Технологія і обладнання виробництва скла
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.046
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: професор Вахула Ярослав Іванович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: інтегральні:
ІНТ. Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
загальні:
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК6. Прагнення до збереження навколишнього середовища.
фахові:
ФК2. Здатність використовувати методи спостереження, опису, ідентифікації, класифікації об’єктів хімічної технології та промислової продукції.
ФК5. Здатність обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для контролю та керування технологічних процесів хімічних виробництв.
ФК7. Здатність враховувати комерційний та економічний контекст при проєктуванні хімічних виробництв.
фахові компетентності спеціалізації:
ФКС1.3. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій силікатних і тугоплавких речовин та матеріалів.
Результати навчання: ПР 2. Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі.
ПР 3. Знати і розуміти механізми і кінетику хімічних процесів, ефективно використовувати їх під час проєктування та удосконалення технологічних процесів та апаратів хімічної промисловості.
ПР 5. Розробляти і реалізовувати проєкти, що стосуються технологій та обладнання хімічних виробництв, беручи до уваги цілі, ресурси, наявні обмеження, соціальні та економічні аспекти та ризики.
ПР 7. Обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для вирішення складних задач хімічної інженерії, контролю та керування технологічними процесами хімічних виробництв.
ПР 8. Використовувати сучасні обчислювальну техніку, спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні технології для розв’язання складних задач і практичних проблем у галузі хімічної інженерії, зокрема, для розрахунків устаткування і процесів хімічних виробництв.
ПР 9. Забезпечити безпеку персоналу та навколишнього середовища під час професійної діяльності у сфері хімічної інженерії.
ПР 11. Вільно спілкуватися з професійних питань усно і письмово державною та іноземною мовами.
КОМ 2. Збір, інтерпретація та застосування даних.
АіB 1. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проєктами.
АіB 2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Апаратно-технічне забезпечення силікатних виробництв
Фізична хімія тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Моделювання хіміко-технологічних процесів
Устаткування галузі з основами проєктування
Технологія і обладнання виробництва кераміки
Курсовий проєкт зі спеціальності
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна дає знання про методи отримання основних типів скла та скловиробів різного функціонального призначення, залежності їх якості від способу формування та дає знання про основні властивості виробів зі скла і вимоги нормативно-технічних документів до них; вивчає основи технології виробництва скла та скляних виробів.
Опис: Історія виникнення скла та розвиток скляної промисловості на Львівщині та Україні.
Класифікація скла та скловиробів.
Особливості склоподібного стану.
Температурний інтервал склування.
Склотвірники та модифікатори.
Ступінь зв’язності силіцекисневого каркасу.
Структура простих і багатокомпонентних типів скла.
Теорії будови скла.
Основні властивості скломаси та скла.
Сировинні матеріали: головні та допоміжні. Барвники.
Обробка сировини та приготування шихти.
Печі для варіння скла.
Охолодження і теплова ізоляція печей.
Теплообмінні пристрої.
Вади скла.
Способи формування скловиробів.
Властивості скла, які впливають на формування.
Технологія виробництва листового скла.
Виробництво кольорового листового скла, скляних блоків, дверей.
Технологія виробництва скляної тари.
Інноваційна технологія виробництва скляного посуду. Декорування.
Технологія виробництва кварцового скла.
Електровакуумне скло.
Технологія виготовлення оптичного скла.
Хіміко-лабораторне, термометричне та медичне скло.
Виробництво скловолокна та скляних труб.
Способи формування.
Способи оброблення скла. Шліфування, полірування скла, хімічне травлення та іонний обмін.
Термічне оброблення скла. Гартоване скло.
Триплекс та його застосування.
Ситали. Основні системи для отримання ситалів.
Технологія ситалів, властивості та застосування.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль:
– виконання та захист лабораторних робіт.
Підсумковий контроль:
– іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи - 30 балів
Іспит в письмово-усній формі: письмова компонента - 60 балів, усна компонента - 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ящишин Й. М. Технологія скла : у 3-х част. – Ч. І : Фізика і хімія скла : підручник / Й. М. Ящишин. – Львів : Видавництво “Бескид Біт”, 2008. – 204 с.
2. Голеус В. І., Салей Ан. А. Властивості боро-силікатного скла та покриттів на його основі: монографія / В. І. Голеус, Ан. А. Салей – Дніпро: ДВНЗ УДХТУ, 2023. – 139 с.
3. Інноваційні технології у виробництві спеціального та побутового скла. Електронний ресурс: підручник для студ. спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія», спеціалізації «Хімічні технології неорганічних керамічних матеріалів» / М. М. Племянніков, А. П. Яценко, І. В. Пилипенко, Б. Ю. Корнілович; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Електронні текстові дані (1 файл: 5,94 Мбайт). – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 298 с.
4. Голеус В. І. Основи хімічних технологій скла, скловиробів та склопокриттів: навч. посібник. – Дніпропетровськ: Літограф, 2016. – 192 с.
5. Структура та властивості склокристалічних матеріалів: монографія / Л. Л. Брагіна, О. В. Саввова, О. Б. Бабіч, Ю. О. Соболь. – Х.: ООО «Компанія СМІТ», 2016. – 253 с.
6. Сардак Е. М., Голеус В. І., Зайчук О. В. Теплові процеси і агрегати в технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Е. М. Сардак, В. І. Голеус, О. В. Зайчук. – Д.: Видавництво «Свідлер А. Л.», 2015. – 248 с.
7. Племянніков М. М. Хімія і технологія скла. Високотемпературні процеси: навчальний посібник / Племянніков М. М., Яценко А. П., Корнілович Б. Ю.; за ред.. чл.-кор. НАН України Б. Ю. Корніловича. – К.: « Освіта України.» 2015. – 183 с.
8. Термічне оброблення і напруження у склі: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / С.І. Дяківський, Т.Б. Жеплинський, Й.М. Ящишин. За ред. Й. М. Ящишина – Львів, Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2003 – 196 с.
9. Племянніков М. М., Крупа О. А. Хімія та теплофізика скла: Навчальний посібник. – К.: НТУУ «КПІ» 2000. – 560 с.
10. Вахула Я. І. Фізико-хімічні властивості скла. Методи визначення та розрахунку: навч. посібник / Я. І. Вахула, Г. Я. Магорівська – Львів : Видавництво «Левада», 2022. – 158 с.
11. Вахула Я. І. Основи технології ситалів: навч. посіб. / Я. І. Вахула. – Львів : Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2009. – 96 с.
12. Кривенко П. В., Пушкарьова К. К., Барановський В. Б., Кочевих М. О., Гасан Ю. Г., Константинівський Б. Я., Ракша В. О. Будівельне матеріалознавство: Підручник. – К.: «Видавництво Ліра-К», 2012. – 624 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).