Дипломатична та консульська служба

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.O.021
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: д. політ. н., професор Турчин Ярина Богданівна к. політ. н., доцент Сухорольська Ірина Юріївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомити студентів із сукупністю політичних, соціально-управлінських, організаційних і правових відносин, які складаються в процесі формування, функціонування і розвитку апарату органів державної влади, що регулюють зовнішню політику та міжнародні відносини, а також закономірностями, тенденціями розвитку дипломатичної та консульської служби як особливого соціально-правового механізму, основними інструментами та засобами їх діяльності, що визначають сутність роботи дипломата та консула.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, міжнародних взаємодій між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин. Загальні компетентності: • ЗК4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. • ЗК5. Здатність працювати в міжнародному контексті. • ЗК7. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. • ЗК14. Здатність до міжособистісної взаємодії, повага до різноманітності та багатокультурності. Фахові компетентності: • ФК1. Здатність виокремлювати ознаки та тенденції розвитку, розуміти природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, суспільних комунікацій та/або регіональних студій. • ФК2. Здатність аналізувати міжнародні процеси у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному. • ФК4. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, зовнішньої політики держав, суспільних комунікацій, регіональних досліджень. • ФК6. Здатність застосовувати засади дипломатичної та консульської служби, дипломатичного протоколу та етикету, уміння вести дипломатичне та ділове листування (українською та іноземними мовами). • ФК12. Здатність до здійснення комунікації та інформаційно-аналітичної діяльності у сфері міжнародних відносин (українською та іноземними мовами).
Результати навчання: • РН03. Знати природу міжнародного співробітництва, характер взаємодії між міжнародним акторами, співвідношення державних, недержавних акторів у світовій політиці. • РН05. Знати природу та механізми міжнародних комунікацій. • РН10. Вільно спілкуватися державною та іноземними мовами на професійному рівні, необхідному для ведення професійної дискусії, підготовки аналітичних та дослідницьких документів. • РН13. Вести фахову дискусію із проблем міжнародних відносин, міжнародних комунікацій, регіональних студій, зовнішньої політичної діяльності, аргументувати свою позицію, поважати опонентів і їхню точки зору. • РН15. Розуміти та застосовувати для розв’язання складних спеціалізованих задач міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій чинне законодавство, міжнародні нормативні документи і угоди, довідкові матеріали, чинні стандарти і технічні умови тощо. • РН18. Знати посадові обов’язки працівників дипломатичної та консульської служби, правила дипломатичного протоколу та етикету, що використовуються в професійних комунікаціях. • КОМ1. Уміння вільно використовувати іноземні мови в практичній діяльності за спеціальністю, проводити прямий і зворотний переклад документів з іноземних мов. • АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотримання вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Пререквізит: «Теорія міжнародних відносин», «Міжнародні організації», «Конфліктологія та теорія переговорів». • Кореквізит: «Зовнішня політика України», «Громадська дипломатія».
Короткий зміст навчальної програми: Тематичне спрямування курсу – це загальнотеоретичні питання про дипломатію, організацію дипломатичної діяльності, встановлення дипломатичних відносин, дипломатичні функції і засоби їх забезпечення, дипломатичні привілеї та імунітети, діяльність спеціальних місій, консульські установи, основні документи дипломатичного представництва, офіційні контакти дипломатів і дипломатичні бесіди, дипломатичні переговори і міжнародні конференції, техніку ведення дипломатичних переговорів, міжнародні договори і договірна практика, інформаційно-роз’яснювальну роботу дипломатичних представництв та роботу із ЗМІ країни перебування, протокольну роботу дипломатичного представництва, міжнародні організації як форму та вияв багатосторонньої дипломатії.
Опис: Загальнотеоретичні питання про дипломатію. Організація дипломатичної діяльності. Встановлення дипломатичних відносин. Дипломатичні функції і засоби їх забезпечення. Дипломатичні привілеї та імунітети. Діяльність спеціальних місій. Консульські установи. Основні документи дипломатичного представництва. Офіційні контакти дипломатів і дипломатичні бесіди. Дипломатичні переговори і міжнародні конференції. Техніка ведення дипломатичних переговорів. Міжнародні договори і договірна практика. Інформаційно-роз’яснювальна робота дипломатичних представництв та робота із ЗМІ країни перебування. Протокольна робота дипломатичного представництва. Міжнародні організації як форма та вияв багатосторонньої дипломатії.
Методи та критерії оцінювання: Усні (індивідуальні і фронтальні) та письмові (письмові відповіді на питання, вирішення завдань тощо) опитування згідно плану практичних занять, спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю, оцінювання активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, написання та захист рефератів, презентацій, обговорення проблемних завдань, екзамен (трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, підготовка презентацій на задану тему. • Підсумковий контроль (60%, іспит - трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Віденська конвенція про дипломатичні зносини: прийнята 18 квітня 1961 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_048#Text 2. Віденська конвенція про консульські зносини: прийнята 24 квітня 1963 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_047 3. Григор’єва Т. Історія дипломатії: від давнини до кінця XVIII ст.: навчальний посібник для студентів історичних спеціальностей. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2014. 177 с. 4. Гулієв А. Д. Дипломатична та консульська служба. К.: Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАН-друк», 2011. 80 с. 5. Гуменюк Б. І. Основи дипломатичної і консульської служби. К.: Либідь, 2004. 248 с. 6. Дюрозель Ж.-Б. Історія дипломатії від 1919 року до наших днів. К.: Основи, 1995. 903 с. 7. Закон України «Про дипломатичну службу». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2449-19#Text 8. Зленко А. Дипломатія і політика. Україна в процесі динамічних геополітичних змін. Харків: Фоліо, 2021. 52 с. 9. Кіссінджер Г. Дипломатія. К.: Вид. група КМ-БУКС, 2018. 864 с. 10. Кулеба Д. Війна за реальність. Як перемагати у світі фейків, правд і спільнот. Київ: Книголав, 2022. 384 с. 11. Пик С. М. Таємна дипломатія і розвідка у міжнародних відносинах: підручник. Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2017. 491 с. 12. Репецький В. М. Дипломатичне і консульське право. К.: Знання, 2006. 372 с. 13. Сагайдак О. П., Сардачук П. Д. Дипломатичне представництво: організація і форми роботи. К.: Знання, 2008. 295 с. 14. Турчин Я. Б., Дорош Л. О., Івасечко О. Я. Дипломатична та консульська служба: підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 332 с. 15. Указ Президента України «Про Консульський статут України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/127/94#Text 16. Федчишин А. С. Дипломатична служба України: організаційно-правові засади: дис. д-ра юрид. наук, 2021. 511 с. 17. Hamilton K., Longhorne R. The Practice of Diplomacy: Its Evolation, Theory and Administration. Routledge, 2010. 318 p. 18. Hare P. W. Making Diplomacy Work: Intelligent Innovation for the Modern World. CQ Press, 2015. 416 p. 19. Jonsson C., Hall M. Essence of Diplomacy. Palgrave Macmillan, 2005. 216 p. 20. Nicolson H. J. The Evolution of Diplomatic Method. Praeger, 1977. 93 p. 21. Sutor J. Prawo dyplomatyczne i konsularne. W-wa, 1977. 650 s.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).