Хімія і технологія органічних речовин
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.12.E.079
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Реутський Віктор Володимирович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
2. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
3. Прагнення до збереження навколишнього середовища .
фахові компетентності:
1. Здатність використовувати методи спостереження, опису, ідентифікації, класифікації об’єктів хімічної технології та промислової продукції.
фахові компетентності спеціалізації :
1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій основного і тонкого синтезу органічних речовин.
Результати навчання: Знання -
1. Основних фактів, концепцій, принципів і теорій, що відносяться до хімії, механізмів і принципів хімічних перетворень речовин.
2. Теоретичних основ технологій виробництва хімічних речовин, а також матеріалів та виробів на їх основі.
3. Методів хімічного та фізико-хімічного аналізу сировини, матеріалів, хімічної продукції та виробів на їх основі.
4. Сучасних технологій хімічних виробництв.
5. Конструкцій та принципів роботи сучасного обладнання та устаткування хімічних виробництв.
6. Структури і функціонування хімічних підприємств.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Промислова органічна хімія
Загальна хімічна технологія
Процеси і апарати хімічних виробництв
Теорія хімічних процесів органічного синтезу
Проектування виробництв органічного синтезу
Обладнання виробництв органічного синтезу
Короткий зміст навчальної програми: підготовка спеціалістів та магістрів спеціальності “Хімічна технологія органічних речовин” до активної професійної діяльності в умовах ринкових відносин, який би творчо поєднував та впроваджував у виробництво на сучасному рівні знання фундаментальних, загально-інженерних, економічних та спеціальних дисциплін, забезпечуючи при цьому випуск високоякісної продукції з гарантованих спупенем безпеки для людини, з мінімальними витратами сировини та енергетичних ресурсів.
Опис: Вихідні речовини промисловості органічного синтезу. Найважливіші продукти основного органічного і нафтохімічного синтезу.
Загальна характеристика процесів галогенування. Галогенуючі агенти.
Радикально-ланцюгове хлору¬вання, його наукові основи.
Технологія рідкофазного і газофазного радикально-ланцюгового хлорування.
Іонно-каталітичне галогенування, його наукові основи. Технологія іонно-каталітичного галогенування.
Процеси розщеплення хлорпохідних, суміщені та комбіновані процеси на їх основі.
Процеси гідратації-дегідратації
Процеси етерифікації
Процеси алкілування
Значення і класифікація процесів окислення.Окислюючі агенти. Основні продукти, які одержують процесами окислення.
Наукові основи радикально-ланцюгових процесів окислення. Гомо¬генний каталіз.
Гетерогенно-каталітичне окислення, каталізатори наукові основи і селективність окислення. Основні типи реакційних вузлів.
Значення процесів дегідрування і гідрування , класифікація, наукові основи, каталіз і селектив¬ність.
Хімія і технологія процесів дегідрування. Дегід¬рування вторинних спиртів.
Хімія і технологія процесів гідрування. Каталіз, основні закономірності і одержувані продукти. Технологія рідкофазного і газофазного гідрування.
Процеси конденсації по карбонільній групі.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – письмовий контроль (звіт з лабораторної роботи), письмовий експресс-контроль.
Семестровий контроль – іспит
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестровий контроль – іспит(60 балів).
Поточний контроль – письмовий контроль (звіт з лабораторної роботи), письмовий експресс-контроль(40 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. K .Weissermel, H.-J. Arpe. Industrial Organic Chemistry, VHC, 1997
2. В.В.Реутський, А.М.Лудин, І.В.Данада. Хімія і технологія органічних речовин: практичні аспекти досліджень.Львів, 2022
3. Реутський В.В., Іващук О.С., Івасів В.В. Технологічні схеми промисловості органічного синтезу. Електронний навчальний посібник з «Технологія продуктів органічного синтезу» для студентів спеціальності 8.05130102 «Хімічні технології органічних речовин». – ВНС ЛП (http://vns.lp.edu.ua/moodle/course/view.php?id=9771) – Зареєстровано НМУ НУ «Львівська політехніка» (№ Е41-216-6/2012 від 14.02.2012 р.) – 170 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).