Історія міжнародних відносин

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.O.008
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.п.н., доцент Демчишак Руслан Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Забезпечення здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Завдання: - ЗК2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі і знань про природу і суспільство, та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності; - ЗК4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. - ЗК5. Здатність працювати в міжнародному контексті. - ФК1. Здатність виокремлювати ознаки та тенденції розвитку, розуміти природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, суспільних комунікацій та/або регіональних студій. - ФК5. Здатність аналізувати вплив світової економіки, міжнародного права та внутрішньої політики на структуру й динаміку міжнародних відносин та зовнішньої політики держав. - ФК6. Здатність застосовувати засади дипломатичної та консульської служби, дипломатичного протоколу та етикету, уміння вести дипломатичне та ділове листування (українською та іноземними мовами). - ФК7. Здатність аналізувати міжнародні інтеграційні процеси у світі та на Європейському континенті, та місце в них України. - ФК8. Усвідомлення національних інтересів України на міжнародній арені. - ФК11. Здатність аналізувати природу та еволюцію міжнародних організацій, їх місця у системі міжнародних відносин, основних форм та перспектив співпраці України з ними. - ФК13. Здатність аналізувати діяльність міжнародних недержавних акторів та транснаціональні відносини. - ФК15. Здатність аналізувати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці.
Результати навчання: РН01. Знати та розуміти природу міжнародних відносин та регіонального розвитку, еволюцію, стан теоретичних досліджень міжнародних відносин та світової політики, а також природу та джерела політики держав на міжнародній арені і діяльності інших учасників міжнародних відносин; РН02. Знати та розуміти природу та динаміку міжнародної безпеки, розуміти особливості її забезпечення на глобальному, регіональному та національному рівні, знати природу та підходи до вирішення міжнародних та інтернаціоналізованих конфліктів; РН04. Знати принципи, механізми та процеси забезпечення зовнішньої політики держав, взаємодії між зовнішньою та внутрішньою політикою, визначення та реалізації на міжнародній арені національних інтересів держав, процесу формування та реалізації зовнішньополітичних рішень; РН06. Знати природу та характер взаємодій окремих країн та регіонів на глобальному, регіональному та локальному рівнях; РН09. Досліджувати проблеми міжнародних відносин, регіонального розвитку, зовнішньої політики, міжнародних комунікацій, із використанням сучасних політичних, економічних і правових теорій та концепцій, наукових методів та міждисциплінарних підходів, презентувати результати досліджень, надавати відповідні рекомендації; РН11. Здійснювати прикладний аналіз міжнародних відносин, зовнішньої політики України та інших держав, міжнародних процесів та міжнародної ситуації відповідно до поставлених цілей, готувати інформаційні та аналітичні документи; РНВБ 1.1 Знати та розуміти природу, динаміку міжнародних процесів у конкретних сферах міжнародних відносин, тенденції їх розвитку; КОМ 1. Здатність у комунікаціях обстоювати національні інтереси України, вміти поєднувати гуманістичну, соціально відповідальну та патріотичну позицію; АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань відповідно до новітніх Історія ідей, концепцій і теорій міжнародних відносин розвитку теорії міжнародних відносин, формулювання нових політологічних концепцій та бачень розвитку міжнародної системи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Перереквізит: Теорія міжнародних відносин. - Коререквізит: Історія ідей, концепцій і теорій міжнародних відносин.
Короткий зміст навчальної програми: авчальна дисципліна «Історія міжнародних відносин» є невід’ємною складовою циклу дисциплін спеціальності «Міжнародні відносини» першого рівня вищої освіти (бакалаврату), метою якої є забезпечення здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини; формування у студентів науково-обгрунтованих уявлень та систематизованих знань про історичну еволюцію міжнародних відносин в епоху Вестфальської, Віденської, Версальсько-Вашингтонськї та Ялтинсько-Потсдамської (у біполярному та постбіполярному варіантах) систем, особливості історичних типів міжнародних систем, передумови формування світової політики.
