Методологія і методи досліджень соціальних проблем, частина 2
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.024
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: ст. викл. Яцишин Уляна Володимирівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Здатність до системного мислення, критики та самокритики.
Здатність до виявлення, соціального інспектування і оцінки потреб вразливих категорій громадян, у тому числі які опинилися в складних життєвих обставинах.
Результати навчання: - Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід.
- Розробляти перспективні та поточні плани, програми проведення заходів, оперативно приймати ефективні рішення у складних ситуаціях.
- Використовувати методи соціальної діагностики у процесі оцінювання проблем,потреб, специфічних особливостей та ресурсів клієнтів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
- Соціальна політика та політика соціального забезпечення
- Методологія і методи соціальних досліджень, частина 1
кореквізити:
- Методологія і методи соціальних досліджень, Курсова за курсом
- Соціальна робота з різними групами клієнтів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна передбачає розширити системні уявлення студентів, збагатити соціологічний категоріальний апарат, озброїти новими методологічними та методичними підходами щодо аналізу соціальних процесів, що мають місце в сучасному українському суспільстві. По завершенню вивчення дисципліни студенти матимуть уявлення про кількісний та якісний стратегії проведення соціологічних досліджень, специфіку їхнього застосування відповідно до дослідницьких завдань, вмітимуть скласти програму емпіричного соціологічного дослідження та запланувати його реалізацію. Дисципліна складена таким чином, щоб теоретичні знання, які студенти отримуватимуть на лекційних заняттях, закріпити через виконання низки практичних завдань.
Опис: Кількісна і якісна парадигми у соціології. Планування дослідження та інтерпретація його результатів. Програма соціологічного дослідження. Програма соціологічного дослідження. Методична частина програми соціологічного дослідження. Вибірковий метод у соціологічному дослідженні. Якість соціологічної інформації. Поняття вимірювання. Загальні принципи вимірювання в соціології. Методи аналізу документів у соціальній сфері. Метод опитування: загальні методичні особливості. Анкетування та інтерв’ю. Експертні та групові опитування. Методи спостереження та експерименту у соціальній сфері. Дослідницька стратегія/тактика «кейс-стади». Історичні та біографічні дослідження: усна історія, історія життя, історія сім’ї. Організація збору даних. Науковий підсумковий звіт дослідження.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (вибіркове усне опитування, доповіді, презентації), презентація проекту (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь (якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки) - 3 б.;
презентація (відповідність тематиці практичного заняття; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання; посилання на джерела) - 5 б.
індивідуальне контрольне завдання (структура; якість джерел інформації та їхня відповідність змісту роботи; рівень самостійності та глибина осмисленості; рівень обізнаності з теоретичним матеріалом, термінологією та поняттями; вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання) 10 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Богдан, О. (2015). Що варто знати про соціологію та соціальні дослідження? Посібник-довідник для громадських активістів та всіх зацікавлених. К.: Дух і Літера.
Кількісні та якісні методи збору інформації у соціальних дослідженнях (2014) / Гілета О.П., Климанська Л.Д., Козак М.Я, Савчинський Р.О. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 167 с.
Левицький, Ч. (2015). Методологічні проблеми кількісного та якісного аналізу в педагогічних дослідженнях. Професійна освіта: методологія, теорія та технології, (2), 5-20.
Паніотто, В. (2017). Методи опитування. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія.
Шевчук С.П., Матвієнко Л.П., Шевчук О.С. (2010). Організація та методика соціологічних досліджень: Навчальний посібник. Миколаїв: ММІРЛ «Україна», Атол.
Denzin, N. K. (2017). Theresearchact: A theoreticalintroductiontosociologicalmethods. Transactionpublishers.
Gordon, L. (2019). Realresearch: Researchmethodssociologystudentscanuse. SAGE Publications.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).