Референцні системи в геодезії
Спеціальність: Інженерна геодезія
Код дисципліни: 7.193.01.O.005
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Вища геодезія та астрономія
Лектор: Джуман Богдан Богданович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
СК03. Здатність ефективно застосовувати теорії, принципи та технології математики, природничих, технічних, соціальних, економічних наук при розв’язанні комплексних задач геодезії та землеустрою.
Результати навчання: РН01. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері геодезії та землеустрою, достатні для проведення досліджень і здійснення інновацій.
РН11. Виконувати комплексний аналіз і оцінювання стану об’єктів геодезії та землеустрою і оцінювати наслідки від запровадження практичних заходів.
РН14. Критично осмислювати сучасні проблеми і перспективні напрями розвитку геодезії та землеустрою, дотичні міждисциплінарні проблеми.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Геодезія в природокористуванні
2. Сучасні інженерно-геодезичні технології (блок 1)
3. Комп’ютерні технології в геодезії (блок 2)
Короткий зміст навчальної програми: Предмет “Референцні системи в геодезії” з 2015 року став основою базової секції № 1 “Референцні системи” Міжнародної Асоціації Геодезії. Його вивчення передбачає загальні відомості про фігуру Землі та її обертання; рух земних полюсів, динаміку земної кори. Геодезичні координати та природні координати. Встановлення нормальної Землі. Міжнародні стандарти. Система координат Тіссерана. Перетворення Гельмерта. Узагальнене перетворення Молоденcького. Реалізація небесної та земної систем координат. Висотна референцна система. Параметри орієнтації Землі. Перетворення від небесної до земної системи координат. Основи Європейської земної системи координат ETRS та її реалізації ETRF. Європейська вертикальна система EVRS та її вимоги. Натуральні координати та геопотенціальні числа. Характеристика основних систем висот. Перетворення геопотенціальних чисел, нормальних висот та висот квазігеоїда із однієї в іншу систему. Динамічні вертикальні дати та системи висот, пов’язані з гравітаційним полем.
Опис: Предмет “Референцні системи в геодезії” : основні визначення та числові стандарти. Гравітаційне поле Землі. Реалізація небесної та земної систем координат. Моделювання кінематики тектонічних плит. Висоти, що використовуються в геодезії. Визначення параметрів перетворення геодезичних координат. Основні шкали часу. Еволюція шкал часу.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: усне, індивідуальне, комбіноване і фронтальне опитування; перевірка і захист лабораторних робіт та контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: ПК - 100 балів.
Контрольна робота – макс. 20 балів
Лабораторна робота №1 – макс. 15 балів
Лабораторна робота №2 – макс. 15 балів
Усний експрес-тест №1 – макс. 25 балів
Усний експрес-тест №2 – макс. 25 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Гоффман-Велленгоф Б., Ліхтенеггер Г., Коллінз Д. Глобальна система визначення місцезнаходження (GPS): Теорія і практика /Пер. з англ. – К.: Наукова думка, 1996. – 392 с.
2. Hofmann–Wellenhof B., H. Moritz, (2005) Physical Geodesy. Springer, Wien New York, 2005, 403 p.
3. NIMA WGS84 Update Committee (1997) Department of Defense World Geodetic System 1984 Its Definition and Relationships with Local Geodetic Systems // NIMA, TECHNICAL REPORT 8350.2, Third Edition, 1997, 171 P.
4. Seeber G. Satellite geodesy. 2nd edition.// Walter de Gruyter-Berlin, 2003.– 589 p.
5. Марченко О. М., Третяк К.Р., Ярема Н.П. Референцні системи в геодезії, Навчальний посібник, - Львів: Видавництво Національного університету Львівської політехніки, 2013, 220c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).