Опис: Предмет та завдання вивчення дисципліни „Історія міжнародних відносин”. Міжнародні відносини у Стародавньому світі. Міжнародні відносини в епоху Середньовіччя. Церква у міжнародних відносинах Середньовіччя. Хрестові походи. Розвиток міжнародних відносин у XVI ст. Передумови та становлення Вестфальської системи міжнародних відносин. Боротьба за утвердження принципів рівноваги сил і національного суверенітету в міжнародних відносинах др. пол. ХVIIІ ст. Наполеонівські війни та крах імперії Наполеона І Бонапарта. Віденський конгрес 1815 р. та становлення Віденської системи міжнародних відносин. „Священний союз” та боротьба націй за самовизначення. „Східне питання” в європейській політиці 1820-1840-х рр. Революції 1848-1849 рр. та розпад Віденської системи міжнародних відносин. Зовнішня політика провідних європейських держав у 50-ті – на поч. 70-х рр. ХІХ ст. Кримська війна. Розвиток політичної ситуації в Європі після Франкфуртського миру. Криза на Балканах та Російсько-турецька війна. Формування військово-політичних блоків у Європі наприкінці ХІХ- початку ХХ ст. Загострення міжнародних відносин напередодні Першої світової війни. Міжнародні відносини в роки Першої світової війни (1914-1918 рр.). Формування та основні засади Версальсько-Вашингтонської системи міжнародних відносин. Активація національно-визвольного руху народів Азії та Африки як нова тенденція розвитку міжнародних відносин після завершення І Світової війни. Зовнішня політика європейських держав в 1920-х рр. Ліквідація Версальської системи і встановлення німецької гегемонії в Європі (1933 — 1939 рр.). Початок Другої світової війни. Міжнародні відносини в 1939—1942 рр. Міжнародні відносини у1943– 1945 рр. Міжнародні відносини в Тихоокеанському регіоні (1939-1945 рр.) Формування та основні засади Ялтинсько-Потсдамської системи міжнародних відносин. Становлення біполярної структури міжнародних відносин. Загострення міжнародних відносин в умовах розгортання „холодної війни”. Країни Східної Європи в „системі міжнародних відносин нового типу”. Радянсько-американські відносини у 50-60-х рр. ХХ ст. Міжнародні відносини 70-х ? першої пол.. 80-х рр. ХХ ст.: від політики розрядки до посилення конфронтації між протилежними системами. Новий курс зовнішньої політики Радянського союзу (1985-1991 рр.). Міжнародне значення розпаду СРСР та утворення нових незалежних держав. Глобалізація та регіоналізація сучасних міжнародних відносин. Вторгнення РФ в Україну 24 лютого 2022 р. та реакція міжнародного співтовариства.
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, рефератів, презентацій, ессе. Методи навчання: -Лекції, практичні заняття (Методи навчання: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу тощо) -Самостійна робота – (репродуктивний метод, дослідницький метод)- -
Критерії оцінювання результатів навчання: -Поточний контроль (40 %): усне опитування, відповіді на семінарах, індивідуальні завдання. - Підсумковий контроль (60 % ): екзамен ( трьохрівневе тестування). -Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в Плані семінарського заняття (макс. бал – 3) -Підготовка реферату та виступ із доповіддю (макс. бал – 4). -Доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс. бал – 2).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: • Дейвіс, Норман. Європа: Історія / Норман Дейвіс; [пер. з англ. П.Таращук, О.Коваленко]. – К.: Видавництво Соломії Павличко “Основи”, 2008. – 1464 с. • Зінченко А. Історія дипломатії : від давнини до початку нового часу. Навч. посібник / А. Зінченко. – Вінниця : Нова книга, 2002. – 564с. • Історія міжнародних відносин і зовнішньої політики: XX-початок XXI ст. : Навчальний посібник / [В.Ф. Салабай, І.Д. Дудко, В.Борисенко, М.П.Чуб]. – К.: КНЕУ, 2006. – 368 с. • Історія сучасного світу: соціально-політична історія XV-XX ст.: Навч. посібник / [Горбань Ю.А., Білик Б.І., Дячук Л.В. та ін ] ; за ред. Ю. А. Горбаня. – Київ: Вікар, 2003. – 435 с. • Манжола В.А. Міжнародні відносини та зовнішня політика (1945-70-ті рр.): Підр. для студ. гуманніт. спец. вищ. закл. освіти / В.А.Манжола, М.М.Білоусов, ВС.Бруз. – К.: Либідь, 1999. – 560 с. • Мартиненко А. К., Мартиненко Б. А. Міжнародні відносини 1945-1975 років: Навчальний посібник. – Київ: Видавництво Ліра-К, 2007. – 366 с. • Мир та безпека. Концепція зовнішньої політики України (робочі матетеріали за підсумками 2019 р.) [Електронний ресурс] / За ред. Сергія Корсунського та ін. – [Режим доступу]: http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/15890.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).