Зовнішня політика країн Центральної, Східної Європи та пострадянського простору
Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.O.036
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.п.н., доцент Демчишак Руслан Богданович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: - ЗК 5. Здатність працювати в міжнародному контексті.
- ФК 1. Здатність виокремлювати ознаки та тенденції розвитку, розуміти природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, суспільних комунікацій та/або регіональних студій.
- ФК 6. Здатність застосовувати засади дипломатичної та консульської служби, дипломатичного протоколу та етикету, уміння вести дипломатичне та ділове листування (українською та іноземними мовами).
- ФК 9. Здатність застосовувати знання характеристик розвитку країн та регіонів, особливостей та закономірностей глобальних процесів та місця в них окремих держав для розв’язання складних спеціалізованих задач і проблем.
- ФК 11. Здатність аналізувати природу та еволюцію міжнародних організацій, їх місця у системі міжнародних відносин, основних форм та перспектив співпраці України з ними;
- ФК 15. Здатність аналізувати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці.
Результати навчання: РН03. Знати природу міжнародного співробітництва, характер взаємодії між міжнародним акторами, співвідношення державних, недержавних акторів у світовій політиці;
РН04. Знати принципи, механізми та процеси забезпечення зовнішньої політики держав, взаємодії між зовнішньою та внутрішньою політикою, визначення та реалізації на міжнародній арені національних інтересів держав, процесу формування та реалізації зовнішньополітичних рішень;
РН06. Знати природу та характер взаємодій окремих країн та регіонів на глобальному, регіональному та локальному рівнях;
РН09. Досліджувати проблеми міжнародних відносин, регіонального розвитку, зовнішньої політики, міжнародних комунікацій, із використанням сучасних політичних, економічних і правових теорій та концепцій, наукових методів та міждисциплінарних підходів, презентувати результати досліджень, надавати відповідні рекомендації;
РН19. Знати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці, міжнародної співпраці регіонів;
РНВБ 2.1 Знати основні теоретичні підходи до розуміння регіоналізму, основні категорії, концепції, технології та методи дослідження регіоналізму у сфері міжнародних відносин;
РНВБ 2.2 Досліджувати та аналізувати певні явища та процеси у сфері міжрегіональної та транскордонної співпраці;
РНВБ 2.4 Знати та розуміти основи сучасної європейської регіональної політики, пріоритети, моделі та інструменти регіонального розвитку ЄС, сучасні регіональні інтеграційні та дезінтеграційні процеси
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Перереквізит: Регіональна та транскордонна співпраця
- Коререквізит: ЄС у міжнародних відносинах, Глобалізація та глобальні проблеми сучасності.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Зовнішня політика країн Центральної, Східної Європи та пострадянського простору» є невід’ємною складовою циклу дисциплін спеціальності «Міжнародні відносини» першого рівня вищої освіти (бакалаврату), метою якої є забезпечення здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини; формування у студентів науково-обгрунтованих уявлень та систематизованих знань про принципи й основні риси зовнішньої політики країн Центральної, Східної Європи та пострадянського простору, цілі, інтереси та засоби країн Центральної, Східної Європи та пострадянського простору як учасників міжнародних відносин в окреслений історичний період, специфіку зовнішньополітичних пріоритетів кожної країни Центральної, Східної Європи та пострадянського простору у системі міжнародних відносин постбіполярного світу в умовах глобалізації.
Опис: Країни Центральної, Східної Європи та пострадянського простору: загальний огляд. "Оксамитові" революції кінця 1980-х початку 1990-х рр. та зміна векторів зовнішньої політики колишніх країн "соцтабору" - сателітів СРСР: Польщі, Чехії, Словаччини, Угорщини, Румунії, Болгарії. Розпад СФРЮ та поява нових міжнародних акторів: Сербії, Хорватії, Словенії, Чорногорії, Македонії, Боснії та Герцеговини. Розпад СРСР та інтеграційні процеси на пострадянському просторі. Зовнішньополітичне самовизначення країн Балтії: Литви, Латвії, Єстонії. Європейська та євроатлантична інтеграція країн Центрально-Схіної Європи. Динаміка зовнішньої політики РФ, посилення імперіалістичних тенденцій щодо країн пострадянського простору. Зовнішня політика Республіки Білорусь, Республіки Молдова, країн Південного Кавказу: Грузії, Вірменії, Азербайджану. Сучасні інтеграційні процеси у регіоні Центрально-Схіної Європи. Російсько-українська війна та її вплив на зовнішню політику країн Центральної, Східної Європи та пострадянського простору.
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання:
Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, рефератів, презентацій, ессе.
Методи навчання:
-Лекції, практичні заняття (Методи навчання: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу тощо)
Критерії оцінювання результатів навчання: - Поточний контроль (40 %): усне опитування, відповіді на семінарах, написання рефератів.
- Підсумковий контроль (60 % ): екзамен ( трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література:
Пронь С. В. Міжнародні відносини та зовнішня політика. 1914-1991 роки: Навчальний посібник. / С.В. Пронь. – Миколаїв: Вид-во МДГУ ім.. Петра Могили, 2009. – 140 с.
Історія західних та південних слов’ян: ХХ ст. / [Є.П. Пугач, С.Ю. Страснюк, Р.М. Постоловський та ін. ] ; за ред. Пугача Є.П. – Харків : Око, 1998. – 464 с.
Історія міжнародних відносин і зовнішньої політики : XX-початок XXI ст. : Навчальний посібник / [В.Ф. Салабай, І.Д. Дудко, В.Борисенко, М.П.Чуб]. – К.: КНЕУ, 2006. – 368 с.
Зашкільняк Л. Історія Польщі: від найдавніших часів до наших днів / Л. Зашкільняк, М. Крикун. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2002. – 752 с.
Яровий В. І. Новітня історія центральноєвропейських та Балканських країн XX століття : Підручник для ВУЗів / В.І. Яровий. – Київ: Генеза, 2005. – 814 с.
Яровий В.І. Новітня історія країн Східної Європи в 40-ві – 90-і рр. ХХ ст. Курс лекцій : Навч.посібник / В.І. Яровий . – К.: Либідь, 1997. – 269 с.
Половинська В. В. Зовнішня політика країн СНД [Текст]: навч.
посіб. / Половинська В. В.; Київ. міжнар. ун-т. - Київ: КиМУ, 2019. - 442 с.
Інтеграційні виміри трансформації пострадянського простору: монографія / за ред. А.Г. Бульвінського. – К. : ДУ «Інститут всесвітньої історії НАН України», 2020. – 560 с.
Особливості суспільно-політичної модернізації країн пострадянського простору : монографія / за ред. А.Г. Бульвінського. – Київ : ДУ «Інститут всесвітньої історії НАН України», 2017. – 288 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).