Технологія і обладнання виробництва скла
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.046
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: професор Вахула Ярослав Іванович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: інтегральні:
ІНТ. Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
загальні:
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК6. Прагнення до збереження навколишнього середовища.
фахові:
ФК2. Здатність використовувати методи спостереження, опису, ідентифікації, класифікації об’єктів хімічної технології та промислової продукції.
ФК5. Здатність обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для контролю та керування технологічних процесів хімічних виробництв.
ФК7. Здатність враховувати комерційний та економічний контекст при проєктуванні хімічних виробництв.
фахові компетентності спеціалізації:
ФКС1.3. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій силікатних і тугоплавких речовин та матеріалів.
Результати навчання: ПР 2. Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі.
ПР 3. Знати і розуміти механізми і кінетику хімічних процесів, ефективно використовувати їх під час проєктування та удосконалення технологічних процесів та апаратів хімічної промисловості.
ПР 5. Розробляти і реалізовувати проєкти, що стосуються технологій та обладнання хімічних виробництв, беручи до уваги цілі, ресурси, наявні обмеження, соціальні та економічні аспекти та ризики.
ПР 7. Обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для вирішення складних задач хімічної інженерії, контролю та керування технологічними процесами хімічних виробництв.
ПР 8. Використовувати сучасні обчислювальну техніку, спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні технології для розв’язання складних задач і практичних проблем у галузі хімічної інженерії, зокрема, для розрахунків устаткування і процесів хімічних виробництв.
ПР 9. Забезпечити безпеку персоналу та навколишнього середовища під час професійної діяльності у сфері хімічної інженерії.
ПР 11. Вільно спілкуватися з професійних питань усно і письмово державною та іноземною мовами.
КОМ 2. Збір, інтерпретація та застосування даних.
АіB 1. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проєктами.
АіB 2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Апаратно-технічне забезпечення силікатних виробництв
Фізична хімія тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Моделювання хіміко-технологічних процесів
Устаткування галузі з основами проєктування
Технологія і обладнання виробництва кераміки
Курсовий проєкт зі спеціальності
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна дає знання про методи отримання основних типів скла та скловиробів різного функціонального призначення, залежності їх якості від способу формування та дає знання про основні властивості виробів зі скла і вимоги нормативно-технічних документів до них; вивчає основи технології виробництва скла та скляних виробів.
Опис: Історія виникнення скла та розвиток скляної промисловості на Львівщині та Україні.
Класифікація скла та скловиробів.
Особливості склоподібного стану.
Температурний інтервал склування.
Склотвірники та модифікатори.
Ступінь зв’язності силіцекисневого каркасу.
Структура простих і багатокомпонентних типів скла.
Теорії будови скла.
Основні властивості скломаси та скла.
Сировинні матеріали: головні та допоміжні. Барвники.
Обробка сировини та приготування шихти.
Печі для варіння скла.
Охолодження і теплова ізоляція печей.
Теплообмінні пристрої.
Вади скла.
Способи формування скловиробів.
Властивості скла, які впливають на формування.
Технологія виробництва листового скла.
Виробництво кольорового листового скла, скляних блоків, дверей.
Технологія виробництва скляної тари.
Інноваційна технологія виробництва скляного посуду. Декорування.
Технологія виробництва кварцового скла.
Електровакуумне скло.
Технологія виготовлення оптичного скла.
Хіміко-лабораторне, термометричне та медичне скло.
Виробництво скловолокна та скляних труб.
Способи формування.
Способи оброблення скла. Шліфування, полірування скла, хімічне травлення та іонний обмін.
Термічне оброблення скла. Гартоване скло.
Триплекс та його застосування.
Ситали. Основні системи для отримання ситалів.
Технологія ситалів, властивості та застосування.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль:
– виконання та захист лабораторних робіт.
Підсумковий контроль:
– іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи - 30 балів
Іспит в письмово-усній формі: письмова компонента - 60 балів, усна компонента - 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ящишин Й. М. Технологія скла : у 3-х част. – Ч. І : Фізика і хімія скла : підручник / Й. М. Ящишин. – Львів : Видавництво “Бескид Біт”, 2008. – 204 с.
2. Голеус В. І., Салей Ан. А. Властивості боро-силікатного скла та покриттів на його основі: монографія / В. І. Голеус, Ан. А. Салей – Дніпро: ДВНЗ УДХТУ, 2023. – 139 с.
3. Інноваційні технології у виробництві спеціального та побутового скла. Електронний ресурс: підручник для студ. спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія», спеціалізації «Хімічні технології неорганічних керамічних матеріалів» / М. М. Племянніков, А. П. Яценко, І. В. Пилипенко, Б. Ю. Корнілович; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Електронні текстові дані (1 файл: 5,94 Мбайт). – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 298 с.
4. Голеус В. І. Основи хімічних технологій скла, скловиробів та склопокриттів: навч. посібник. – Дніпропетровськ: Літограф, 2016. – 192 с.
5. Структура та властивості склокристалічних матеріалів: монографія / Л. Л. Брагіна, О. В. Саввова, О. Б. Бабіч, Ю. О. Соболь. – Х.: ООО «Компанія СМІТ», 2016. – 253 с.
6. Сардак Е. М., Голеус В. І., Зайчук О. В. Теплові процеси і агрегати в технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Е. М. Сардак, В. І. Голеус, О. В. Зайчук. – Д.: Видавництво «Свідлер А. Л.», 2015. – 248 с.
7. Племянніков М. М. Хімія і технологія скла. Високотемпературні процеси: навчальний посібник / Племянніков М. М., Яценко А. П., Корнілович Б. Ю.; за ред.. чл.-кор. НАН України Б. Ю. Корніловича. – К.: « Освіта України.» 2015. – 183 с.
8. Термічне оброблення і напруження у склі: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / С.І. Дяківський, Т.Б. Жеплинський, Й.М. Ящишин. За ред. Й. М. Ящишина – Львів, Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2003 – 196 с.
9. Племянніков М. М., Крупа О. А. Хімія та теплофізика скла: Навчальний посібник. – К.: НТУУ «КПІ» 2000. – 560 с.
10. Вахула Я. І. Фізико-хімічні властивості скла. Методи визначення та розрахунку: навч. посібник / Я. І. Вахула, Г. Я. Магорівська – Львів : Видавництво «Левада», 2022. – 158 с.
11. Вахула Я. І. Основи технології ситалів: навч. посіб. / Я. І. Вахула. – Львів : Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2009. – 96 с.
12. Кривенко П. В., Пушкарьова К. К., Барановський В. Б., Кочевих М. О., Гасан Ю. Г., Константинівський Б. Я., Ракша В. О. Будівельне матеріалознавство: Підручник. – К.: «Видавництво Ліра-К», 2012. – 624 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).