Експертиза якості соціальних змін

Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.01.E.044
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: доц., к. політ. н., Школяр Мар'яна Володимирівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Розглянути основні напрями аналізу, інтерпретації, розуміння соціальних змін, що передбачає осмислення історичного надбання сучасних дискусій у цьому теоретичному полі.
Завдання: Підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані задачі та прикладні проблеми соціального забезпечення або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Фахові компетентності спеціальності: • ФКС 1.5. Знання методик експертизи якісних відмінностей соціальних явищ, процесів та соціальних структур у суспільстві.
Результати навчання: ПР 1.5. Здійснювати діагностику стану соціального об'єкта, встановлювати достовірність інформації про нього, прогнозувати його наступні зміни і вплив на інші соціальні об'єкти, а також виробляти рекомендації для прийняття управлінських рішень
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи соціологічного дослідження соціальних проблем Соціальний аудит та інспектування в системі соціальних служб Моніторинг і оцінювання соціальних програм і проектів Кількісний та якісний аналіз в соціальній роботі Навчальна практика
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни “Експертиза якості соціальних змін” допоможе студентам засвоїти поняття та концепції, які характеризують соціальні зміни, а також застосовувати їх і теоретичні знання для аналізу емпіричного матеріалу і пояснення змін у сучасному світі та в українському суспільстві. Навчання на курсі потребує, крім знань фундаментальних навчальних предметів, схильності до самостійного наукового пошуку, готовності сприймати якісно нові ідеї, відсутності ідеологічної заангажованості. Вивчення курсу передбачає роботу студента на лекціях та семінарських заняттях, а також самостійну роботу при опрацюванні тем даної дисципліни та вивченні наукової літератури; написання контрольної роботи у вигляді ессе за тематикою курсу; складання заліку
Опис: Теорія соціальних змін: основні поняття. Типи соціальних змін. Чинники соціальних змін у сучасному суспільстві. Сутність та характеристики соціальних змін крізь призму різних методологічних підходів. Соціальні зміни в епоху модерну та постмодерну. Глобалізаційні процеси у сучасному суспільстві. Соціальні рухи як фактор соціальних змін.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь - 4 – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Доповнення - 1 – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку - 4 – послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; – підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; – якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; – розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі. Есе - 20 – структура есе (вступ, мінімум два пункти плану, список використаної літератури та джерел, висновки, обсяг змістовної частини - 10 сторінок); - якість джерел інформації та змісту роботи; - рівень самостійності та глибина осмисленості вступу, викладу матеріалу та висновків; – рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією та поняттями; – вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Арон Р. Етапи розвитку соціальної думки /Арон Реймон. — К.: Юніверс, 2004. — 688 с. Афонін Е.А., Бандурка О.М., Мартинов А.Ю. Соціальні цикли: історико-соціологічний підхід /Е.А. Афонін, О.М. Бандурка, А.Ю. Мартинов. – Українське товариство сприяння соціальним інноваціям, Українська технологічна академія. – Х.: Вид-во «Титул», 2008. – 504 с. Бурлачук В. Ф. Традиции и социальные изменения / В. Ф. Бурлачук // Соціальні виміри суспільства. — Вип. 4. – К., 2001. – С.53–63. Гавриленко І.М., Мельник П.В., Недюха М.П. Соціальний розвиток: Навчальний посібник. – Київ, 2001. – 484 с. Ґіденс Е. Соціологія / Е. Гіденс - К., Основи. - 1999р.- 532с. Кононенко О.Ю. Актуальні проблеми сталого розвитку: навчальнометодичний посібник / О.Ю. Кононенко. –К.: ДП «Прінт сервіс», 2016. – 109 с. Теорія соціальних змін: cучасні соціологічні концептуалізації: навчальний посібник / П. В. Кутуєв, О. В. Богданова, М. І. Клименко, Т. В. Коломієць [та ін.] ; НТУУ «КПІ». Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2014. 220 с. Мартинов А. Ю. Історична соціологія (циклічна парадигма). Монографія. / А.Ю. Мартинов. - Національний університет внутрішніх справ, Українське товариство сприяння соціальним інноваціям. — К.: УІАД «Рада», 2004. — 288 с. Погорілий О. І. Соціологічна думка ХХ століття: Навч. Посіб/ О.І. Погорілий — К., 1996. -224 с. Ручка А. О., Танчер В. В. Курс історії теоретичної соціології / А.О. Ручка, В.В.Танчер — К., 1995.- 220 с. Сорокин П. Социальная и культурная динамика / Питирим Александрович Сорокин; пер. с англ., вст. статья и комментарии В.В. Сапова. — М: Астрель, 2006. — 1176 с. Танчин І.З. Соціологія. Навчальний посібник. Вид.3./І.З. Танчин // Київ: « Знання» - 2008. - 351с. Штомпка П. Социология социальных изменений / П. Штомпка — М., 1996. - 416 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).