Сучасні концепції міжнародних відносин

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.O.017
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. політ. н., доцент Кукарцев Олег Вікторович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Формування у студентів комплексних уявлень про особливості політичних процесів у пострадянському просторі та зовнішньої політики пострадянських держав
Завдання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, міжнародних взаємодій між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин. Загальні компетентності (ЗК): ЗК2. здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі і знань про природу і суспільство, та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового образу життя; ЗК5. здатність працювати в міжнародному контексті. Фахові компетентності спеціальності (ФК): ФК1. здатність виокремлювати ознаки та тенденції розвитку, розуміти природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, суспільних комунікацій та/або регіональних студій; ФК2. здатність аналізувати міжнародні процеси у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному; ФК7. здатність аналізувати міжнародні інтеграційні процеси у світі та на Європейському континенті, та місце в них України; ФК9. здатність застосовувати знання характеристик розвитку країн та регіонів, особливостей та закономірностей глобальних процесів та місця в них окремих держав для розв’язання складних спеціалізованих задач і проблем; ФК13. здатність аналізувати діяльність міжнародних недержавних акторів та транснаціональні відносини; ФК15. здатність аналізувати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): ФКС1.1. здатність використовувати на практиці теоретичні положення для аналізу конкретних сфер міжнародних відносин та тенденцій їх розвитку; ФКС1.2. уміння описувати об’єкти та аналізувати процеси і конкретні ситуації у сфері міжнародних відносин і зовнішньої політики крізь призму історичного та геополітичного підходів; ФКС1.3. здатність використовувати набуті знання та уміння для дослідження природи, джерел та інститутів зовнішньої політики держав, особливостей їх функціонування та взаємодій на основі компаративістського методу; ФКС1.5. здатність виробляти підходи до розв’язання проблем і завдань у сфері міжнародних відносин та зовнішньої політики (зокрема, міжнародних та внутрішньодержавних конфліктів); ФКС1.6. здатність до аналітичного сприйняття геополітичного виміру міжнародних відносин; ФКС1.7. розуміння специфіки новітніх форм дипломатичної діяльності.
Результати навчання: Результати навчання (РН): РН01. знати та розуміти природу міжнародних відносин та регіонального розвитку, еволюцію, стан теоретичних досліджень міжнародних відносин та світової політики, а також природу та джерела політики держав на міжнародній арені і діяльності інших учасників міжнародних відносин; РН02. знати та розуміти природу та динаміку міжнародної безпеки, розуміти особливості її забезпечення на глобальному, регіональному та національному рівні, знати природу та підходи до вирішення міжнародних та інтернаціоналізованих конфліктів; РН04. знати принципи, механізми та процеси забезпечення зовнішньої політики держав, взаємодії між зовнішньою та внутрішньою політикою, визначення та реалізації на міжнародній арені національних інтересів держав, процесу формування та реалізації зовнішньополітичних рішень; РН06. знати природу та характер взаємодій окремих країн та регіонів на глобальному, регіональному та локальному рівнях. Результати навчання професійного спрямування (РНС): РНВБ 1.1. знати та розуміти природу, динаміку міжнародних процесів у конкретних сферах міжнародних відносин, тенденції їх розвитку; РНВБ 1.2. здійснювати опис та аналіз процесів, конкретних ситуцій у сфері міжнародних відносин і зовнішньої політики крізь призму історичного та геополітичного підходів; РНВБ 1.6. розуміти геополітичний вимір міжнародних відносин, аналізувати сучасні політичні процеси. Комунікація (Ком): КОМ3. Уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань. Автономність та відповідальність (АіВ): АіВ1. Здатність адаптуватись до нових умов та приймати відповідні рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Геополітика та геостратегія, Міжнародні відносини та світова політика. Кореквізити: Зовнішня політика країн Західної Європи, Зовнішня політика країн ЦСЄ та ПСЄ.
