Основи наукових досліджень

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.O.033
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. політ. н., доцент Кукарцев Олег Вікторович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Формування у студентів комплексних уявлень про особливості політичних процесів у пострадянському просторі та зовнішньої політики пострадянських держав
Завдання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, міжнародних взаємодій між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин. Загальні компетентності (ЗК): ЗК2. здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі і знань про природу і суспільство, та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового образу життя; ЗК5. здатність працювати в міжнародному контексті. Фахові компетентності спеціальності (ФК): ФК1. здатність виокремлювати ознаки та тенденції розвитку, розуміти природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, суспільних комунікацій та/або регіональних студій; ФК2. здатність аналізувати міжнародні процеси у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному; ФК7. здатність аналізувати міжнародні інтеграційні процеси у світі та на Європейському континенті, та місце в них України; ФК9. здатність застосовувати знання характеристик розвитку країн та регіонів, особливостей та закономірностей глобальних процесів та місця в них окремих держав для розв’язання складних спеціалізованих задач і проблем; ФК13. здатність аналізувати діяльність міжнародних недержавних акторів та транснаціональні відносини; ФК15. здатність аналізувати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): ФКС1.1. здатність використовувати на практиці теоретичні положення для аналізу конкретних сфер міжнародних відносин та тенденцій їх розвитку; ФКС1.2. уміння описувати об’єкти та аналізувати процеси і конкретні ситуації у сфері міжнародних відносин і зовнішньої політики крізь призму історичного та геополітичного підходів; ФКС1.3. здатність використовувати набуті знання та уміння для дослідження природи, джерел та інститутів зовнішньої політики держав, особливостей їх функціонування та взаємодій на основі компаративістського методу; ФКС1.5. здатність виробляти підходи до розв’язання проблем і завдань у сфері міжнародних відносин та зовнішньої політики (зокрема, міжнародних та внутрішньодержавних конфліктів); ФКС1.6. здатність до аналітичного сприйняття геополітичного виміру міжнародних відносин; ФКС1.7. розуміння специфіки новітніх форм дипломатичної діяльності.
Результати навчання: Результати навчання (РН): РН01. знати та розуміти природу міжнародних відносин та регіонального розвитку, еволюцію, стан теоретичних досліджень міжнародних відносин та світової політики, а також природу та джерела політики держав на міжнародній арені і діяльності інших учасників міжнародних відносин; РН02. знати та розуміти природу та динаміку міжнародної безпеки, розуміти особливості її забезпечення на глобальному, регіональному та національному рівні, знати природу та підходи до вирішення міжнародних та інтернаціоналізованих конфліктів; РН04. знати принципи, механізми та процеси забезпечення зовнішньої політики держав, взаємодії між зовнішньою та внутрішньою політикою, визначення та реалізації на міжнародній арені національних інтересів держав, процесу формування та реалізації зовнішньополітичних рішень; РН06. знати природу та характер взаємодій окремих країн та регіонів на глобальному, регіональному та локальному рівнях. Результати навчання професійного спрямування (РНС): РНВБ 1.1. знати та розуміти природу, динаміку міжнародних процесів у конкретних сферах міжнародних відносин, тенденції їх розвитку; РНВБ 1.2. здійснювати опис та аналіз процесів, конкретних ситуцій у сфері міжнародних відносин і зовнішньої політики крізь призму історичного та геополітичного підходів; РНВБ 1.6. розуміти геополітичний вимір міжнародних відносин, аналізувати сучасні політичні процеси. Комунікація (Ком): КОМ3. Уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань. Автономність та відповідальність (АіВ): АіВ1. Здатність адаптуватись до нових умов та приймати відповідні рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Геополітика та геостратегія, Міжнародні відносини та світова політика. Кореквізити: Зовнішня політика країн Західної Європи, Зовнішня політика країн ЦСЄ та ПСЄ.
Короткий зміст навчальної програми: У курсі вивчаються базові засадничі питання теорії та методології наукових досліджень: особливості теоретичних форм пізнання, критерії наукового пізнання та логіко-методологічний аналіз науки, класифікація наук, емпіричний і теоретичний рівні наукового пізнання, стратегії наукових досліджень, проблеми методу та методології у науковому дослідженні, специфіка гуманітарного пізнання. Розглядається складний характер наукових досліджень, обговорюються основні світоглядні передумови наукового дослідження, аналізуються філософські проблеми, які виникають перед вченими у ході їх наукових досліджень.
Опис: Наука як форма пізнання. Емпіричний і теоретичний рівні наукового пізнання. Методологія наукового дослідження. Засновкові методологічні структури в системі теоретичного знання. Початок дослідження: постановка проблеми. Гіпотеза та індуктивні методи дослідження. Закони та закономірності, їх роль у науковому дослідженні. Особливості соціально-гуманітарних досліджень.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40 %): усне опитування, виступи на семінарах, написання рефератів. • Підсумковий контроль (60 %): підсумкова контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи на семінарах, написання реферату. Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: -1. Добронравова, І.С. Філософія і методологія науки: Підручник / І.С. Добронравова, Л.І. Сидоренко. – К.: Видавничо-поліграфічний центр „Київський університет”, 2008. – 223 с. 3. Петрушенко В. Л. Філософія і методологія науки: навчальний посібник / В. Л. Петрушенко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 184 с. 2. Principles and Methods of Social Research / William D. Crano and Marilynn B. Brewer. – 2nd edition. – Mahwah, NJ and London: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 2002. 432 pp.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).