Хімія рослинної сировини

Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.02.E.053
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: проф. Шевчук Лілія Іванівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни набуття особою, яка навчається, компетентностей, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 181 Харчові технології, формування у студентів знань про основні хімічні перетворення у рослинах та використання рослинної сировини у харчових технологіях.
Завдання: загальні компетентності: 1. Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності 2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. 3. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел. 4. Прагнення до збереження навколишнього середовища. фахові компетентності: 1. Здатність проводити дослідження в умовах спеціалізованих лабораторій для вирішення прикладних задач. 2.Здатність прогнозувати зміну хімічного складу речовин первинного та вторинного синтезу у рослинній сировині для ефективного використання.
Результати навчання: 1. Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій. 2. Знати і розуміти основні чинники впливу на перебіг процесів синтезу та метаболізму складових компонентів харчових продуктів і роль нутрієнтів у харчуванні людини. 3. Знати про зміни хімічного складу речовин первинного та вторинного синтезу у рослинній сировині для їх ефективного використання. 4. Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи. 5.Мати базові навички проведення теоретичних та/або експериментальних наукових досліджень, що виконуються індивідуально та/або у складі наукової групи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні 1.Біохімія Супутні 1. Технології екстрактів і напоїв 2. Технології крохмалю та продуктів його переробки 3. Технології зберігання та перероблення продукції рослинництва
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна розглядає основні види рослинної сировини, які використовуються у харчових технологіях. Речовини первинного та вторинного синтезу. Білки рослинної сировини: будова, властивості та їх функції. Вуглеводи рослинної сировини. Сировина, що містить ліпіди. Роль ферментів та вітамінів в обмінних процесах. Рослинна сировина, що містить алкалоїди. Сапоніни рослин. Фенольні сполуки рослин. Мінеральні речовини клітинного соку рослин.
Опис: Види рослинної сировини та їх будова. Речовини первинного та вторинного синтезу. Білки рослинної сировини: будова, властивості та їх функції. Вуглеводи рослинної сировини. Сировина, що містить ліпіди. Роль ферментів та вітамінів в обмінних процесах. Рослинна сировина, що містить алкалоїди. Сапоніни рослин. Фенольні сполуки рослин. Мінеральні речовини клітинного соку рослин.Хімія рослинних полімерів. Хімізм процесів одержання целюлози із рослинної сировини.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Навчально-методичне забезпечення 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Харчова хімія» для студентів спеціальностей 6.051701 «Харчові технології та інженерія». Укладачі: проф. Шевчук Л.І. http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=14398 - 112 термінів, 124 тестових завдання. Реєстр. номер № Е41–216–96/2016 від 18.04.2016 р. 2. Шевчук Л.І. Методичні вказівки для самостійної роботи з дисципліни “Харчова хімія” для студентів базового напряму 6.051701 “Харчові технології та інженерія”. / Л.І.Шевчук, С.Р.Мельник // Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр.№ 6056 від 28.11.2014р. – 18 с. 3. Барбаш В.А., Антоненко Л.П., Дейкун І.М. Методичні вказівки до лабораторних робіт з хімії рослинної сировини, Київ, КФТП, 2003 – 71 с. 2. Рекомендована література Базова 1. Барбаш В.А., Дейкун І.М. Хімія рослинних полімерів. Навчальний посібник 2-е видання. Київ, Каравела, 2018. – 441с. 2. Барбаш В.А., Дейкун І.М. Хімія рослинних полімерів. Навч. Посібник/ Київ: Едельвейс, 2014 – 437 с. 3. Гетьманчук Ю.П., Братичак М.М. Хімія та технологія полімерів. Львів: Видавництво “Бескид Біт”, 2006. — 496 с. 4. Масленникова Л., Фабуляк Ф., Грушак З., Иванов С. Фізико-хімія полімерів. Л.: НАУ-друк, 2009, 312 с. 5. Скоробогатий Я.П. Харчова хімія. Навчальний посібник. / Я.П.Скоробогатий, А.В.Гузій, О.М.Заверуха / – Л.: Новий Світ, 2000, 2012. – 513с. Допоміжна 1. Примаков С.П., Барбаш В.А., Черьопкіна Р.І. Виробництво сульфатної целюлози і вибілювання целюлози. Навчальний посібник К.. ЕКМО, 2011, 290 с. 2. Нижник В. В. Фізична хімія полімерів : підручник / В. В. Нижник, Т. Ю., Нижник; МОН. - Київ: Фітосоціоцентр, 2009. – 424 с. 3. Мигалина Ю.В., Козарь О.П. Основи хімії та фізико-хімії полімерів. Підручник. — К: Кондор, 2010.— 325 с. 4. Пасальський Б.К. Хімія харчових продуктів: Навчальний посібник. – К.: Київ. Держ.торг.-екон.ун-т, 2000. – С.178-191. 2. Дуденко Н.В., Павлоцкая Л.Ф., Кривоносов М.В., Кратенко Р.Н. Биологическая химия. – Харьков: Прапор, 1999. –– С.235-275. 3. Павлоцька Л.Ф., Дуденко Н.В., Дмітриєвич Л.Р. Основи фізіології гігієни харчування та проблеми безпеки харчових продуктів. Суми: ВТД «Університетська книга», 2007. - С.57-72. 4. Нікозять Ю.Б. Харчова хімія. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни за кредитно-модульною системою організації навчального процесу в 2009-2010 н.р. для студентів спеціальностей: 6.140101 «Готельно-ресторанна справа». – Полтава. – ПУСКУ, 2009. – 99с. 4.Інформаційні ресурси 1.Цифровий репозиторій ХНАМГ: http://eprints. ksame.kharkov.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).