Короткий зміст навчальної програми: У навчальному курсі вивчається історія зародження та розвитку основних ідей, концепцій і теорій міжнародних відносин
Опис: Розвиток реалістського підходу у політичній думці Нового часу. Формування ліберальної парадигми міжнародних відносин у політичній думці Нового часу. Формування марксистського підходу в дослідженні міжнародних відносин. Формування детерміністських концепцій міжнародних відносин у другій половині ХІХ – першій половині ХХ ст. Перші «великі дебати» в теорії міжнародних відносин: політичний реалізм проти політичного ідеалізму. Модерністський напрям в теорії міжнародних відносин. Неореалізм в теорії міжнародних відносин. Неоліберальний підхід в теорії міжнародних відносин. Неомарксизм. Критична теорія міжнародних відносин. Частина 1. Критична теорія міжнародних відносин. Частина 2. Соціологія міжнародних відносин Історична соціологія міжнародних відносин
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40 %): усне опитування, виступи на семінарах, написання рефератів. • Підсумковий контроль (60 %): підсумкова контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи на семінарах, написання реферату. Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Основи теорії міжнародних відносин: Навч. посібник /Л.О.Дорош, М.В.Здоровега, О.Я.Івасечко, У.В.Ільницька, О.В.Кукарцев, Ю.Р.Лемко, Ю.Я.Тишкун, Я.Б.Турчин. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 244 с. 2. Себайн Дж. Г. Історія політичної думки / Джордж Г. Себайн, Томас Л. Торсон ; [пер. з англ.]. – К.: Основи, 1997. – 838 с. 3. Теорія міжнародних відносин: Термінологічний словник / [Гетьманчук М. П., Івахів О. С., Кукарцев О. В., Л. О. Кучма та ін.] : за заг. ред. Гетьманчука М. П. – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2011. – 368 с. Горук, А. Американські наукові бачення міжнародного порядку після завершення „холодної війни” / Андрій Горук // Історична панорама: Збірник наукових статей ЧНУ. Спеціальність «Історія». – Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2010. – Вип. 11. – С. 99-127. 2. Донеллі, Д. Права людини у міжнародній політиці / Джек Донеллі ; [переклад з англ. Тараса Завалія]. – Львів: Кальварія, 2004. – 280 с. 3. Зінченко, В. В. Концепції "залежності" і "суспільних альтернатив" та моделі глобального розвитку світу / Зінченко В. В. // Гілея. – 2010. – Вип. 39. – С. 223-232. 4. Кіссінджер, Г. Світовий порядок. Роздуми про характер націй в історичному контексті / Генрі Кіссінджер ; [пер. з англ.]. – К.: Наш формат, 2017 (2019). – 320 с. 5. Коноваленко, І. Проблема співвідношення наднаціональності та суверенітету в основних концепціях західноєвропейскої інтеграції / Ігор Коноваленко // Наукові записки НаУКМА. – 1999. – Том 12: Політологія. – С. 48-55. 6. A History of International Political Theory: Ontologies of the International / Hartmut Behr. Basingstoke & New York: Palgrave Macmillan, 2010. 302 pp. 7. Classical and Modern Thought on International Relations: From Anarchy to Cosmopolis / Robert Jackson. Basingstoke, UK & New York: Palgrave Macmillan, 2005. 209 pp. 8. Classical Theory in International Relations / Edited by Beate Jahn. New York: Cambridge University Press, 2006. pp. 27-51. 9. Coercion, Cooperation, and Ethics in International Relations / Richard Ned Lebow. London and New York: Routledge, 2007. pp. 349-412. 10. Constructivism in International Relations: The Politics of Reality / Maja Zehfuss. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 312 pp. 11. Critical Theorists and International Relations / Edited by Jenny Edkins and Nick Vaughan-Williams. London and New York: Routledge, 2009. 405 pp. 12. Critical Theory and International Relations: A Reader / Edited by Steven C. Roach. London and New York: Routledge, 2007. 