Основи полімерної хімії

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.12.E.063
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Професор Дзіняк Богдан Остапович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомити студентів з теоретичними основами, хiмiзмом та кiнетикою синтезу полiмерiв, технологiчним оформленням процесів, властивостями полiмерiв та їх розчинiв.
Завдання: загальні компетентності: 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. 2. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. фахові компетентності: 1. Здатність використовувати положення і методи фундаментальних наук для вирішення професійних задач.
Результати навчання: • знати принципи, хімізм i кiнетику радикальних та йонних процесiв полiмеризацiї, полiконденсацiї та синтезу олiгомерiв; • знати теоретичні основи та принципи проведення технологiчних процесiв полiмеризацiї та полiконденсацiї; • знати фiзико-хiмiчнi основи розчинiв полiмерiв, фракцiонування i визначення молекулярних мас полімерів; • знати хiмiчнi та фiзичнi властивостi високомолекулярних сполук; • вміти обґрунтовувати вибір оптимальних технологічних параметрів процесів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: • Органічна хімія • Колоїдна хімія Кореквізити: • Хімія і технологія органічних речовин
Короткий зміст навчальної програми: Принципами, механiзм i кiнетика радикальних та йонних процесiв полiмеризацiї, полiконденсацiї та синтезу олiгомерiв
Опис: Класифiкацiя та номенклатура високомолекулярних сполук. Радикальна, йонна (катіонна та аніонна) полімеризація, механізм та кінетика реакцій. Йонно-координаційна полімеризація. Кополімеризація. Здатність мономерів до гомо- та кополімеризації. Термодинаміка полімеризації. Поліконденсація. Основні закономірності рівноважної та нерівноважної поліконденсації. Синтез олігомерів. Модифікація полімерів. Будова та властивості високомолекулярних сполук. Розчини високомолекулярних сполук. Фракціонування полімерів. Деструкція полімерів. Визначення молекулярної маси полімерів. Основні принципи створення технологічних процесів полімеризації. Полімеризація в масі, розчині, суспензії, емульсії та у газовiй фазi. Основнi принципи проведення полiконденсацiї. Поліконденсація в розплавi, розчинi, емульсiї та у газовiй фазi. Мiжфазна полiконденсацiя.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт (30%) • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Дзіняк Б.О., Субтельний Р.О. Основи полімерної хімії. Електронний навчально-методичний комплекс. ВНС ЛП. (https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14292).- 2022р. 2. Суберляк О.В., Скорохода В.Й., Семенюк Н.Б. Теоретичні основи хімії та технології полімерів. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. - 336с. 3. Гетьманчук Ю.П., Братичак М.М. Хімія та технологія полімерів. – Львів: Видавництво «Бескид Біт», 2006. – 496с. 4. Лабораторний практикум з хімії та технології полімерів: Під редакцією І.Словіковської.- Варшава: Видавництво Варшавської політехніки, 1999. – 244с. 5. Субтельний Р. О. Основи полімерної хімії: практикум / Р. О. Субтельний, Б. О. Дзіняк. – Львів: Левада, 2023. – 150 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).