Хімічна технологія твердих горючих копалин

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.12.E.066
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: Пиш'єв Сергій Вікторович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння студентами відомостями про походження, склад, властивості та наукові засади процесів перетворення твердих горючих копалин.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: ? здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов; загальні компетентності: ? знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності; ? здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово; ? прагнення до збереження навколишнього середовища; спеціальні (фахові, предметні) компетентності: ? здатність використовувати методи спостереження, опису, ідентифікації, класифікації об’єктів хімічної технології та промислової продукції; спеціалізовано-професійні фахові компетентності: ? здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій перероблення нафти, газу та твердих горючих копалин.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: ? інформацію про походження, хімічний склад та структуру ТГК; ? теоретичні основи та технологію процесів підготовки і переробки вугілля; ? умови експлуатації технологічних установок; ? екологічні аспекти переробки і використання ТГК. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН1. Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі. РН2. Забезпечити безпеку персоналу та навколишнього середовища під час професійної діяльності у сфері хімічної інженерії. РН3. Збір, інтерпретація та застосування даних. РН4. Організація та керівництво професійним розвитком осіб та груп.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Неорганічна хімія, всі частини Колоїдна хімія Органічна хімія, всі частини Супутні і наступні навчальні дисципліни Хімія нафти і газу Технологія переробки нафти і газу Процеси та обладнання нафтопереробних заводів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена підготовці висококваліфікованих бакалаврів за спеціальністю "Хімічні технології та інженерія". В курсі передбачено отримання знань студентів у області хімії та технології переробки твердих горючих копалин. Набуті знання дадуть змогу студентам в майбутньому цілеспрямовано вибирати напрям переробки твердих горючих копалин з метою одержання товарних продуктів потрібної якості, прогнозувати склад та властивості продуктів.
Опис: Походження та загальна характеристика ТГК. Склад вихідного рослинного матеріалу. Основні стації утворення гумусового та сапропелітового вугілля Основні показники якості ТГК. Загальні положення. Класифікація показників якості ТГК. Вивчення поведінки вугілля при нагріванні без доступу повітря Вітчизняні класифікація Склад та структура вугілля. Елементний та груповий склад вугілля. Молекулярна та надмолекулярна структури вугілля, існуючі теорії та моделі, методи вивчення. Фізична структура вугілля Підготовка ТГК до переробки. Прийом та складування вугілля. Грохотання, подрібнення, окусковування та збагачування ТГК Теоретичні основи термодеструктивних процесів переробки вугілля. Хімізм і механізм. Вплив чинників на процес Термодеструктивні процеси переробки вугілля. Класифікація процесів. Короткі відомості про технологію коксуванння, напівкоксування, піролізу (технологія здійснення коксування, підтримання режиму коксування, охолодження коксу, розділення та використання летких продуктів) Переробка летких продуктів коксування та напівкоксування вугілля. Коротка характеристика летких продуктів, обґрунтування напрямку переробки. Первинне охолодження і розділення, очистка від шкідливих компонентів, вловлювання бензинових фракцій. Переробка смоли та бензинових фракцій Газифікація вугілля. Хімізм, механізм та кінетика процесу. Вплив основних чинників. Класифікація процесів. Технологія вуглеграфітових матеріалів. Загальні поняття. Вихідні речовини, характеристики та вимоги до них. Поточна схема виробництва, характеристики окремих стадій Нетрадиційні та нові методи переробки вугілля. Класифікація. Охорона довкілля у процесах переробки та використання вугілля. Заходи по боротьбі зі забрудненням водного басейну. Методи зменшення викидів шкідливих речовин у повітря при переробці та спалюванні вугілля
Методи та критерії оцінювання: 1. Лабораторні роботи – захист у письмово-усній формі. 2. Контрольна робота – перевірка правильності прийнятих рішень. 3. Поточний та семестровий контроль (диференційний залік).
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмово-усний контроль – 60 балів Контрольна робота – 10 балів Захист лабораторних робіт – 30 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова 1. Братичак М.М., Пиш’єв С.В., Рудкевич М.І. Хімія та технологія переробки вугілля. – Львів: В-цтво “Бескид Біт”. – 2006. – 272 с. Допоміжна 1. Serhiy Pyshyev, Denis Miroshnichenko. Sulfur, coal and coke: theory and practice - Beau Bassin: LAP Lambert Academic Publishing, 2020. – 276 p. Інформаційні ресурси http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=8374
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).