Сучасні системи міжнародної безпеки

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.O.018
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: Завада Ярина Ігорівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів здатності розв’язувати складні задачі і проблеми в галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, зокрема на основі знань про еволюцію системи міжнародної безпеки, її принципів, змісту, структури, особливостей функціонування, а також відповідних умінь прогнозування ризиків та загроз міжнародній безпеці і формування компетенцій щодо запобігання та подолання цих загроз.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, міжнародних взаємодій між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин. Загальні компетентності: - ЗК1. Здатність реалізовувати свої права і обовязки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського суспільства т необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав ісвобод людини і громадянина України; - ЗК3. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. - ЗК4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. - ЗК5. Здатність працювати в міжнародному контексті. - ЗК12. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Фахові компетентності: - ФК1. Здатність виокремлювати ознаки та тенденції розвитку, розуміти природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, суспільних комунікацій та/або регіональних студій. - ФК2. Здатність аналізувати міжнародні процеси у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному. - ФК9. Здатність застосовувати знання характеристик розвитку країн та регіонів, особливостей та закономірностей глобальних процесів та місця в них окремих держав для розв’язання складних спеціалізованих задач і проблем. - ФК10. Здатність аналізувати структуру та динаміку міжнародних суспільних комунікацій, виявляти їх вплив на міжнародну систему, державні та суспільні інститути. - ФК12. Здатність до здійснення комунікації та інформаційно-аналітичної діяльності у сфері міжнародних відносин (українською та іноземними мовами).
Результати навчання: РН02. Знати та розуміти природу та динаміку міжнародної безпеки, розуміти особливості її забезпечення на глобальному, регіональному та національному рівні, знати природу та підходи до вирішення міжнародних та інтернаціоналізованих конфліктів. РН06. Знати природу та характер взаємодій окремих країн та регіонів на глобальному, регіональному та локальному рівнях. РН11. Здійснювати прикладний аналіз міжнародних відносин, зовнішньої політики України та інших держав, міжнародних процесів та міжнародної ситуації відповідно до поставлених цілей, готувати інформаційні та аналітичні документи. РН15. Розуміти та застосовувати для розв’язання складних спеціалізованих задач міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій чинне законодавство, міжнародні нормативні документи і угоди, довідкові матеріали, чинні стандарти і технічні умови тощо. КОМ3. Уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Теорія міжнародних відносин. Кореквізити: Конфліктологія та теорія переговорів, Міжнародне право.
Короткий зміст навчальної програми: Сучасні системи міжнародної безпеки – навчальна дисципліна, яка вивчається студентами спеціальності 291 «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» з метою отримання студентами теоретичних знань, які дадуть їм змогу використовувати одержані навики у майбутній професійній діяльності. Курс охоплює основні понять та положень, пов’язаних з питаннями міжнародної безпеки її принципів, змісту, структури та особливостей функціонування, що є необхідними для розуміння світових і регіональних процесів.
Опис: Становлення та розвиток безпекових досліджень. Загальна характеристика, суть, структура та принципи системи міжнародної безпеки. Міжнародна воєнна безпека. Міжнародна ядерна та радіаційна безпека. Міжнародно-правовий режим протидії тероризму. Міжнародна інформаційна безпека. Міжнародна економічна безпека. Міжнародна екологічна безпека. Міжнародна соціальна безпека. Характеристика моделей міжнародної безпеки регіонів світу: європейський, близькосхідний, азіатсько тихоокеанський, центральноамериканський, північноамериканський. Сучасна європейська безпека і безпека держав пострадянського простору. Українська держава у системі міжнародної безпеки. Регіональна безпека держав Азії, Америки, Африки, Австралії та Океанії.
Методи та критерії оцінювання: Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль – усне опитування, оцінювання виступів, доповідей, результатів досліджень та аналітичної роботи. Екзамен – тести і описові питання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 40, екзамен – 60. Максимальна кількість балів за одне практичне заняття – 4. Критерії оцінювання Досконале знання матеріалу, вивчення обов’язкових і додаткових джерел, висока активність, точні та повні відповіді – 4 бали. Достатнє знання матеріалу, ретельне вивчення обов’язкових джерел (в т.ч. судової практики), в цілому правильні відповіді на запитання – 3 бали. Базове знання матеріалу, вивчення не всіх обов’язкових джерел, недостатня активність – 2 бал.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Загурська-Антонюк В. Ф. Міжнародна безпека у контексті глобалізації сучасного світу. ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 13-14. С.103-109 2. Ільницька У. Інформаційна безпека України: сучасні виклики, загрози та механізми протидії негативним інформаційно-психологічним впливам // Політичні науки. 2016.Vol. 2, No. 1, С. 27 – 32. 3. Ковалів М., Іваха В. Воєнна безпека як чинник стабільності суспільства. // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2015. No 3. – Режим доступу: http://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/1903/1/3-2015kmvchss.pdf 4. Милосердна І. Регіональна безпека в системі міжнародної безпеки: теоретичний вимір дослідження / І. М. Милосердна // Європейські орієнтири розвитку України в умовах війни та глобальних викликів ХХІ століття: синергія наукових, освітніх та технологічних рішень : у 2 т. : матеріали Міжнар. наук.- практ. конф. (м. Одеса, 19 травня 2023 р.). Одеса : Видавництво «Юридика», 2023. Т. 1. С. 173-175. 5. Міжнародна та європейська безпека. Словник / Гетьманчук М.П., Горбач О.Н., та ін. Львів: Видавництво «Сорока», 2023. – 616 с. 6. Національна безпека: світоглядні та теоретико-методологічні засади : монографія / Нац. акад. прав. наук України, НДІ інформатики і права ; за заг. ред. О. П. Дзьобань. - Харків : Право, 2021. - 776 с. 7. Примуш Р. Б. Система колективної безпеки як основа національної та міжнародної безпеки. ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ. Інвестиції: практика та досвід. 2022. №5. С.71–75. 8. Резнікова Н. В. Глобальні екологічні проблеми в сучасному світі: екологічна детермінанта міжнародних економічних відносин. Київ : Вістка, 2018. 216 с. 9. Юхименко Петро. Глобалізація та політика національної безпеки. Київ : Центр навчальної літератури, 2021. 408 с. 10. Ядерна безпека: міжнародний та національний вимір: монографія / за заг. ред. В.І. Розвадовського. Київ : КНТ, 2017. 223 с. 11. Booth Ken. Theory of World Security. Cambridge University Press. 2007. 489 p. 12. Buzan Barry. The evolution of international security studies. Cambridge University Press. 2009. 400 p. 13. Browning Christopher.International security : a very short introduction. Oxford: Oxford University Press. 2013. 131 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).