Запобігання конфліктів та професійна етика
Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.00.O.008
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: доц. Школяр Мар’яна Володимирівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані задачі та прикладні проблеми соціального забезпечення або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей:
Загальні компетентності:
ЗК 2.Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК 3.Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 10. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК 13. Здатність до міжособистісної взаємодії.
ЗК 14. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети.
Фахові компетентності:
СК 3. Здатність консультувати з питань соціального забезпечення різним групам населення, що опинилися у складних життєвих обставинах;
СК 12. Здатність до організації та управління процесами в соціальному забезпеченні;
СК 13. Здатність дотримуватися етичних принципів та стандартів у професійній діяльності;
Результати навчання: - Використовувати усну та письмову комунікацію українською мовою для здійснення професійної діяльності;
- Виявляти готовність до взаємодії з колегами по роботі, приймати управлінські рішення в організації роботи виконавців;
- Визначати соціальні проблеми та потреби і причини їх виникнення, тенденції розвитку, наслідки, соціальний стан певних категорій населення;
- Аналізувати ефективність соціально-економічної підтримки населення та здійснювати відповідну корекцію в межах компетентності;
- Визначати зміст співпраці з організаціями та установами з метою залучення їх до соціального захисту населення;
- Пояснювати актуальні процеси у соціальній сфері та соціальному забезпеченні;
- Використовувати відповідні наукові дослідження та застосовувати дослідницькі професійні навички у ході надання соціальної допомоги;
- Ефективно працювати як індивідуально, так і у складі міждисциплінарної команди фахівців;
- Демонструвати уміння креативно вирішувати проблеми та приймати інноваційні рішення, мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Загальна соціологія
кореквізити: -
• Система соціального захисту в Україні
• Соціально-психологічні аспекти спілкування в професійній діяльності
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни “Запобігання конфліктів та професійна етика” передбачає формування у студентів знань та навичок, які дозволяють здійснювати професійну діяльність, опираючись на принципи і правила професійної етики, етики міжособистісного спілкування, морально-етичні норми, що значно підвищує її ефективність.
Опис: Конфлікт як соціальний феномен. Атрибути, функції та наслідки соціальних конфліктів. Різноманітність конфліктів у соціальному житті. Типи конфліктів. Системно-структурні характеристики конфлікту. Системно-генетичні характеристики конфлікту. Динаміка конфлікту. Управління конфліктами. Стратегії та тактики поведінки у конфлікті. Принципи і правила професійної етики та ефективного спілкування у запобіганні конфліктів. Запобігання конфліктів з громадянами/клієнтами засобами ефективного спілкування. Асертивна поведінка як метод запобігання конфліктів у колективі. Стратегії управління стресом в професійній діяльності. Сутність, правила та способи розв’язання і врегулювання конфліктів. Принципи та процедури розв’язання конфліктів. АРС. Переговори у вирішенні конфліктів. Стилі переговорів.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь - 4
– якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Доповнення - 1
– науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей.
Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку - 4
– послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
– підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
– якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
– розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі.
Індивідуальне контрольне завдання - 10
«Аналіз конфлікту за планом»
– структура (вступ, усі пункти плану, список використаної літератури та джерел, висновки, обсяг змістовної частини мінімум 10 сторінок);
– якість джерел інформації та змісту роботи;
– рівень самостійності та глибина осмисленості;
– рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією та поняттями;
– вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Василевська Т. Е. Етика державних службовців і запобігання конфлікту інтересів : навч.- метод. Матеріали. К. : НАДУ, 2013. 76 с.
2. Василевська Т. Е., Саламатов В. О., Марушевський Г. Б. Етика державного управління : підручник. К. : НАДУ, 2015. 204 с
3. Гірник А.М. Основи конфліктології. Навчальний посібник для студ.вищ. навч.закл. К.: Києво-Могилянська академія, 2010. 222с.
4. Захарчин Г. М., Винничук Р. О. Управління конфліктами. Навчальний посібник. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. 160 с.
5. Суть конфлікту та альтернативні підходи до його вирішення. Робочий зошит з курсу «Соціологія конфлікту» та «Соціальна взаємодія: солідарність і конфлікт» для студентів освітніх програм спеціальності 231 «Соціальна робота» та 054 «Соціологія» / Л.Д. Климанська, Н.М.Гайдук, М.В. Школяр, О.Я. Бік. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. 112с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).