Методологія і методи досліджень соціальних проблем, частина 2

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.024
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: ст. викл. Яцишин Уляна Володимирівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення студентів із теоретико-методологічними засадами кількісної та якісної соціології
Завдання: Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Здатність до системного мислення, критики та самокритики. Здатність до виявлення, соціального інспектування і оцінки потреб вразливих категорій громадян, у тому числі які опинилися в складних життєвих обставинах.
Результати навчання: - Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід. - Розробляти перспективні та поточні плани, програми проведення заходів, оперативно приймати ефективні рішення у складних ситуаціях. - Використовувати методи соціальної діагностики у процесі оцінювання проблем,потреб, специфічних особливостей та ресурсів клієнтів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: - Соціальна політика та політика соціального забезпечення - Методологія і методи соціальних досліджень, частина 1 кореквізити: - Методологія і методи соціальних досліджень, Курсова за курсом - Соціальна робота з різними групами клієнтів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна передбачає розширити системні уявлення студентів, збагатити соціологічний категоріальний апарат, озброїти новими методологічними та методичними підходами щодо аналізу соціальних процесів, що мають місце в сучасному українському суспільстві. По завершенню вивчення дисципліни студенти матимуть уявлення про кількісний та якісний стратегії проведення соціологічних досліджень, специфіку їхнього застосування відповідно до дослідницьких завдань, вмітимуть скласти програму емпіричного соціологічного дослідження та запланувати його реалізацію. Дисципліна складена таким чином, щоб теоретичні знання, які студенти отримуватимуть на лекційних заняттях, закріпити через виконання низки практичних завдань.
Опис: Кількісна і якісна парадигми у соціології. Планування дослідження та інтерпретація його результатів. Програма соціологічного дослідження. Програма соціологічного дослідження. Методична частина програми соціологічного дослідження. Вибірковий метод у соціологічному дослідженні. Якість соціологічної інформації. Поняття вимірювання. Загальні принципи вимірювання в соціології. Методи аналізу документів у соціальній сфері. Метод опитування: загальні методичні особливості. Анкетування та інтерв’ю. Експертні та групові опитування. Методи спостереження та експерименту у соціальній сфері. Дослідницька стратегія/тактика «кейс-стади». Історичні та біографічні дослідження: усна історія, історія життя, історія сім’ї. Організація збору даних. Науковий підсумковий звіт дослідження.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (вибіркове усне опитування, доповіді, презентації), презентація проекту (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь (якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки) - 3 б.; презентація (відповідність тематиці практичного заняття; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання; посилання на джерела) - 5 б. індивідуальне контрольне завдання (структура; якість джерел інформації та їхня відповідність змісту роботи; рівень самостійності та глибина осмисленості; рівень обізнаності з теоретичним матеріалом, термінологією та поняттями; вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання) 10 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Богдан, О. (2015). Що варто знати про соціологію та соціальні дослідження? Посібник-довідник для громадських активістів та всіх зацікавлених. К.: Дух і Літера. Кількісні та якісні методи збору інформації у соціальних дослідженнях (2014) / Гілета О.П., Климанська Л.Д., Козак М.Я, Савчинський Р.О. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 167 с. Левицький, Ч. (2015). Методологічні проблеми кількісного та якісного аналізу в педагогічних дослідженнях. Професійна освіта: методологія, теорія та технології, (2), 5-20. Паніотто, В. (2017). Методи опитування. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія. Шевчук С.П., Матвієнко Л.П., Шевчук О.С. (2010). Організація та методика соціологічних досліджень: Навчальний посібник. Миколаїв: ММІРЛ «Україна», Атол. Denzin, N. K. (2017). Theresearchact: A theoreticalintroductiontosociologicalmethods. Transactionpublishers. Gordon, L. (2019). Realresearch: Researchmethodssociologystudentscanuse. SAGE Publications.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).