Основи біохімії
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.12.E.062
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: професор Стецишин Юрій Богданович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
1. сучасне розуміння основних життєвих процесів на молекулярному рівні, склад і структура клітинних мембран і самих клітин;
2. знати хімію, фізико-хімічні властивості та призначення у організмі основних класів біологічних молекул;
3. знати шляхи біосинтезу ліпідів, вуглеводів, амінокислот та вітамінів;
4. знати шляхи синтезу білків, розуміти зв'язок між такими фундаментальними процесами як реплікація, репарація, транскрипція та трансляція;
5. вміти за допомогою якісних та кількісних аналізів визначити наявність та вміст окремих біологічних молекул.
Результати навчання: • сучасне розуміння основних життєвих процесів на молекулярному рівні, склад і структура клітинних мембран і самих клітин;
• знати хімію, фізико-хімічні властивості та призначення у організмі основних класів біологічних молекул;
• знати шляхи біосинтезу ліпідів, вуглеводів, амінокислот та вітамінів;
• знати шляхи синтезу білків, розуміти зв'язок між такими фундаментальними процесами як реплікація, репарація, транскрипція та трансляція;
• вміти за допомогою якісних та кількісних аналізів визначити наявність та вміст окремих біологічних молекул.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Органічна хімія
• Хімія органічних природних сполук
• Хімія та технологія косметичних засобів
Короткий зміст навчальної програми: Предмет біохімії. Основні етапи її розвитку та сучасні досягнення в теорії і практиці. Пріоритетні напрямки сучасної біохімії. Біохімічні реакції у технологічних процесах. Клітинний та позаклітинний рівні організації живих організмів. Клітини та їх структурні елементи. Хімічний склад живих організмів. Основні класи біомолекул в живих організмах. Мінеральні речовини. Первинні та вторинні метаболіти. Вуглеводи. Ліпіди. Білки. Амінокислоти. Ферменти – біологічні каталізатори. Нуклеїнові кислоти. Вітаміни та їх роль. Жиророзчинні вітаміни. Водорозчинні вітаміни. Вітаміноподібні сполуки. Обмін вуглеводів. Гліколіз, спиртове бродіння, пентозофосфатний шлях. Цикл Кребса. Перетворення ліпідів у процесі травлення. Внутрішньоклітинний гідроліз ліпідів. Біоокиcнення жирних кислот. Синтез кетонних тіл. Біосинтез жирних кислот та ліпідів. Перетворення білків у процесі травлення. Катаболізм амінокислот. Катаболізм вуглецевого скелета амінокислот. Обмін аміаку. Структура хромосом. Реплікація ДНК. Репарація нуклеїнових кислот. Процес транскрипції. Процес трансляції.
Опис: Навчальна дисципліна «Основи біологічної хімії» складена до навчальних програм студентів хімічних спеціальностей вищих технічних навчальних закладів. Її основний акцент направлений на висвітлення взаємозв’язків біологічної процесів з хімічними та харчовими виробництвами. Для цього у курсі наведені основні дані про всі основні класи біологічних сполук, що можуть міститись у харчових продуктах. Приведено дані про їх вміст у продуктах харчування, а також роль у функціонуванні живих організмів. Крім того, описані перетворення вуглеводів, білків та ліпідів у процесі їх метаболізму. Значна увагу присвячена проблемі зв’язку хімічних перетворень з процесами, що відбуваються при переробці харчових продуктів.
Зміст дисципліни висвітлено у наступних пунктах: Предмет біохімії. Основні етапи її розвитку та сучасні досягнення в теорії і практиці. Пріоритетні напрямки сучасної біохімії. Біохімічні реакції у технологічних процесах. Клітинний та позаклітинний рівні організації живих організмів. Клітини та їх структурні елементи. Хімічний склад живих організмів. Основні класи біомолекул в живих організмах. Мінеральні речовини. Первинні та вторинні метаболіти. Вуглеводи. Ліпіди. Білки. Амінокислоти. Ферменти – біологічні каталізатори. Нуклеїнові кислоти. Вітаміни та їх роль. Жиророзчинні вітаміни. Водорозчинні вітаміни. Вітаміноподібні сполуки. Обмін вуглеводів. Гліколіз, спиртове бродіння, пентозофосфатний шлях. Цикл Кребса. Перетворення ліпідів у процесі травлення. Внутрішньоклітинний гідроліз ліпідів. Біоокиcнення жирних кислот. Синтез кетонних тіл. Біосинтез жирних кислот та ліпідів. Перетворення білків у процесі травлення. Катаболізм амінокислот. Катаболізм вуглецевого скелета амінокислот. Обмін аміаку. Структура хромосом. Реплікація ДНК. Репарація нуклеїнових кислот. Процес транскрипції. Процес трансляції.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти до лабораторних робіт, усне опитування, індивідуальне науково-дослідне завдання (40%)
• підсумковий контроль (екзамен, письмова форма (60%))
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах = Поточний контроль (ПК) + Заліковий контроль(ЗК)
Разом балів = 40+60=100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кучеренко Н.Е. и др. Биохимия: учебник -К. Вища школа, 1988. – 432 с.:ил.
2. Б.Албертс, Д.Брей, Дж.Льюис й др. Молекулярная биология клетки. В 5-ти т. М.: Мир, 1986. т.1-5.
3. Ленинджер А. Основи биохимии: В 3 т. М.: Мир, 1985. Т.1-3.
4. А.Уайт, Ф.Хендлер, З.Смит и др. Основи биохимии: В З-х т. М.: Мир, 1981. т.1-3.
5. А.Я. Николаев. Биологическая химия. Учеб. для мед. спец. вузов. -М.:Высш.шк.,1989.- 495 с.
6. Вороніна Л.Н., Десенко В.Ф., Мадієвская Н.Н. Біологічна хімія. -Х.: Основа, 2000. - 549 с.
7. Березов Т.Т., Коровкина Б.Ф. Биологическая химия. -М.: Медицина, 1990. - 528 с.
8. Кагава Я. Биомембраны. К.: Вища школа, 1986. 303 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).