Економіко-математичні методи і моделі в оцінці нерухомості

Спеціальність: Оцінка землі та нерухомого майна
Код дисципліни: 7.193.04.E.015
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Кадастр територій
Лектор: д.т.н., проф. Юрій Губар
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Визначення ринкової вартості, як найбільш ймовірної ціни продажу майнових прав, прийняте у Міжнародних і Європейських стандартах оцінки, обумовлено стохастичною природою самого ринку прав на об’єкти нерухомості. Функціонування ринку нерухомості, як економічної системи, відбувається під впливом безлічі чинників. Ці чинники, з математичної точки зору, можуть і повинні розглядатися як випадкові змінні, які формують результуючий показник – ринкову вартість. Ймовірнісний характер самого процесу оцінки обумовлює необхідність застосування економіко-математичних методів і моделей у процесі визначення вартості об’єктів нерухомості. Метою викладання дисципліни є вивчення теоретичних питань і формування в студентів практичних навичок, що дасть змогу самостійно вирішувати практичні завдання економіко-математичного моделювання в оцінці нерухомості.
Завдання: Загальні компетентності: ІНТ Здатність розв’язувати задачі прикладного, дослідницького та/або інноваційного характеру в сфері геодезії та землеустрою. Спеціальні (фахові) компетентності: СК 1.1 Збирання, зберігання, накопичення, опрацювання, моделювання та аналіз інформації; СК 1.3 Здатність реалізовувати інвестиційні цільові програми розвитку ринку нерухомості; СК 1.4 Уміння планувати та прогнозувати розвиток ринку нерухомості для управлінських цілей; СК 1.5 Використання професійної термінології та форм вираження у сфері оцінки землі та нерухомого майна.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН01. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері геодезії та землеустрою, достатні для проведення досліджень і здійснення інновацій. РН04. Будувати і досліджувати концептуальні, математичні і комп’ютерні моделі об’єктів і процесів, застосовувати їх для створення інновацій у сфері геодезії та землеустрою. РН09. Розробляти і впроваджувати заходи з оперативного та перспективного управління, прогнозування і планування геодезичного, картографічного та землевпорядного виробництва з урахуванням наявних ресурсів та часових обмежень. РН11. Виконувати комплексний аналіз і оцінювання стану об’єктів геодезії та землеустрою і оцінювати наслідки від запровадження практичних заходів. РН13. Виконувати обстеження, випробування, діагностику, моніторинг об’єктів геодезії та землеустрою, розробляти заходи з охорони земель та оцінювати їх наслідки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Практичні питання оцінки майнових прав; Землевпорядне проектування; Геоматика та дистанційні методи дослідження території. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Методологія оцінки нерухомості; Планування та прогнозування розвитку ринку нерухомості; Інституційне забезпечення ринку нерухомості.
Короткий зміст навчальної програми: Економіко-математичне моделювання є ефективним засобом системного, комплексного кількісного зображення закономірностей досліджуваного явища або процесу. Робочою програмою дисципліни передбачено проведення лекційних та лабораторних занять. Лабораторні заняття базуються на матеріалах лекцій та матеріалі, який самостійно вивчається студентами, включають розгляд конкретних питань та розрахункові завдання. Самостійна робота студентів передбачає підготовку до лабораторних занять, написання та захист контрольної роботи, проведення індивідуальних консультацій, самостійне опрацювання окремих питань. Побудова моделі ґрунтується на аналізі зібраної інформації і теорії оцінки і є довгим і трудомістким процесом. Дуже рідко перша обрана специфікація залежності дає добрі за всіма параметрами результати. Зазвичай, доводиться поступово підбирати формулу зв’язку і склад факторних змінних , аналізуючи на кожному етапі якість отриманої залежності. Аналіз якості обов’язково повинен включати крім розрахунку статистичних показників та критеріїв адекватності ще й аналіз логічного сенсу отриманого рівняння регресії. А саме, чи дійсно суттєвими виявились факторні змінні важливі з точки зору теорії, позитивні чи негативні коефіцієнти, що показують вплив цих факторів, чи потрапили розраховані значення коефіцієнтів регресії в припущені інтервали. Процес побудови просторово-параметричної моделі – це балансування між економічною теорією, доступністю даних та попередніми ідеями, заснованими на логічних та теоретичних уявленнях і звичайно статистичною теорією.
