Хімія рослинної сировини
Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.02.E.053
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: проф. Шевчук Лілія Іванівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
1. Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності
2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
3. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел.
4. Прагнення до збереження навколишнього середовища.
фахові компетентності:
1. Здатність проводити дослідження в умовах спеціалізованих лабораторій для вирішення прикладних задач.
2.Здатність прогнозувати зміну хімічного складу речовин первинного та вторинного синтезу у рослинній сировині для ефективного використання.
Результати навчання: 1. Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій.
2. Знати і розуміти основні чинники впливу на перебіг процесів синтезу та метаболізму складових компонентів харчових продуктів і роль нутрієнтів у харчуванні людини.
3. Знати про зміни хімічного складу речовин первинного та вторинного синтезу у рослинній сировині для їх ефективного використання.
4. Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи.
5.Мати базові навички проведення теоретичних та/або експериментальних наукових досліджень, що виконуються індивідуально та/або у складі наукової групи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні
1.Біохімія
Супутні
1. Технології екстрактів і напоїв
2. Технології крохмалю та продуктів його переробки
3. Технології зберігання та перероблення продукції рослинництва
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна розглядає основні види рослинної сировини, які використовуються у харчових технологіях. Речовини первинного та вторинного синтезу. Білки рослинної сировини: будова, властивості та їх функції. Вуглеводи рослинної сировини. Сировина, що містить ліпіди. Роль ферментів та вітамінів в обмінних процесах. Рослинна сировина, що містить алкалоїди. Сапоніни рослин. Фенольні сполуки рослин. Мінеральні речовини клітинного соку рослин.
Опис: Види рослинної сировини та їх будова. Речовини первинного та вторинного синтезу. Білки рослинної сировини: будова, властивості та їх функції. Вуглеводи рослинної сировини. Сировина, що містить ліпіди. Роль ферментів та вітамінів в обмінних процесах. Рослинна сировина, що містить алкалоїди. Сапоніни рослин. Фенольні сполуки рослин. Мінеральні речовини клітинного соку рослин.Хімія рослинних полімерів. Хімізм процесів одержання целюлози із рослинної сировини.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Навчально-методичне забезпечення
1. Електронний навчально-методичний комплекс «Харчова хімія» для студентів спеціальностей 6.051701 «Харчові технології та інженерія». Укладачі: проф. Шевчук Л.І. http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=14398 - 112 термінів, 124 тестових завдання. Реєстр. номер № Е41–216–96/2016 від 18.04.2016 р.
2. Шевчук Л.І. Методичні вказівки для самостійної роботи з дисципліни “Харчова хімія” для студентів базового напряму 6.051701 “Харчові технології та інженерія”. / Л.І.Шевчук, С.Р.Мельник // Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр.№ 6056 від 28.11.2014р. – 18 с.
3. Барбаш В.А., Антоненко Л.П., Дейкун І.М. Методичні вказівки до лабораторних робіт з хімії рослинної сировини, Київ, КФТП, 2003 – 71 с.
2. Рекомендована література
Базова
1. Барбаш В.А., Дейкун І.М. Хімія рослинних полімерів. Навчальний посібник 2-е видання. Київ, Каравела, 2018. – 441с.
2. Барбаш В.А., Дейкун І.М. Хімія рослинних полімерів. Навч. Посібник/ Київ: Едельвейс, 2014 – 437 с.
3. Гетьманчук Ю.П., Братичак М.М. Хімія та технологія полімерів. Львів: Видавництво “Бескид Біт”, 2006. — 496 с.
4. Масленникова Л., Фабуляк Ф., Грушак З., Иванов С. Фізико-хімія полімерів. Л.: НАУ-друк, 2009, 312 с.
5. Скоробогатий Я.П. Харчова хімія. Навчальний посібник. / Я.П.Скоробогатий, А.В.Гузій, О.М.Заверуха / – Л.: Новий Світ, 2000, 2012. – 513с.
Допоміжна
1. Примаков С.П., Барбаш В.А., Черьопкіна Р.І. Виробництво сульфатної целюлози і вибілювання целюлози. Навчальний посібник К.. ЕКМО, 2011, 290 с.
2. Нижник В. В. Фізична хімія полімерів : підручник / В. В. Нижник, Т. Ю., Нижник; МОН. - Київ: Фітосоціоцентр, 2009. – 424 с.
3. Мигалина Ю.В., Козарь О.П. Основи хімії та фізико-хімії полімерів. Підручник. — К: Кондор, 2010.— 325 с.
4. Пасальський Б.К. Хімія харчових продуктів: Навчальний посібник. – К.: Київ. Держ.торг.-екон.ун-т, 2000. – С.178-191.
2. Дуденко Н.В., Павлоцкая Л.Ф., Кривоносов М.В., Кратенко Р.Н. Биологическая химия. – Харьков: Прапор, 1999. –– С.235-275.
3. Павлоцька Л.Ф., Дуденко Н.В., Дмітриєвич Л.Р. Основи фізіології гігієни харчування та проблеми безпеки харчових продуктів. Суми: ВТД «Університетська книга», 2007. - С.57-72.
4. Нікозять Ю.Б. Харчова хімія. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни за кредитно-модульною системою організації навчального процесу в 2009-2010 н.р. для студентів спеціальностей: 6.140101 «Готельно-ресторанна справа». – Полтава. – ПУСКУ, 2009. – 99с.
4.Інформаційні ресурси
1.Цифровий репозиторій ХНАМГ: http://eprints. ksame.kharkov.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).