424 pp. 13. Explaining and Understanding International Relations / Martin Hollis and Steve Smith. New York: Oxford University Press, 1990. 226 pp. 14. Fifty Key Thinkers in International Relations / Martin Griffiths, Steven C. Roach and M. Scott Solomon. – 2nd edition. – London and New York: Routledge, 2009. 404 pp. 15. History and International Relations / Thomas W. Smith. London and New York: Routledge, 1999. 222 pp. 16. Ikenberry, G. John. Three Worlds: the West, East and South and the competition to shape global order / G. John Ikenberry // International Affairs, Volume 100, Issue 1, January 2024, Pages 121–138, https://doi.org/10.1093/ia/iiad284 17. International Relations: The Key Concepts / Martin Griffiths, Terry O’Callaghan and Steven C. Roach. – 2nd edition. – London and New York: Routledge, 2008. 407 pp. 18. International Relations and Historical Sociology: Breaking Down Boundries / Stephen Hobden. London and New York: Routledge, 1998. 219 p. 19. International Relations and the ‘Problem of History’ / Nick Vaughan-Williams // Millennium: Journal of International Studies. – 2005. – Vol.34, No.1. – pp. 115-136. 20. International Relations: The Key Concepts / Martin Griffiths and Terry O’Callaghan. London and New York: Routledge, 2002. 399 pp. 21. International Relations Theory: A Critical Introduction / Cynthia Weber. London and New York: Routledge, 2005. 222 pp. 22. International Studies: Interdisciplinary Approaches / Edited by Pami Aalto, Vilho Harle and Sami Moisio. Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 2011. 296 pp. 23. International Theory: Positivism and Beyond / Edited by Steve Smith, Ken Booth and Marysia Zalewski. New York: Cambridge University Press, 1996. 380 pp. 24. McKeil, Aaron. Order without Victory: International Order Theory Before and After Liberal Hegemony / Aaron McKeil. International Studies Quarterly, Volume 67, Issue 1, March 2023, sqad002, https://doi.org/10.1093/isq/sqad002 25. Moral Limit and Possibility in World Politics / Edited by Richard M. Price. New York: Cambridge University Press, 2008. 309 pp. 26. Postcolonial Theory and International Relations: A Critical Introduction / Edited by Sanjay Seth. London and New York: Routledge, 2012. 216 pp. 27. Realism and International Relations / Jack Donnelly. New York: Cambridge University Press, 2004. 240 pp. 28. Social Theory of International Politics / Alexander Wendt. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. 452 pp. 29. The Agent-Structure Problem in International Relations Theory / Alexander E. Wendt // International Organization. 1987. Vol. 41, No. 3: Summer. pp. 335-370. 30. The Post-Positivist Debate: Reconstructing Scientific Enquiry and International Relations Theory After Enlightenment’s Fall / John A. Vasquez // International Relations Theory Today / Edited by Ken Booth and Steve Smith. Cambridge, UK: Polity Press, 1995. pp. 217-240. 31. The State and International Relations / John M. Hobson. Cambridge & New York: Cambridge University Press, 2000. 266 pp. 32. The tragic vision of politics: Ethics, interests and orders / Richard Ned Lebow. Cambridge & New York: Cambridge University Press, 2003. 424 pp. 33. Theories of International Relations / Scott Burchill … [et al.]. – 3rd ed. – Basingstoke & New York: Palgrave Macmillan, 2005. 321 pp. 34. Theorising International Society: English School Methods / Edited by Cornelia Navari. Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 2009. 256 pp. 35. Theory of International Politics / Kenneth N. Waltz. New York: McGraw Hill, 1979. 250 pp. 36. War and Change in World Politics / Robert Gilpin. New York: Cambridge University Press, 1981. 288 pp. 37. War and the State: The Theory of International Politics / R. Harrison Wagner. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2007. 272 pp.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).