Органічна хімія, частина 2
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.00.O.019
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: д.х.н., професор Дончак Володимир Андрійович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або навчання, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов;
фахівець повинен знати:
1. Основні принципи сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук.
2. Основи теорій хімічної будови, реакційної здатності та перебігу хімічних реакцій органічних сполук
3. Основні класи органічних синтетичних і природних сполук, особливості їх хімічної будови та її вплив на хімічні властивості.
4. Основні методи одержання органічних сполук, зокрема тих, що використовуються у хімічній промисловості.
5. Основні методи виділення, очищення та ідентифікації органічних сполук.
6. Будову та хімічні властивості тих класів органічних сполук Хімія високомолекулярних сполук , які вивчаються у подальших спецкурсах: Хімія і технологія органічних речовин, Хімія нафти та газу, Хімія органічних природних сполук тощо.
Результати навчання: Знання: 1. Основних фактів, концепцій, принципів і теорій, що відносяться до хімії, механізмів і принципів хімічних перетворень речовин.
2. Теоретичних основ технологій виробництва хімічних речовин, а також матеріалів та виробів на їх основі.
3. Методів хімічного та фізико-хімічного аналізу сировини, матеріалів, хімічної продукції та виробів на їх основі.
4. Сучасних технологій хімічних виробництв.
Уміння: 1. Вибрати та застосувати знання і розуміння з хімії для вирішення якісних і кількісних проблем на хімічному виробництві.
2. Класифікувати й аналізувати проблеми різного характеру та складати план щодо їх вирішення.
3. Оцінювати вплив технологічних чинників на склад кінцевого продукту.
4. Оцінювати ризики, пов’язані з використанням хімічних речовин і лабораторних досліджень, та контролювати якість вихідних речовин і кінцевих (товарних) продуктів хімічних технологій.
5. Узагальнювати дані, отримані в результаті лабораторних досліджень і вимірювань, з точки зору їх значимості, та співвіднести їх з відповідною теорією.
. Пояснювати причини виникнення ризиків, пов’язаних із використанням хімічних речовин і лабораторних процедур.
8. Досліджувати вплив фізико-хімічних чинників на властивості об’єкта дослідження чи проектування.
9. Здійснювати якісний та кількісний аналіз речовин неорганічного, органічного та біологічного походження, використовуючи відповідні методи.
10. Використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології для пошуку, аналізу, розрахунків і створення графічних і текстових документів, а також математичного аналізу та статистичної обробки у дослідженнях та проектуванні.
11. Здійснювати техніко-економічне обґрунтування хімічного виробництва (визначення потреби у цільовому продукті та розрахунок потужності виробництва), володіти методами удосконалення технологічного процесу, розуміти теоретичні та практичні підходи до створення та керування виробництвом.
13. Брати участь в обговоренні результатів різних видів роботи (дослідної, пошукової, проектної тощо).
14. Виявляти бажання працювати самостійно.
15. Представляти результати різних видів роботи (дослідної, пошукової, проектної тощо) українською та однією з іноземних мов.
16. Дотримуватися техніки безпеки на робочому місці. Організовувати заходи з охорони праці та безпеки життєдіяльності.
1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення.
2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
4. Здатність до застосування заходів з охорони навколишнього середовища, охорони праці та безпеки життєдіяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни
1. Загальна і неорганічна хімія.
2. Фізика.
3. Органічна хімія частина І.
Супутні навчальні дисципліни:
1. Хімія органічних природних сполук.
2. Хімія і технологія органічних продуктів.
3. Хімія нафти та газу
4. Хімія високомолекулярних сполук
.
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Органічна хімія» присвячений вивченню основ сучасної теорії хімічної будови органічних речовин, зв’язку хімічної будови з реакційною здатністю та властивостями речовин, вивченню механізмів перетворення органічних речовин та особливостей перебігу найважливіших реакцій, вивченню основних принципів сучасної класифікації та номенклатури органічних сполук, також методів одержання, хімічних властивостей і використання основних класів органічних речовин.
Опис: Гідроксикислоти. Амінокислоти. Вуглеводи. Аліциклічні та ароматичні вуглеводні, їх галогено-, нітро- та сульфопохідні. Ароматичні аміни, азо- та діазосполуки. Феноли та ароматичні спирти. Ароматичні альдегіди, кетони, карбонові кислоти. Багатоядерні сполуки. Гетероциклічні ароматичні сполуки. Синтетичні полімери.
Методи та критерії оцінювання: Поточні контролі та колоквіуми, семестровий контроль (письмова та усна компоненти).
Критерії оцінювання результатів навчання: 3-й семестр (екзамен) – проміжні контролі – 30%, контрольний захід – 70%.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Воронов С.А., Дончак В.А., Когут А.М. Органічна хімія. Підручник для вищих навчальних закладів. - Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2021. – 464 с.
2. Ластухин Ю.О., Воронов С.А. Органічна хімія. Підручник для вищих навчальних закладів. - Львів: Центр Європи, 2009. – 864 с.
3. Чирва В.Я., Ярмолюк С.М., Толкачова Н.В., Земляков О.Е. Органічна хімія.-Львів:БаК, 2009.-996 с.
4. Домбровський А.В., Найдан В.М. Органічна хімія.-К.:Вищ.шк. 1992.
5. Ластухін Ю.О. Збірник тестів з органічної хімії. – Львів. Центр Європи, 2007. – 327 с.
6. Ковтуненко В. Загальна стереохімія. Київ. ЗАТ Невтес. 2001.
7. Черних В.П., Зименковський Б.С., Гриценко І.С. Органічна хімія.- (в трьох книгах).- Харків.-“Основа”-1996.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).