Соціальна робота з військовослужбовцями, ветеранами та членами їхніх сімей
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.029
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: д.пед.н., доц. Клос Лілія Євгенівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ЗК 13 Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети
ФК-13 Здатність до розробки та реалізації соціальних проектів і програм.
ФК-24 Здатність організовувати і проводити заходи соціальної профілактики
Результати навчання: ПР-18 Налагоджувати співпрацю з представникам різних професійних груп та громад; використовувати стратегії індивідуального та колективного представництва інтересів клієнтів.
ПР-19. Виявляти сильні сторони та залучати особистісні ресурси клієнтів, ресурси соціальної групи і громади для розв’язання їх проблем, виходу із складних життєвих обставин.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Соціальна політика та політика соціального забезпечення
Соціальна робота з особами з інвалідністю
Консультування в соціальній роботі
Соціальна робота з дітьми та сім’ями, та проблеми домашнього насильства
Ведення професійних документів в системі соціальних служб
Інтегровані соціальні послуги в громаді
Соціальна робота з групами
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни допоможе розкрити сутність військово-соціальної роботи у Збройних Силах України, що передбачає здійснення соціально-правових, інформаційних і організаційних заходів щодо сприяння військовослужбовцям, працівникам Збройних Сил України і членам їх сімей у реалізації встановлених законами України, іншими законодавчими актами прав і пільг, одержанні ними соціальної допомоги та відповідних компенсацій, створенні соціальних умов і гарантій. Така робота здійснюється з громадянами на етапі припису їх до збройних формувань, військовослужбовцями під час несення служби, військовослужбовцями, що перебувають у запасі чи у відставці та членами їхніх сімей. Технології соціальної роботи з військовослужбовцями та їх сім'ями розрізняються залежно від характеру і глибини їх соціальних проблем. Основними процедурами технології сучасної соціальної роботи з військовослужбовцями є: соціальна профілактика, соціальна реабілітація та соціальна підтримка. Форми і методи соціальної роботи вибираються з урахуванням напрямів роботи, категорій і потреб. Організацію соціальної роботи з військовослужбовцями регламентують: законодавчі акти, укази і розпорядження Президента, постанови Уряду, накази та директиви Міністра Оборони України.
Військово-соціальна робота є комплексом заходів, спрямованих на забезпечення соціальної підтримки військовослужбовців та їх родин, а також на підвищення якості їх життя. Вона включає такі напрямки роботи: інформаційна соціально-правова підтримка, психологічна підтримка та медичне забезпечення і реабілітація.
Опис: Сутність військово-соціальної роботи у Збройних Силах України. Соціально-правові, інформаційні, організаційні заходи щодо сприяння військовослужбовцям, працівникам Збройних Сил України і членам їх сімей у реалізації встановлених законами України. Законодавчі акти і правове регулювання соціальної допомоги та соціального захисту і соціального забезпечення військовослужбовців, ветеранів, членів їхніх сімей. Етапи організації та здійснення військово-соціальної роботи у Збройних Силах України. Основні проблеми, вирішенням яких займається військова соціальна робота: соціальне забезпечення, соціальний захист, соціальна адаптація, соціально правова робота, соціально-професійна адаптація, організація та впровадження програм. Методи діяльності соціального працівника для реалізації цілей та завдань військово-соціальної роботи з різними категоріями клієнтів: з допризовною молоддю, військовослужбовцями, резервістами, з ветеранами та учасниками бойових дій, з пенсіонерами та особами з інвалідністю з числа військовослужбовців, із сімьями військовослужбовців. Особливості роботи тсоціального працівника в Територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, у військовій частині, у військово-медичних закладах і шпиталях. Соціальний супровід військовослужбовців, ветеранів і членів їхніх сімей. Дослідження потреб військовослужбовців, ветеранів і членів їхніх сімей. Організація роботи мультидисциплінарної команди фахівців для комплексного виріщення проблем військовослужбовців, ветеранів і членів їхніх сімей. Участь соціальних працівників у формуванні політики щодо профілактики і розв'язання соціальних проблем військовослужбовців, ветеранів і членів їхніх сімей
Методи та критерії оцінювання: робота на практичних заняттях (вибіркове усне опитування, доповіді, презентації), індивідуальна контрольна робота (40%)
підсумкова контрольна робота (екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Атестація здобувачів освіти з дисципліни здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей.
