Обладнання заводів з виробництва і перероблення пластмас

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.13.E.105
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: Мельник Юрій Ярославович – старший викладач кафедри хімічної технології переробки пластмас, старший науковий співробітник, Національний університет «Львівська політехніка»
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання: ознайомлення студентів із типами обладнання з перероблення полімерів і композитів, конструкцією цього обладнання, його розрахунками і рекомендаціями з вибору обладнання для здійснення конкретних операцій.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - ЗК1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. - ЗК3. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними. - ЗК4. Здатність планувати та керувати часом. - ЗК5. Здатність до системного мислення, продукування нових ідей, креативності. - ЗК7. Прихильність безпеці. - ЗК9. Уміння працювати самостійно і в команді, здатність ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях. - ЗК13. Визначеність та наполегливість при виконанні отриманих завдань та відповідальність за якість виконуваної роботи. фахові компетентності: - ФК1. Можливість продемонструвати знання та розуміння основних фактів, концепцій, принципів і теорій, що відносяться до хімії. - ФК8. Здатність обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для реалізації та контролю хімічних виробництв. - ФК11. Здатність використовувати теоретичні знання, практичні навички та уміння для оволодіння основами теорії й методів хіміко-технологічних досліджень. - ФК12. Здатність використовувати теоретичні знання, практичні навички та уміння для аналізу, оцінювання та проектування технологічних процесів і устаткування з використанням традиційної та альтернативної сировини. - ФК15. Навички безпечного поводження з хімічними матеріалами, беручи до уваги їх фізичні та хімічні властивості, у тому числі, будь-яких конкретних небезпек, пов’язаних з їх використанням. - ФК16. Здатність організувати роботу виробничого підрозділу відповідно до вимог безпеки життєдіяльності й охорони праці у хімічному виробництві.
Результати навчання: - знати принципові схеми та принцип роботи сучасного обладнання, що використовується на всіх стадіях технологічного процесу перероблення полімерів залежно від конкретного методу виробництва; - цілеспрямовано вибирати обладнання для конкретних технологічних процесів з врахуванням особливостей хімічних і фізико-хімічних властивостей полімерних матеріалів; - організовувати управління технологічними процесами виробництва пластмасових виробів з максимальним ступенем ефективності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: 1. Інженерна графіка 2. Фізико-хімія полімерів 3. Технологія виробництва та перероблення полімерів Супутні і наступні навчальні дисципліни: 1. Технологія перероблення термопластів 2. Технологія перероблення реактопластів 3. Проектування та промислова екологія в технології перероблення полімерів
Короткий зміст навчальної програми: Детально розглянуто різні типи обладнання з перероблення полімерних і композиційних матеріалів, конструкції цього обладнання, його розрахунки і рекомендації з вибору необхідного обладнання для здійснення конкретних операцій. Розглянуто допоміжне обладнання (змішувачі, дробарки, таблетувальні машини), екструзійні агрегати, литтєві машини, преси, термоформувальні машини та обладнання для нетрадиційних методів перероблення пластмас.
Опис: Вступ. Основні поняття та терміни курсу. 1 Допоміжне обладнання підготовчого циклу заводів з перероблення полімерів і композитів. Обладнання для приймання, транспортування і зберігання сировини. Обладнання для подрібнення матеріалів. Класифікація дробарок і подрібнювачів, їх конструкція і принцип роботи. Обладнання для змішування полімерних матеріалів, класифікація змішувачів та їх конструкція і принцип роботи. 7 Обладнання для гранулювання. Обладнання для сушіння полімерних матеріалів. Обладнання для підготовки реактопластів до пресування: таблетувальні машини, апарати для попереднього нагрівання прес-матеріалів. 3 Машини для лиття під тиском. Класифікація литтєвих машин. Конструкція, основні вузли і принцип роботи литтєвої машини. Реактопластавтомати. Вибір литтєвих машин. 6 Обладнання для пресування. Класифікація пресів. Будова і принцип роботи гідравлічного преса для переробки реактопластів. Конструкція вузлів і деталей преса. Вибір гідравлічних пресів. Автоматизовані пресові комплекси. 