Фінансово-економічне забезпечення установ соціальної сфери

Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Код дисципліни: 7.232.01.O.004
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.е.н , доцент Зеленко Н.М.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Полягає у розкритті, ознайомленні студентів із базовими завданнями, принципами функціонування установ соціальної сфери, аналізі джерел формування та напрямів використання коштів цих установ, зокрема через реалізацію соціальних проектів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі соціального забезпечення або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності: ЗК2. Здатність розробляти і управляти проектами. ЗК9. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). Фахові компетентності: СК2. Здатність планувати та здійснювати соціальні дослідження з метою виявлення й аналізу соціально значимих проблем і факторів досягнення соціального благополуччя різних груп населення. СК7. Здатність розробляти і впроваджувати програми соціального захисту населення. СК8. Здатність оптимізувати процеси прийняття управлінських рішень у вирішенні питань соціально-економічної допомоги мало захищених категорій населення. СК13. Здатність до розроблення, апробації та втілення соціальних проектів і технологій.
Результати навчання: ПР5. Проектувати теоретичну модель роботи з об’єктами соціального забезпечення в рамках соціальних служб, організацій, установ. ПР6. Самостійно й автономно знаходити інформацію необхідну для розвитку професійних навичок та якостей. ПР7. Застосовувати загальне та спеціалізоване програмне забезпечення для вирішення професійних задач та здійснення наукового дослідження. ПР8. Автономно приймати рішення в складних і непередбачуваних ситуаціях. ПР10. Пояснювати та надавати обґрунтовані відповіді населенню щодо форм, методів та засобів надання соціальної допомоги, пенсійного забезпечення та страхування. ПР11. Планувати і проводити наукові дослідження в системі соціального захисту населення та висвітлювати їх результати. ПР13. Аналізувати ефективність реалізації соціально-економічної підтримки населення та здійснювати відповідну корекцію в межах напряму діяльності ПР14. Демонструвати ініціативу, самостійність, оригінальність, генерувати нові ідеї для розв’язання завдань професійної діяльності. ПР18.Розробляти та апробувати соціальні проекти і технології.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні навчальні дисципліни: Цифрові трансформації соціальної сфери Наступні навчальні дисципліни: -Адміністрування організаційної діяльності установи соціальної сфери - Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи - Управлінська практика - Виконання магістерської кваліфікаційної роботи - Захист магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Фінансово-економічне забезпечення установ соціальної сфери» передбачає оволодіння і реалізацію компетентностей, заявлених для даної дисципліни, зокрема розуміння сутності та специфіки функціонування установ соціальної сфери, оволодіння навичками аналізувати фінансово-економічний стан установ соціальної сфери , а також умінь щодо розроблення та втілення соціальних проектів . Дана дисципліна буде подаватися за допомогою різних методів, включаючи лекції та дискусії. Значна частина цього курсу буде виконуватися у вигляді групової аудиторної та позаудиторної роботи. Викладач надаватиме студентам індивідуальні консультації. Також буде застосовано консультації між студентами і супервізія (професійний супровід) викладача.
Опис: тема 1. Сутність та структура фінансів соціальної сфери (Фінансове забезпечення соціальної політики держави: завдання, принципи. Характеристика соціальної сфери та її установ. Джерела фінансування соціальної сфери в Україні. Законодавчо-правові засади фінансового забезпечення соціальної сфери.) тема 2. Фінансовий механізм соціального захисту як інструмент регулювання рівня життя населення (Сутність фінансового механізму соціального захисту населення. Структурно функціональна модель фінансового механізму соціального захисту населення, характеристика її основних елементів. Значення фінансової системи у регулюванні суспільних відносин) Тема 3.Соціальне проектування як пріорітетний напрям фінансування соціальної сфери (Сутність проекту. Життєвий цикл проекту Особливості соціального проектування. Типологія соціальних проектів. Особливості фандрейзингу для реалізації соціальних проектів ) Тема 4. Технологія розробка соціального проекту (Основні елементи проектної заявки. Постановка проблеми. Мета і завдання проекту. Методи досягнення цілей проекту. Цільові групи проекту. Оцінка ризиків в проекті .Очікувані результати. План реалізації проекту. Бюджет проекту. Звітність проекту) тема 5. Фінансові аспекти функціонування Пенсійного фонду України (Пенсійний фонд як головний орган управління солідарною системою. Порядок формування та виконання бюджету ПФУ. Моніторинг доходів бюджету Пенсійного фонду України в розрізі джерел, сукупності його доходів і видатків та динаміка дефіциту.) тема 6. Фінансово-економічне забезпечення Державної служби зайнятості України.(Завдання, функції Державної служби зайнятості. Виплати та соціальні послуги, що надає Фонд. Джерела коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та їх використання.) тема 7. Роль і місце Управління соціального захисту населення та Національної соціальної служби України в системі соціального захисту (Основні напрями роботи Національної соціальної служби України. Управління соціального захисту населення в Україні, його завдання та особливості функціонування.) тема 8. Фінансування вищої освіти : стан та перспективи (Стан фінансових витрат на вищу освіту в Україні. Практики фінансування вищої освіти за кордоном . Перспективи фінансування вищих навчальних закладів України.) тема 9. Фінансування системи охорони здоров'я в умовах її реформування.