Правове регулювання соціального забезпечення

Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.00.O.009
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: доцент Андрейчук Станіслав Казимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надати теоретичні знання та практичні уміння та навички, достатні для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 232 «Соціальне забезпечення», які забезпечує, в тому числі, дана дисципліна та підготувати студентів для подальшої дослідницької діяльності в рамках обраної спеціальності.
Завдання: ЗК1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. 6. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово у професійній діяльності. 10. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. 12. Здатність працювати в команді. 16. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. 17. Здатність застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших споріднених галузей. СК1. Здатність аналізувати суспільні процеси пов’язані з соціальним розвитком держави; 2. Знання і розуміння нормативно-правової бази стосовно соціальної роботи та соціального забезпечення; 10. Здатність до планування та реалізації заходів з надання адресної соціальної допомоги;
Результати навчання: 2. Ідентифікувати причинно-наслідкові зв’язки розвитку суспільства та прояви соціально-економічних проблем у різних категорій населення; 5. Використовувати механізми призначення фінансової соціальної допомоги,пенсій; 7. Використовувати базові знання про принципи державної соціальної політики та шляхи соціального забезпечення населення; 8. Застосовувати засоби соціально-правової політики в сфері соціального захисту, базові знання з юриспруденції та законодавства України в галузі соціального забезпечення; 13. Аналізувати та оцінювати рівень матеріально-економічного захисту різних категорій населення; 16. Застосовувати нормативно-правову базу в захисті соціальних груп населення; 18. Використовувати відповідні наукові дослідження та застосовувати дослідницькі професійні навички у ході надання соціальної допомоги; 19. Ефективно працювати як індивідуально, так і у складі міждисциплінарної команди фахівців;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пре реквізити Теорія та історія соціального забезпечення Корреквізити • Технології соціального забезпечення • Пенсійне забезпечення в Україні • Актуальні проблеми соціального забезпечення
Короткий зміст навчальної програми: Суть вивчення дисципліни «Правове регулювання соціального забезпечення» полягає в ознайомленні студентів з законодавчими засадами функціонування системи надання соціальних послуг, розмежування об’єднання повноважень центральних та місцевих органів влади (зокрема, ОТГ) щодо організації надання соціальних послуг. Ознайомленням з нормативно-правовою базою надання соціальних послуг та напрямками реформ системи управління у сфері соціальної політики в рамках децентралізації влади та реформи місцевого самоврядування.
Опис: Концептуальні засади державного управління соціальною сферою. Соціальна сфера як об’єкт управління. Підходи до трактування структури соціальної сфери. Ознаки соціальної сфери. Реформування державного управління соціальною сферою в Україні. Державне управління розвитком сфери охорони здоров’я. Завдання та зміст державної політики в сфері охорони здоров’я. Формування та реалізація державної політики охорони здоров'я в Україні. Органи охорони здоров'я та заклади охорони здоров'я. Господарська діяльність та фінансове забезпечення у сфері охорони здоров'я. Державне управління розвитком сфери освіти. Завдання та зміст державної політики в галузі освіти. Державно-громадськк управління освітою в Україні. Проблеми системи управління освітою на місцевому рівні. Реформування системи управління освітою. Модернізація законодавчого поля щодо державно-громадського управління освітою. Державне управлінн сфери соціального захисту. Державне регулювання сфери соціального захисту в Україні.