Загальна соціологія
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.003
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: ст. викл. Яцишин Уляна Володимирівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Здатність застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших споріднених галузей.
Здатність до системного мислення, критики та самокритики.
Здатність аналізувати суспільні процеси пов’язані з соціальним розвитком держави
Здатність до співпраці у міжнародному середовищі та розпізнавання міжкультурних проблем у професійній практиці.
Результати навчання: -Здійснювати пошук, аналіз ісинтез інформації з різнихджерел для розв’язування
професійних і встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між соціальними подіями та явищами.
-Ідентифікувати причинно-наслідкові зв’язки розвитку суспільства та прояви соціально-економічних проблем у різних категорій населення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: кореквізити:
•Історичні та етичні проблеми соціальної роботи
•Питання неповносправності в соціальній роботі
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна передбачає освоєння студентами основ соціологічних знань та їхнього застосування для аналізу феноменів сучасного суспільства, соціальних прблем та можливих шляхів їх вирішення. Матеріал побудований таким чином, щоб ознайомити студентів з різними соціальними явищами і процесами, теоретичним підгрунтям до їхнього розуміння з виходом до реальних ситуацій соціального життя. Практичні заняття великою мірою побудовані таким чином, щоб студенти самостійно або групами проводили пошуки кейсів, які підтверджують теоретичні матеріали, що розглядаються на лекціях, презентували результати та аргументували прийняті рішення. Курсом передбачена індивідуальна контрольна робота, яка має на меті ознайомити студентів з важливістю підкріплення теоретичних знань емпіричними даними. Таким чином курс має догічний зв’язок з іншими дисциплінами, передбаченими освітньою програмою.
Опис: Предмет соціології. Методологія та методи соціологічного дослідження. Основні етапи розвитку соціологічної думки. Становлення і розвиток соціології в Україні. Суспільство як система. Соціальні зміни і розвиток суспільства. Особистість у системі соціальних зав’язків. Соціальна структура суспільства. Соціальна стратифікація. Етнонаціональна структура суспільства. Процес і типи соціальної взаємодії. Соціальний контроль та девіантна поведінка. Соціальні інститути. Соціальні організації. Культура і суспільство.
Методи та критерії оцінювання: •робота на практичних заняттях (вибіркове усне опитування, доповіді, презентації), презентація проекту дослідження (40%)
•підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь (якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки) - 3 б.;
презентація (відповідність тематиці практичного заняття; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання; посилання на джерела) - 5 б.
індивідуальне контрольне завдання (структура; якість джерел інформації та їхня відповідність змісту роботи; рівень самостійності та глибина осмисленості; рівень обізнаності з теоретичним матеріалом, термінологією та поняттями; вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання) 10 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Климанська, Л.Д., Савка, В.Є. (2004). Основи соціології. Львів
2.Соціологія. Матеріали до лекційного курсу (2015). За ред. Пічі, В.М. Львів.
3.Соціологія (2008). Ред. Макеєв, С.О. Київ.
4.Українське суспільство: моніторинг соціальних змін (2015). Київ.
5.Черниш, Н.Й. Соціологія. Курс лекцій (3013). Львів.
6.Giddens, A., &Sutton, P. W. (2017). Essentialconceptsinsociology. JohnWiley&Sons.
7.Macionis, J. J. (2017). Sociology. Pearson.
8.Plummer, K. (2016). Sociology: thebasics. Routledge.
9.Thompson, N. (2017). Appliedsociology. Routledge.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).