Соціальне підприємництво

Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.02.E.058
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Асистент Дудок Катерина Степанівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета полягає у формуванні універсального фахівця, який здатен розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної діяльності соціального забезпечення або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Тобто формування у студентів системи спеціальних знань у сфері організації та розвитку соціальних підприємницьких ініціатив, набуття уміння планування, аналізу та реалізації бізнес-проектів у сфері соціального підприємництва за умов формування соціально орієнтованої ринкової економіки.
Завдання: Фахові компетентності професійного спрямування: ФКС 2.4. Вміння використовувати стартапи та інші засоби підприємництва для розробки, фінансування та реалізації рішень соціальних проблем.
Результати навчання: Програмні результати навчання: ПР 2.4. Вміння виявляти соціальну спрямованість підприємства, створювати його та організовувати діяльність з надання соціальних послуг.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Державне регулювання соціальної сфери Гуманітарно – соціальний розвиток українського суспільства Інвестиційні технології в соціальному забезпеченні
Короткий зміст навчальної програми: Суспільно-політичні та соціально-економічні перетворення в Україні потребують вирішення широкого кола питань, пов’язаних з розбудовою держави, формування в ній соціально орієнтованої ринкової економіки, розвиненою системою соціальних стандартів і гарантій для кожного її громадянина незалежно від місця проживання. Соціальне підприємництво є актуальною моделлю, що генерує інноваційні рішення сучасних проблем. Саме воно, здійснюючи важливі конструктивні функції економічної діяльності сучасного бізнесу, є важливим механізмом підвищення рівня соціально-економічного розвитку України. Курс «Соціальне підприємництво» передбачає вивчення соціально-політичних процесів та механізмів взаємодії бізнесу, держави й інших найважливіших соціальних інститутів у сучасному суспільстві, систематизацію знань студентів про сутність і дотримування взаємин держави та бізнесу з різними соціальними групами, формування світогляду інноватора та надати інструменти створення та розвитку соціального бізнесу як організаційної структури для втілення ідей та сталого соціального впливу. Отож, курс «Соціальне підприємництво» формує у студентів системи спеціальних знань у сфері організації та розвитку соціальних підприємницьких ініціатив, набуття умінь планування, аналізу та реалізації бізнес-проектів у сфері соціального підприємництва.
Опис: Тема 1. Соціальне підприємництво: виникнення, розвиток і сутність. Тема 2. Міжнародний досвід функціонування соціального підприємництва. Тема 3. Тенденції розвитку соціального підприємництва в Україні. Тема 4. Концепції створення соціальних підприємств. Тема 5. Бізнес-планування в соціальному підприємництві. Тема 6. Технологія створення соціальних підприємств. Тема 7. Джерела фінансування в соціальному підприємництві. Тема 8. Соціальне партнерство як інструмент формування соціальної відповідальності.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (40%) • підсумкова контрольна робота (екзамен): письмова форма (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь - 4 бали – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку - 4 бали - послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі. Рецензування, опонування - 2 бали – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії. Доповнення - 1 бал – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Андрущенко А. І., Рябець І. М. Соціальне підприємництво як інноваційний механізм підвищення якості життя найбільш уразливих прошарків населення. Socioпростір. 2010. № 1. URL: http://www.sociology.kharkov.ua/socioprostir/files/magazine/1_2010/4_3_3.pdf. Галушка З. Феномен соціального підприємництва: поняття та перспективи розвитку в Україні. Вісник Київського Національного Університету ім. Тараса Шевченка. Економіка. 