Опис: Концептуальні засади математичного моделювання процесу ринкового ціноутворення. Подібність об’єктів нерухомості та порівнянні дані. Методи аналізу рівня цін та їх динаміки. Методи аналізу зв’язку між ціною та факторними ознаками. Статистичні моделі оцінювання. Побудова моделі вартості нерухомості при оцінюванні методом зіставлення цін продажів. Моделювання капіталізації доходів. Моделювання грошових потоків для нерухомості, що підлягає розвитку.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (ПК): 1. Захист лабораторних робіт згідно із призначеним викладачем терміном – 20 балів. 2. Усне опитування – 10 балів. 3. Активність, внесення пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо – 10 балів. Разом за ПК: 40 балів. Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 50 балів, усна компонента - 10 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання та захист лабораторних робіт • 5, 6 балів - виставляються за виконання власного варіанту відповідної лабораторної роботи без помилок, підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні не пізніше 2 занять від дати видачі завдання до лабораторної роботи. Захист лабораторної роботи на визначену кількість балів передбачає вміння чітко, лаконічно і логічно послідовно відповідати на поставлені питання, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні лабораторних завдань. • 4 бали - виставляються за виконання власного варіанту відповідної лабораторної роботи без помилок, підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні не пізніше 3 занять від дати видачі завдання до лабораторної роботи. Захист лабораторної роботи на визначену кількість балів передбачає вміння чітко, лаконічно і логічно послідовно відповідати на поставлені питання, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні лабораторних завдань. • 3 бали - виставляються за виконання власного варіанту відповідної лабораторної роботи без суттєвих помилок, підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні не пізніше 4 занять від дати видачі завдання до лабораторної роботи. Захист лабораторної роботи на визначену кількість балів передбачає вміння чітко, лаконічно і логічно послідовно відповідати на поставлені питання, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні лабораторних завдань. • 2 бали - виставляються за виконання власного варіанту відповідної лабораторної роботи без помилок (або з деякими неточностями), підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні 5-6 занять від дати видачі завдання до лабораторної роботи. Захист лабораторної роботи на визначену кількість балів передбачає вміння чітко, лаконічно і логічно послідовно відповідати на поставлені питання з несуттєвими помилками, вміння застосовувати теоретичні положення при розв’язанні лабораторних завдань. • 1 бал - виставляються за виконання власного варіанту відповідної лабораторної роботи з деякими помилками, підготовку письмового звіту виконання та його захист у терміні 7-8 занять від дати видачі завдання до лабораторної роботи. Захист лабораторної роботи на визначену кількість балів передбачає посередні знання навчального матеріалу, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень при розв’язанні лабораторних завдань.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Драпіковський О. Оцінка нерухомості / О.І. Драпіковський, І. Б. Іванова, Ю. В. Крумеліс. – К.: ТОВ «СІК ГРУП Україна», 2015. – 424 с. 2. Драпіковський О. І. Методи і моделі оцінювання нерухомого майна : навч. посіб. / О. І. Драпіковський, І. Б. Іванова, Н. О. Терещенко. – Київ : Віпол, 2016. – 512 с. 3. Економіко-математичне моделювання: навч. пос. / Р.В. Фещур [та ін.]; за ред. Р.В. Фещура; – Львів: Бухгалтерський центр «Ажур», 2010. – 340с. 4. Національний стандарт № 1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 10.09. 2003р. / Кабінет Міністрів України. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1440-2003-%D0%BF. 5. Національний стандарт № 2 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2004 № 1442 / Кабінет Міністрів України. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1442-2004-%D0%BF. 6. Перович Л. М. Оцінка нерухомості: навч. пос. / Л. М. Перович, Ю. П. Губар. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. – 296 с. 7. Тенденції ринку нерухомості України. Реалії та прогнози. Криза 2008 / [Воронін В. О., Галасюк В. В., Гусельников А. С.та ін.]. – К.: АрТек, 2009. – 300 с. 8. Тенденції ринку нерухомості України: реалії та прогнози. 2007-2013: [монографія] / [В. М. Шалаєв , О. І. Драпіковський, І. Б. Іванова та ін.]; [за ред. О. І. Драпіковського, І. Б. Іванової]; УВЕКОН. - К.: Арт Економі, 2012. – 240 с. 9. Порядок визначення вартості відтворення чи заміщення земельних поліпшень – будинків, будівель та споруд багатоповерхового житлового будівництва / Фонд державного майна, Мінрегіон України. Наказ від 27.08.2012 № 3379/430. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z1608-12. 10. Порядок визначення вартості відтворення чи заміщення земельних поліпшень – будинків, будівель та споруд малоповерхового житлового будівництва / Фонд державного майна, Держжитлокомунгосп України. Наказ від 23.12.2004 № 2929/227. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0054-05. 11. Порядок проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок / Держкомзем України. Наказ від 09.01.2003 № 2. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0396-03. 12. Правила визначення фізичного зносу житлових будинків: СОУ ЖКГ 75.11 – 35077234.0015:2009. – [Чинний від 2009-07-01]. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://document.ua/zhitlovi-budinki.-zbirnik-ukrupnenih-pokaznikiv-vartosti-vid-nor5653.html 13. Губар Ю. П. Словник з кадастру, землеустрою та оцінки нерухомості (основні терміни та поняття): словник / Ю. П. Губар, Ю. С. Хавар, В. М. Сай, Л. В. Винарчик, О. Р. Гулько, Т. В. Мартинюк. – Львів: Центр Європи, 2021. – 338 c. 14. Губар Ю. П. Геодезичне забезпечення та удосконалення методів і моделей оцінки нерухомості: монографія / Ю. П. Губар. – Львів: Центр Європи, 2020. – 326 c. 15. Губар Ю. П. Техніко-економічні інструменти стимулювання сталого сільськогосподарського землекористування: монографія / Ю. П. Губар, О. Р. Гулько. – Львів: Центр Європи, 2022. – 270 c. 16. Тревого І. С. Державний земельний кадастр: підручник / І. С. Тревого, Ю. П. Губар, Дутчин М.М., Ільків Є.Ю.. – Івано-Франківськ: Видавництво Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу, 2022. – 424 c. 17. Губар Ю. П. Основи землевпорядного проектування: навчальний посібник / Ю. П. Губар, О. Р. Гулько. – Львів: Галицька видавнича спілка, 2022. – 295 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).