Громадська дипломатія
Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.E.044
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: Ірина Юріївна Сухорольська,
кандидат політичних наук, старший викладач
Ірина Ігорівна Климчук
кандидат політичних наук, старший викладач
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Інтегральна компетентність:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, міжнародних взаємодій між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин.
Загальні компетентності:
ЗК1. Здатність реалізовувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина України;
ЗК2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі і знань про природу і суспільство, та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового образу життя.
ЗК5. Здатність працювати в міжнародному контексті.
ЗК14. Здатність до міжособистісної взаємодії, повага до різноманітності та багатокультурності.
Фахові компетентності:
ФК1. Здатність виокремлювати ознаки та тенденції розвитку, розуміти природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, суспільних комунікацій та/або регіональних студій.
ФК2. Здатність аналізувати міжнародні процеси у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному.
ФК3. Здатність оцінювати стан та напрями досліджень міжнародних відносин та світової політики у політичній, економічній, юридичній науках, у міждисциплінарних дослідженнях.
ФК10. Здатність аналізувати структуру та динаміку міжнародних суспільних комунікацій, виявляти їх вплив на міжнародну систему, державні та суспільні інститути.
ФК12. Здатність до здійснення комунікації та інформаційно- аналітичної діяльності у сфері міжнародних відносин (українською та іноземними мовами).
ФК13. Здатність аналізувати діяльність міжнародних недержавних акторів та транснаціональні відносини.
ФК14. Здатність аналізувати регіональну та транскордонну співпрацю, зокрема, регіональну співпрацю ЄС, а також розвиток міжнародної регіональної та транскордонної співпраці України.
ФК15. Здатність аналізувати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці.
Фахові компетентності професійного спрямування:
ФКС1.1. Здатність використовувати на практиці теоретичні положення для аналізу конкретних сфер міжнародних відносин та тенденцій їх розвитку.
ФКС1.2. Уміння описувати об’єкти та аналізувати процеси і конкретні ситуації у сфері міжнародних відносин і зовнішньої політики крізь призму історичного та геополітичного підходів.
ФКС1.7. Розуміння специфіки новітніх форм дипломатичної діяльності.
Результати навчання: РН03. Знати природу міжнародного співробітництва, характер взаємодії між міжнародним акторами, співвідношення державних, недержавних акторів у світовій політиці.
РН05. Знати природу та механізми міжнародних комунікацій.
РН13. Вести фахову дискусію із проблем міжнародних відносин, міжнародних комунікацій, регіональних студій, зовнішньої політичної діяльності, аргументувати свою позицію, поважати опонентів і їхню точки зору.
РН16. Розуміти та відстоювати національні інтереси України у міжнародній діяльності.
РН18. Знати посадові обов’язки працівників дипломатичної та консульської служби, правила дипломатичного протоколу та етикету, що використовуються в професійних комунікаціях.
РНВБ1.7. Знати природу, специфіку, механізми реалізації новітніх форм дипломатичної діяльності, здійснювати аналіз їх ефективності та результативності у практиці міжнародних відносин.
КОМ2. Здатність у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин.
КОМ3. Уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань.
АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж всього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Дипломатична та консульська служба. Конфліктологія та теорія переговорів. Міжнародні організації.
Кореквізити: Міжкультурна комунікація у міжнародних відносинах. Європейський Союз у міжнародних відносинах.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Громадська дипломатія» спрямована на здобуття знань щодо історії становлення і розвитку громадської дипломатії, основних концепцій та ідей, на яких вона ґрунтується, її сутнісних характеристик, цілей, завдань та інструментарію, а також умінь виявляти та реалізовувати потенціал різних її засобів, організовувати і долучатися до роботи спеціалізованих підрозділів органів державної влади чи міжнародних організацій у цій сфері.
У результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен знати:
- Знати природу міжнародного співробітництва, характер взаємодії між міжнародним акторами, співвідношення державних, недержавних акторів у світовій політиці.
- Знати природу та механізми міжнародних комунікацій.
- Вести фахову дискусію із проблем міжнародних відносин, міжнародних комунікацій, регіональних студій, зовнішньої політичної діяльності, аргументувати свою позицію, поважати опонентів і їхню точки зору.
- Знати посадові обов’язки працівників дипломатичної та консульської служби, правила дипломатичного протоколу та етикету, що використовуються в професійних комунікаціях.
- Знати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці, міжнародної співпраці регіонів.
- Знати природу, специфіку, механізми реалізації новітніх форм дипломатичної діяльності, здійснювати аналіз їх ефективності та результативності у практиці міжнародних відносин.
- Знати основні теоретичні підходи до розуміння регіоналізму, основні категорії, концепції, технології та методи дослідження регіоналізму у сфері міжнародних відносин.
- Знати сучасні етнополітичні процеси, їх вплив на регіональну та транскордонну співпрацю, вміти аналізувати основні тенденції розвитку регіональних процесів у сучасних міжнародних відносинах.
- Знати особливості розвитку та механізми регулювання регіональної та транскордонної співпраці Західноукраїнського регіону.
- Здійснювати прикладний аналіз розвитку регіональної та транскордонної співпраці.
