченко Юрій Олександрович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • знати основні теорії фігури Землі, зовнішнє гравітаційне поле і поле прискорення вільного падіння Землі, методи визначення зовнішнього гравітаційного поля і поверхні Землі ;
• вміти виконувати гравіметричні визначення в пунктах фізичної поверхні Землі і застосовувати дані вимірів супутникової геодезії для детального вивчення фігури і зовнішнього гравітаційного поля Землі;
• мати уявлення про основні напрямки і перспективи сучасного розвитку фізичної геодезії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Гравіметрія
• Вища геодезія
• Геодезична астрономія
Короткий зміст навчальної програми: Історичний огляд розвитку теорії фігури Землі. Основи теорії потенціалу. Види потенціалів тяжіння. Формули Гріна і Гаусса для потенціалів. Кульові та сферичні функції. Поліноми Лежандра. Розклад функції, заданої на сфері, в ряд сферичних функцій. Застосування сферичних функцій для розв'язку граничних задач. Основні системи координат в гравітаційному полі Землі. Силові лінії та рівневі поверхні. Нормальний та аномальний потенціал. Характеристики нормального і аномального гравітаційного поля Землі. Аномалії прискорення вільного падіння та гравіметричні редукції. Визначення аномального потенціалу Землі за Стоксом і Молоденським. Формули Стокса і Венінг-Мейнеса. Визначення характеристик гравітаційного поля на фізичній поверхні.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (70%);
• підсумковий контроль (30 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (30%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Двуліт П.Д. Фізична геодезія.- Київ, Експрес, 2008, 256.
2. Двуліт П.Д. Гравіметрія, Л, ЛАГГ, 1998.-195.
3. Л.В.Огородова. Высшая геодезия, часть ІІІ Теоретическая геодезия, М, Геодезкартиздат, 2006, 381. с.
4. Heiskanen W.A. Moritz H. Physical geodesy. - Graz, 1981.