2013. № 148. С.15–17. Горішна Н. М. Феномен соціального підприємництва: сутність і критерії. Науковий вісник ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2016. Вип. 2. С. 58–61. Долуда Л., Назарук В., Кірсанова Ю. Соціальне підприємництво. Бізнес-модель. Реєстрація. Оподаткування. – К. : ТОВ «Агентство «Україна», 2017. – 92 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1n_7gdnZu_YnQOrgc0WN5B_ZRPb7h3xTH/view Корнецький А., Нагаївська Д. Ю. Соціальне підприємництво і соціальна відповідальність бізнесу: визначення, критерії та регулювання. Причорноморські економічні студії. - Вип.11. – С. 204–208. URL: http://bses.in.ua/journals/2016/11-2016/46.pdf Куц М. P. Соціальне підприємництво: основні ідеї та перспективи дослідження в оціології. Наукові записки. Том 174. Соціологічні науки. 2015. С. 51–55. Наумова М. Сутність соціального підприємництва та його роль у соціально-економічному розвитку суспільства. Україна: аспекти праці. 2014. № 4. С. 34–39. Остервальдер A., Піньє І. Побудова бізнес-моделей. Настільна книга стратега і новатора. - К. : Наш формат, 2018. - 288 с. Остервальдер A., Піньє І., Бернарда Г. Розробляємо ціннісні пропозиції. - К. : Наш формат, 2018.- 324с. Приходько Д. О. Інноваційне підприємництво та управління стартап-проєктами: конспект лекцій для студ. cпеціальностей: 051 – «Економіка», 076 – «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» галузей знань: 05 – «Соціальні та поведінкові науки», 07 – «Управління та адміністрування» усіх форм навч. / Д. О. Приходько. – Х.: ХНАДУ, 2021. – 58 с. Подольчак Н. Ю., Карковська В. Я., Левицька Я. В. Екосистеми розвитку стартапів як принцип здійснення державної інноваційної політики. Інвестиції: практика та досвід. – 2021. – № 8. – С. 82–87. Свинчук А. А., Корнецький А., Гончарова М., Назарук В., Гусак Н., Туманова А. Соціальне підприємництво: від ідеї до суспільних змін : посібник. – К. : ТОВ «ПІДПРИЄМСТВО «ВІ ЕН ЕЙ», 2017. – 188 с. URL: http://eef.org.ua/wp-content/uploads/2016/12/Book_sotsialne-pidpryyemnytstvo_pidruchnyk.pdf Смаль В. Що слід знати про соціальне підприємництво: посібник / В. Смаль, В. Кокоть. – К. : Проект «Партнерство для розвитку міст», 2017. – 58 с. Смаль В., Кокоть В. Що слід знати про соціальне підприємництво. – К. : Федерація канадських муніципалітетів; Проект міжнародної технічної допомоги «Партнерство для розвитку міст», 2017. 58 с. URL: http://pleddg.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Social_Entrepreneurship_-Guide-WEB-1.pdf Соціальне підприємництво / Prometheus. Автор он-лайн курсу: доц. УКУ А. Корнецький у партнерстві з проф. бізнес-школи Університету ДеПоля (Чикаго) Патріком Дж. Мерфі. URL: https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:WNISEF+SE101+2017_T4/about Соціальне підприємництво: від ідеї до суспільних змін: посібник / А.А. Свинчук, А.О. Корнецький, М.А. Гончарова, В.Я. Назарук, Н.Є. Гусак, А.А. Туманова. – К : ТОВ «Підприємство «ВІ ЕН ЕЙ»», 2017. – 188 с. Соціальне підприємництво: посібник для викладачів курсу / за наук. ред. к. е. н. А. О. Корнецького. Київ, 2019. 160 с. Соціальне підприємництво в Україні. Зелена книга. Під заг. ред. Валерія Кокотя. – К.:, 2020. – 89 с. URL: https://socialbusiness.in.ua/knowledge_base/zelena-knyha-sotsial-noho-pidpryiemnytstva-v-ukraini/ Спреклі Ф. Посібник з планування соціального підприємства: пер. з англ. / Фрір Спреклі. – К. : Вид-во Британська Рада, 2015. – 68 с. URL: http://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/posibnik_z_planuvannya_socialnogo_pidpriiemstva.pdf Фесіна Ю. Г. Соціальне підприємництво: конспект лекцій для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти освітньої програми «Економіка підприємства», галузі знань 07 Управління та адміністрування, спеціальності 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність денної та заочної форм навчання. Луцьк, 2020. 32 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).