Підготовлений фахівець повинен вміти:
- застосовувати свої знання та навички для здійснення професійної діяльності у сфері зовнішньої політики, дипломатії та державного управління;
- застосовувати свої знання та навички для консультування громадян з питань дипломатичних і консульських відносин, різноманітних аспектів співпраці України з іншими державами та міжнародними організаціями;
- надавати об’єктивну фахову інформацію представникам центральних та місцевих органів державної влади з питань, пов’язаних зі сферою міжнародних відносин, зовнішньої політики та суспільних комунікацій;
- готувати службові документи для дипломатичних установ та інших структур, письмові та усні презентації наукового та практичного змісту.
Опис: Поняття та сутність громадської дипломатії: громадська, громадянська та інші види нетрадиційної дипломатії. громадська/публічна дипломатія – визначення основних понять; суб’єкти та цільові аудиторії громадської дипломатії. Історія розвитку громадської дипломатії: елементи громадської дипломатії у міжнародних відносинах від найдавніших часів до Другої світової війни; громадська дипломатія від Другої світової війни до 1991 р.; особливості громадської дипломатії в сучасний період. Концепт громадської дипломатії в сучасній політичній науці: основні напрями дослідження громадської дипломатії в сучасній політичній науці; вплив концепцій м’якої та розумної сили на дослідження громадської дипломатії; концепція нової громадської дипломатії та особливості її втілення на практиці. Суб’єкти, інституційні засади та інструменти громадської дипломатії: держави та міжнародні організації як суб’єкти громадської дипломатії; інституційні та правові засади громадської дипломатії США; роль неурядових організацій у реалізації громадської дипломатії; система інструментів громадської дипломатії. Громадська дипломатія як чинник демократизації: поширення демократії як ціль громадської дипломатії; механізми впливу громадської дипломатії на процес демократичних перетворень; громадська дипломатія і утвердження нових політичних цінностей та політичної культури; громадська дипломатія суб’єктів світової політики з метою впливу на демократизацію в Україні. Культурний чинник у сфері громадської дипломатії: культура як інструмент м’якого впливу; сприйняття культури як інструменту пропаганди; найкращі приклади культурної дипломатії у світовій практиці; дозвілля, рекреація та національна кухня як путівники до гастро та культурної дипломатії. Реалії та перспективи громадської дипломатії України: зародження та еволюція громадської дипломатії України; інституційні і процедурні засади громадської дипломатії України; учасники та цільові аудиторії громадської дипломатії України; завдання і виклики для громадської дипломатії України в сучасних умовах.
Методи та критерії оцінювання: Усні (індивідуальні і фронтальні) та письмові (письмові відповіді на питання, вирішення завдань тощо) опитування згідно плану практичних занять, спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю, оцінювання активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, написання та захист рефератів, презентацій, обговорення проблемних завдань, екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%): усне опитування, презентації, участь у дискусіях, групові заняття, студентські проєкти, письмові завдання.
Підсумковий контроль (60%): екзамен (тестові завдання, теоретичні питання).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Сухорольська І., Турчин Я. Громадська дипломатія та демократичний імідж держави. Львів: Видавництво Тараса Сороки, 2019. 272 с.
Климчук І. Особливості функціонування громадської дипломатії Королівства Норвегії. Молодий вчений. 2021. 7 (95). 49-55.
Комунікаційна стратегія МЗС України. URL: https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/Стратегії/communication-strategy.pdf
Стратегія публічної дипломатії Міністерства закордонних справ України 2021-2025. URL:
https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/Стратегії/public-diplomacy-strategy.pdf
Сухорольська І. Ю. Громадська дипломатія як чинник демократизації політичної системи України: Дис. …к. політ. н.: 23.00.02. Львів, 2015. 205 с.
Cull N. J. Public Diplomacy: Foundations for Global Engagement in the Digital Age (Contemporary Political Communication). Polity, 2019. 272 p.
Leonard M., Stead C., Smewing C. Public Diplomacy. London: Foreign Policy Centre, 2002. 183 p.
Nye J. S. Soft Power: The Means To Success In World Politics. New York, NY: Public Affairs, 2004. 191 p.
Pamment J. New Public Diplomacy in the 21st Century: A Comparative Study of Policy and Practice. Routledge, 2014. 184 p.
Public Diplomacy and the Politics of Uncertainty (Palgrave Macmillan Series in Global Public Diplomacy) / Eds. Pawel Surowiec and Ilan Manor. Palgrave Macmillan, 2021. 388 p.
Routledge Handbook of Public Diplomacy. Second Edition / Eds. Nancy Snow and Philip M. Taylor. Routledge, 2020. 528 p.
The New Public Diplomacy. Soft Power in International Relations / [Brian Hocking, Peter van Ham, Alan K. Henrikson and others]; Ed. Jan Melissen. Palgrave Macmillan, 2005. 221 p.
Toward a New Public Diplomacy / Ed. Philip Seib. Palgrave Macmillan, 2009. 257 p.
Waller M. The Public Diplomacy Reader. Washington, DC: The Institute of World Politics Press, 2007. 522 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).