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, письмові робота (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, залік): письмова форма (тести) (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь - 5 – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. рецензування, опонування - 3 – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – вміння опонувати та рецензувати; – вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії. доповнення - 1 – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. письмова відповідь під час аудиторної самостійної роботи - 5 – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – сформованість загально-навчальних та предметних умінь і навичок – вміння інтегрувати та синтезувати знання з окремих змістовних модулів та тем – розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами, процесами; – рівень осмисленості знань – вміння формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. експрес –опитування - 0,5 – коротка правильна відповідь без додаткової аргументації. реферат та ессе - 10 – структура реферату (вступ, мінімум два пункти плану, список використаної літератури та джерел, висновки, обсяг змістовної частини мінімум 10 сторінок); - якість джерел інформації та змісту роботи; - рівень самостійності та глибина осмисленості вступу та висновків; – рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією та поняттями; – вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Болотіна Н. Б. Право соціального захисту в Україні: Навчальний посібник.-2- ге видання перероб., дон.-К: Знання, 2008- 663с. 2. Вступ до соціальної роботи / За ред. Т. Семигіної, І. Міговича. - К.:Академвидав, 2005. - 326 с 3. Гарасимів Т.З. Принципи права соціального забезпечення. - Дрогобич, 2002. -128 Захист соціальних та економічних прав: міжнародні стандарти і законодавство України: Мат. наук, практ. конф., 12 березня 2004 р., м. Київ: у 2 ч. / За ред О.Ф. Штанька, Н.Б. Болотіної. - К.: КЮІМВС України, 2004. 4. Мироненко В. Захист інтересів дітей у разі розірвання батьками шлюбу // Підприємство, госп-во і право. - 2005.- №2 - С. 99-102 5. Право соціального забезпечення України: підруч. [для студ. юрид. спец, вищ. навч. закл.] / за ред. Пилипенко П.Д. 3-тє вид., переробл. і доповн. - К.: Ін Юре, 2010. - 504 с. 6. Право соціального забезпечення України. Навчальний посібник / За заг. ред.П.Д. Пилипенка. - Вид. 2-ге, змін, і доп. К.: Істина, 2010. - 224с.. 7. Правила опіки та піклування в Україні.Соціальна підтримка військовозобов’язаної молоді. / За заг. ред. А.О. Бучака. - Рівне, 2002. -51 с. 8. Соціальна робота / За ред. А. Капської. - К.: Центр навч. літ., 2004. -С. 173-175 (моделі). 9. Сташків Б. І. Теорія права соціального забезпечення: // Навч. посібн..- К.; Знання 2005.-405с 10. Токарева В.І. Сімейне право України: Практикум. - К.: Знання, 2007. – 284c. 11.Бюро економічної безпеки: Закон України від 28.01.2021 № 1150-IХ. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1150-20#Text 12. Пам’ятка учасникам протидії збройній агресії російської федерації проти України. 01.12.2020 - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://legal100.org.ua 13. Виплата деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплата послуг окремим категоріям населення. Державна казначейська служба України. 2021. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.treasury.gov.ua/ua/kaznachejstvo-informuye/viplata-deyakih-vidiv-dopomog-kompensacij-groshovogo-zabezpechennya-ta-oplata-poslug-okremim-kategoriyam-naselennya. 14. Постанова Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 695 "Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021—2027 роки". URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text 15. Яковлєв О.А. Правові засади встановлення умов праці за трудовим законодавством України : автореф. дис. докт. юрид. наук : спец. 12.00.05. Харків, 2019. 40 с. 16. Генеральна угода про регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-економічної політики і трудових відносин в України на 2019–2021 роки від 14 травня 2019 року. Урядовий кур’єр. 2019. № 132. 17. Чанишева Г. Соціальна політика: поняття, цілі та правове забезпечення. / Г. Чанишева. – Київ. 2020. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pgp-journal.kiev.ua/index.php/archive-11-2020 18. Тертишник В.М. Права і свободи людини: підручн. Київ: Алерта, 2022. 432 с. ISBN 978-617-566-725-5 19. Приватно-правові засади захисту прав людини у соціальній державі : монографія / за заг. ред. І. В. Чеховської. – Ірпінь : Державний податковий університет, 2023. – 566 с. ISBN 978-966-337-679-0 20. Хартія прав людини. Збірник / ФОП Паливода А.В. К.: 2023, - 60с. ISBN 978-966-437-678-2 21. В. Герсак. Як держава може сприяти поліпшенню житлових умов для ветеранів війни.Укрінформ. 14.12.2023. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3800091-ak-derzava-moze-spriati-polipsennuzitlovih-umov-dla-veteraniv-vijni.html 22. Державні стандарти соціальних послуг: навчальний посібник / [Упоряд.: Е.І. Костишин, В.В. Лис, В.М. Логвиненко, М.Я. Нагірняк, А.Я. Цюприк]. Львів : ЛДУ БЖД. 2023. 536 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).