Геотектоніка

Спеціальність: Космічний моніторинг Землі
Код дисципліни: 7.103.01.E.016
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Вища геодезія та астрономія
Лектор: професор Савчук Степан Григорович,
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою та основними завданнями дисципліни є надання магістрам теоретичних знань про тектоносферу (літосферу і астеносферу) як головний тектонічний об'єкт, в межах якого на границях літосферних плит відбуваються основні геодинамічні процеси, пов'язані з формуванням океанічної і континентальної кори, а також їх основних структурних елементів та практичних навичок при виконанні геотектонічних досліджень.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: фахові компетентності: ФК 10. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також вибору технічних засобів для їх виконання; фахові компетентності професійного спрямування: ФКC 1.1. Здатність визначати геодинамічні рухи Земної поверхні на основі методів космічної геодезії; ФКС 1.2. Здатність до професійної експлуатації сучасного супутникового обладнання і космічних технологій та проводити самостійний аналіз і дослідження питань теоретичної геодезії. ФКС 1.6. Уміння використовувати та застосовувати базові навики прийняття рішень у області космічних технологій. ФКС 1.7. Уміння проектувати базові моделі типових стаціонарних досліджень у космічній геодезії. ФКС 1.8. Уміння складати загальну технологічну схему опрацювання даних ГНСС спостережень та проводити аналіз отриманих результатів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ЗН1 Здатність продемонструвати глибокі знання та навики щодо проведення експериментів, збору даних, моделювання та аналізу отриманих результатів, системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей у геодезії та землеустрої ЗН12 Розуміння впливу технічних досягнень в суспільному, економічному, соціальному і екологічному аспекті. УМ2 Застосовувати знання технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування та обладнання для вирішення технічних задач з геодезії та землеустрою УМ3 Здатність продемонструвати знання сучасного стану справ та новітніх технологій в галузі геодезії та землеустрою. УМ8 Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію діяльності для вирішення завдань спеціальності (спеціалізації) з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів. УМ10 Ідентифікувати, класифікувати та описувати технологію робіт у галузі. КОМ1 Здатність працювати результативно в групах, щоб локалізувати, отримати та опрацювати дані для вирішення завдання дослідження та брати відповідальність за організацію періодів роботи. КОМ3 Здатність використовувати різноманітні методи, зокрема інформаційні технології, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ3 Здатність усвідомлювати важливість отриманих знань з метою здобуття нових фахових умінь, адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Основи космічного моніторингу Топографія дна акваторій Гравіметрія Супутні і наступні навчальні дисципліни Планетарна та інженерна геодинаміка Космічний моніторинг Землі
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні «Геотектоніка» проводять комплексне вивчення Землі, як космічного тіла з властивими їй закономірностями розвитку та вивчення окремих регіонів земної кори(загальна і регіональна геотектоніка).
Опис: Загальні відомості про геотектоніку. Визначення, об'єкт і предмет геотектоніки. Геотектоніка і геодинаміка. Роль геотектоніки в науках про Землю. Глибинна будова Землі. Методи вивчення земних надр - за виходами глибинних порід, за даними надглибокого буріння, геофізична та сейсмічна томографія як головний метод, космогеологічний, експериментальна геотектоніка. Сейсмічна модель Землі і її основні геосфери та їх межі: земна кора і її основні типи і підтипи, поверхня Мохоровичича, літосфера, астеносфера, тектоносфера, мантія, зовнішнє і внутрішнє ядро. Тектонічні рухи і методи їх вивчення. Поняття про тектонічні рухи, принципи їх класифікації - по знаку, масштабності, швидкості, інтенсивності, тривалості, спрямованості і повторюваності (коливальний характер), причин (ендогенні та екзогенні) і результатами (структуроутворюючі і оборотні), віком (сучасні, неотектонічні і палеотектонічні). Сучасні тектонічні рухи, їх фізичні характеристики та методи вивчення - історичні, геодезичні, астрономічні, супутникові спостереження. Неотектонічні (новітні) рухи та геоморфологічні методи їх вивчення. Палеотектонічні рухи і методи їх вивчення. Основні геотектонічні структури тектоносфери. Поняття про геотектонічні структури і принципи їх виділення. Океани, континенти і їх найголовніші підрозділи з позицій фіксизма і мобілізма. Основні геоісторичні етапи розвитку тектоносфери і літосфери. Етапи: догеологічний, протоконтинентальний, неотектонічний. Спрямованість і циклічність розвитку - розростання платформ і відродження рухливих поясів, змінні взаємини океанічної і континентальної кори. Геотектонічні гіпотези. Історія питання: контракційна, пульсаційна, розширяючої і зростаючої Землі, ротаційна гіпотези. Сучасні гіпотези: глибинної диференціації (фіксизм) і тектоніка літосферних плит (мобілізм).
Методи та критерії оцінювання: Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, (30%); підсумковий контроль (50 %, контрольний захід, екзамен; усна форма - 20%).
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Опитування при захисті лабораторних робіт 2. Перевірка Контрольних робіт 3. Екзамен – письмова форма (питання, задачі та тести у ВНС). Лабораторні роботи, які оцінюються по 10 балів: - 10 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; - 7 балів – («добре») виставляється за знання навчального матеріалу вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; - 4 бали – («посередньо» («задовільно») виставляється за посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; - 2 бали – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; - 0 балів – («дуже погано») виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Шевчук В.В. Загальна геотектоніка з основами геодинаміки : підручник для вузів / В.В. Шевчук, В.А. Михайлов . – 2-ге вид., випр . – Київ : ВПЦ "Київський університет", 2005. – 327 с. 2. Геотектоніка - https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=3074
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).