6 Екструзійні машини та агрегати. Класифікація екструдерів. Загальна будова і принцип роботи одношнекового екструдера. Конструкція основних вузлів і деталей екструдера. Продуктивність одношнекового екструдера. Конструкція і принцип роботи двошнекового екструдера. Дискові і шнеководискові екструдери, принцип роботи і конструкція. Екструзійні агрегати для виробництва виробів із термопластів. Агрегати для виробництва полімерних труб. Агрегати для виробництва листів та плоских плівок. Агрегати для виробництва плівок екструзією з роздуванням. 8 Обладнання для формування пустотілих виробів. Агрегати для виробництва об'ємних виробів екструзією з роздуванням. Обладнання для інжекційно-видувного формування. 2 Обладнання для термоформування листових термопластичних матеріалів. Класифікація обладнання, його конструкція та принцип роботи. 2 Каландри і каландрові машини. Принцип роботи та конструкція каландра. 2 Допоміжне обладнання завершального циклу. Обладнання для механічного оброблення виробів. Обладнання для зварювання пластмас. Обладнання для оздоблення виробів з пластмас. 2
Методи та критерії оцінювання: Усні і письмові опитування в процесі виконання і захисту лабораторних і практичних робіт, контрольне і поточне тестування у ВНС, екзаменаційне тестування, виконання контрольних завдань, усне опитування під час екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): Практичні заняття – 30 балів Разом за ПК – 30 балів Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 60 балів усна компонента – 10 балів Разом за дисципліну – 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Красінський В.В. Обладнання заводів з перероблення полімерів і композитів: конспект лекцій для студентів Інституту хімії і хімічних технологій. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2020. – 101 с. 2. Вибір гідравлічного пресу: методичні вказівки для виконання розділу дипломного проекту “Вибір і розрахунок основного обладнання” для студентів спеціальності 6.05130199 і 7.091612 „Технологія переробки полімерів” / Укл.: Шаповал Й.М., Суберляк О.В., Гриценко О.М., Шекета М.Л., Красінський В.В. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2010. – 16 с. 3. Екструзія полімерів: методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни “Спеціальні технології формування виробів з пластмас і композитів” / Укл.: Суберляк О.В., Гриценко О.М., Красінський В.В., Моравський В.С. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2012. – 28 с. 4. Лиття під тиском: методичні вказівки до виконання конструкторсько-технологічної частини курсового проекту з дисципліни “Технологія, обладнання і проектування виробництв переробки полімерних та композиційних матеріалів” для студентів спеціальності 7.05130107 “Хімічні технології переробки полімерних та композиційних матеріалів” / Укл.: Суберляк О.В., Шаповал Й.М., Гриценко О.М., Красінський В.В., Моравський В.С. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2015. – 64 с. 5. Вальцювання. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисциплін “Спеціальні технології формування виробів з пластмас і композитів” для студентів спеціальності 7.091612 “Технологія переробки полімерів” і “Основи технології формування виробів з пластмас” / Укл. Суберляк О.В., Гриценко О.М., Красінський В.В. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2009. – 22 с. 6. Матеріальні розрахунки. Методичні вказівки до курсового та дипломного проектування. Ч.1. / Укл.: Курило М.С., Сембай Є.І., Тхір І.Г., Шаповал Й.М. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 1999. – 43 с. Рекомендована література Базова 1. Суберляк О. В., Баштаник П.. І. Технологія переробки полімерних та композиційних матеріалів: підручник для студентів ВНЗ. – Львів: Растр-7, 2015. – 456 с. 2. Скорохода В.Й., Семенюк Н.Б., Мельник Ю.Я. Основи технології еластомерів і формування з них виробів: навч. посібник – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 284 с. 3. Торнер Р. В., Акутин М. С. Обладнання заводів з переробки пластмас. – Л.: Хімія, 1977. – 353 с. 4. Методичні вказівки і рекомендації до самостійної роботи студентів і практичних занять з дисципліни “Обладнання заводів з перероблення полімерів і композитів” для студентів спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія” / Укл.: Красінський В. В. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 32 с. Допоміжна 1. Youssef H. A., El-Hofy H. A., Ahmed M. H. Manufacturing Technology: Materials, Processes and Equipment.– Boca Raton: CRC Press, 2011. – 948 p. 2. Rouwendaal C. Polymer Extrusion. – Munich: Hanser Publishers, 2014. – 567 p. Інформаційні ресурси 1. https://www.scienceopen.com/ 2. https://core.ac.uk/ 3. https://scholar.google.com/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).