(Особливості концепції реформи фінансування системи охорони здоров'я. Система фінансування охорони здоров'я в Україні: медичний бюджет. Перспективи запровадження загальнообов'язкового медичного страхування в Україні) тема 10. Проблеми та перспективи удосконалення фінансового забезпечення складових соціальних сфер в Україні (Оцінка стану фінансового забезпечення соціальної сфери в Україні. Перспективи удосконалення фінансового забезпечення складових соціальних сфер в Україні)
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання здобувачів освіти з дисципліни «Фінансово-економічне забезпечення установ соціальної сфери» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання. 1. Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання магістра зі спеціальності «Соціальне забезпечення», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль (СК) знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ). 2. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до практичних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 3. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі. Методи навчання: Лекції, практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу,наочно-візуальні методи. Самостійна робота: репродуктивний метод, дослідницький метод, вербальний метод. Методи контролю: Поточний контроль: виконання обов’язкових тестових завдань, виконання та презентація результатів індивідуальних завдань, участь у дискусіях. Підсумковий контроль: тестовий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль-40 б.: -виступи на практичних заняттях та виконання практичного завдання- 15 б; - виконання обов’язкових поточних тестових завдань - 10 б; - оцінка за виконання індивідуального завдання -15 б; Екзаменаційний контроль-60 б Загальна кількість балів за дисципліну-100 б
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Насібова, О. В.(2021). Фінанси соціального захисту населення : монографія . Київ : Київ. національно торговельно-економічний університет, 372. Баранник, Л.Б.( 2012).Фінансовий механізм системи соціального захисту населення України: проблеми становлення та перспективи розвитку: монографія. Дніпропетровськ: Дніпропетровська державна фінансова академія,496 Жук, О. (2017).Фінансовий механізм системи соціально¬го захисту населення України. Світ фінансів, 2 (51), 62—71. Мальований, М.І.( 2016) .Фінансові аспекти функціонування системи соціального захисту населення в Україні: монографія. Умань: Видавець "Сочінський М. М.", 496 Огінська , А.Ю. ( 2018). Соціальний захист населення та фінансовий механізм його реалізації: теоретико-концептуальний зріз. Економіка та держава, 4,131—136 Архипенко, С. (2023). Бюджетне фінансування галузей соціальної інфраструктури території. Актуальні питання у сучасній науці, (5 (11)). Фрадинський, О. (2022). Фінансово-економічний механізм забезпечення соціальної безпеки в Україні. Економіка та суспільство, (42). Юрченко,А., Краус К., & Краус,Н. (2022). Інституційні засади управління фінансовим забезпеченням закладів освіти: світовий досвід та українська практика. Європейський науковий журнал Економічних та Фінансових інновацій, 1(9), 16-33. Бугель, Ю. (2022). Джерела фінансового забезпечення освітніх послуг в Україні. Економічний дискурс, (1-2), 91-96. Купира, М. І. (2022). Модернізація системи соціального захисту: фінансовий аспект. EDITORIAL BOARD, 155. Жиленко, Р.В. (2021). Соціальне прогнозування і проектування: навчально-методичний посібник. Ужгород: ДВНЗ «УжНУ», 56 . Безпалько, О.В. (2010). Соціальне проектування: Навчальний посібник. Київ: Київський ун-т ім. Б. Грінченка, Ін-т психології та соціальної педагогіки, 127 Марченко,О & Сушко Д,О.(2018).Методичні рекомендації щодо участі у грантових програмах та конкурсах. Дніпро : ДДУВС, 68 . URL: https://dduvs.in.ua/wp-content/uploads/files/Structure/science/plans/mg.pdf Ковшун, Н.Е & Левун О.І.(2022). Аналіз та реалізація проектів: навчальний посібник.Рівне:НУВГП,350.URL:https://ep3.nuwm.edu.ua/23305/1/%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%20%D1%82%D0%B0%20%D1%80%D0%B5%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%96%D0%B2.pdf Методичні рекомендації щодо написання проектних заявок (2015): Навчальний посібник. Вінниця: Єврорегіон «Дністер», МГО «Регіональний центр транскордонного співробітництва Єврорегіон «Дністер», 54. URL: https://tulchinrda.gov.ua/upload/files/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97.pdf Чугунов, І.Я., Насібова, О.В.(2017). Фінанси пенсійного забезпечення: монографія. Київ: Київ. нац. торг.-екон.ун-т, 248. Будеянський, Б. (2023). Проблеми та перспективи публічного управління бюджетним фінансуванням соціального захисту населення в Україні. Наукові перспективи (Naukovi perspektivi), (4 (34)). Дорош,В., & Московчик Ю,А (2022, July). SWOT-аналіз інструментального базису фінансового забезпечення соціальної сфери територіальних громад. In Economic forum (Vol. 1, No. 2, pp. 134-140). Жукевич, С., Карпишин, Н., & Шегера, О. (2023). Аналіз фінансової стійкості закладів охорони здоров’я в умовах сталого розвитку. Світ фінансів, (3 (72)), 111-126.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).