1. Атестація проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання бакалавра зі спеціальності «Соціальне забезпечення», з використанням методів комплексної діагностики: семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ).
2. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення кінцевих цілей освоєння дисципліни є його тематика, завдання до практичних та самостійних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій.
3. Атестація якості освоєння дисципліни здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі.
• Поточний контроль(ПК) - 40балів:
ПрЗ – оцінки виступів та відповідей на семінарських заняттях -10балів);
ПДЗ – оцінка за виконання обов’язкових поточних домашніх завдань – 10 балів;
ІНДЗ – оцінка за виконання індивідуального науково-дослідного завдання - 20балів.
• Екзаменаційний контроль (ЕК) – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література:
1. Архипова, С. П., & Бік, О. Я. (2021). Соціальна робота з військовослужбовцями – учасниками АТО, звільненими в запас. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки , (6(344) Ч.1), 64–77. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://doi.org/10.12958/2227-2844- 2021-6(344)-1-64-77
2. Кравченко, О. (2022). Соціальна робота в громаді в умовах війни.
Zeszyty Naukowe Collegium Witelona, 42(1), ?63-70
3. Беспалько А., Шумейко А. Основи військово-соціальної роботи у Збройних Силах України та арміях провідних країн світу. Том 1 №5 (2019) Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія “Соціальна робота”. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://doi.org/10.17721/2616- 7786.2019/5-1/1
4. Блінов О. А., Тімкін І. Ф. Соціальна робота з пораненими військовослужбовцями в військовому госпіталі. Соціальна та освітня інклюзія: історія, сучасність, перспективи розвитку: колективна монографія у 2-х частинах. Частина 1 Інституційні та особистісні аспекти впровадження в Україні / за ред. С. П. Миронової, Л. Б. Платаш. Чернівці : Технодрук, 2021. С. 266-27
5. Журавльов М.В., Мулява В.Д. (2021) Організація військово-соціальної роботи у Збройних Силах України: основні пробмлеми становленні та удосконалення в сучасних умовах. Науковий вісник Ужгородського університету, серія “Історія”, вип.1 (44), 2021
6. Закон України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2011-12#Text
7. Заребельний В. Соціальна підтримка військовослужбовців та їхніх сімей - це питання, яке завжди на часі. АрміяInfom. 2023. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://armyinform.com.ua/2023/04/22/soczialna-pidtrymka- vijskovosluzhbovcziv-ta-yihnih-simej-cz
8. Логвінова О., Рассказова О. (2021) Соціальна робота з військовослужбовцями та їхніми сім'ями в умовах тривалого конфлікту на сході України. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://library.udpu.edu.ua/library_files/soc_robota_soc_osvita/2021_2/9.pdf
9. Постанова Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку та умов забезпечення соціальної та професійної адаптації осіб, які звільняються або звільнені з військової служби, з числа ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членів сімей таких осіб, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України та постраждалих учасників Революції Гідності [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/432-2017- %D0%BF#Text
10. Постанова Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://ips.ligazakon.net/document/KP061081?an=85 19. Постанова Кабінету Міністрів України Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2006 р. № 1081 і від 2 вересня 2015 р. № 728 [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennia-zmin-do-poriadkiv-zatverdzhenykh-p-a15
11. Права, пільги, соціальні гарантії та норми забезпечення, встановлені законодавством України для військовослужбовців Збройних сил України та членів їхніх сімей. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.dcz.gov.ua/publikaciya/prava-pilgy-socialni-garantiyi-ta-normy- zabezpechennya-vstanovleni-zakon
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).