Технологія галузі

Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.01.E.049
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: доцент Косів Руслана Богданівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Забезпечення студентам здобуття базових знань, розумінь і компетентностей щодо технологій продуктів бродіння та представлення інструментарію для проведення контролю якості сировини та готової продукції бродильних виробництв.
Завдання: Загальні компетентності: 1. Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності 2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. 3. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел. 4. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. 5. Здатність працювати в команді. 6. Навички здійснення безпечної діяльності. 7. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. 8. Здатність спілкуватися іноземною мовою. Фахові компетентності: 1. Здатність використовувати та впроваджувати технології продуктів бродіння з метою підвищення їх конкурентоспроможності. 2. Здатність розуміти принципи роботи технологічного обладнання галузі. 3. Здатність компонувати обладнання для проведення технологічних процесів одержання продуктів бродіння і виноробства. 4. Здатність розробляти та проектувати технологічні процеси одержання харчових продуктів, зокрема продуктів бродіння і виноробства.
Результати навчання: 1. Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій. 2. Проводити пошук та обробку науково-технічної інформації з різних джерел та застосовувати її для вирішення конкретних технічних і технологічних завдань. 3. Знати наукові основи технологічних процесів харчових виробництв та закономірності фізико-хімічних, біохімічних і мікробіологічних перетворень основних компонентів продовольчої сировини під час технологічного перероблення. 4. Знати і розуміти основні чинники впливу на перебіг процесів синтезу та метаболізму складових компонентів харчових продуктів і роль нутрієнтів у харчуванні людини. 5. Знати і розуміти принципи розроблення нових і вдосконалення існуючих технологій харчових продуктів. 6. Виявляти творчу ініціативу та підвищувати свій професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти. 7. Уміти застосовувати інформаційні та комунікаційні технології для інформаційного забезпечення професійної діяльності та проведення досліджень прикладного характеру. 8. Вміти розробляти або удосконалювати технології харчових продуктів підвищеної харчової цінності з врахуванням світових тенденцій розвитку галузі. 9. Вміти проектувати нові та модернізувати діючі підприємства, цехи, виробничі дільниці із застосуванням систем автоматизованого проектування та програмного забезпечення. 10. Підвищувати ефективність виробництва шляхом впровадження ресурсоощадних та конкурентоспроможних технологій, аналізувати стан і динаміку попиту на харчові продукти. 11. Здійснювати технологічні, технічні, економічні розрахунки в рамках розроблення та виведення харчових продуктів на споживчий ринок, вести облік. витрат матеріальних ресурсів. 12. Прогнозувати закономірності змін комплексу властивостей у процесі перероблення сировини, одержання та зберігання продуктів бродіння і виноробства. 13. Вміти виконувати технологічні розрахунки та креслення принципових технологічних схем одержання продуктів бродіння та виноробства з метою комплексного перероблення сировини і забезпечення якості готової продукції. 14. Здійснювати ексергетичний аналіз технологічних систем одержання продуктів бродіння та виноробства для забезпечення енерго- та ресурсоощадності. 15. Інтегрувати теоретичні знання та практичні навички у вироблення стратегії діяльності харчових підприємств з урахуванням суспільних, державних і виробничих інтересів. 16. Виявляти творчу ініціативу та підвищувати свій професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти. 17. Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи. 18. Вміти укладати ділову документацію державною мовою. 19. Вміти доносити результати діяльності до професійної аудиторії та широкого загалу з метою донесення ідей, проблем, рішень і власного досвіду у сфері харчових технологій. 20. Здійснювати ділові комунікації у професійній сфері українською та іноземною мовами. 21. Мати навички з організації роботи окремих виробничих підрозділів підприємства та координування їх діяльності. 22. Виявляти творчу ініціативу з питань ринкової трансформації економіки. 23. Формувати і відстоювати власну світоглядну та громадську позицію, діяти соціально відповідально та свідомо. 24. Зберігати та примножувати досягнення і цінності суспільства, вести здоровий спосіб життя.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Вступ до фаху, Харчові технології. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Мікробіологія харчових виробництв, Обладнання харчових виробництв, Технологічна практика, Екологія харчових виробництв.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна формує у студентів уявлення про сучасні технології продуктів бродіння, зокрема знайомить студентів з характеристикою сировини та вимогами до її якості, методами (способами) підготування води, оброблення та перероблення сировини й напівфабрикатів; науково-теоретичними основами, обладнанням і технологічними режимами на окремих стадіях технологічного процесу; асортиментом і характеристикою готової продукції та оцінюванням її якості відповідно до чинних стандартів з урахуванням рівнів безпечності; методами використання побічних продуктів і очищення стічних вод.
Опис: Вода та способи водопідготовки у виробництвах продуктів бродіння. Зернова сировина виробництв продуктів бродіння. Технологія спирту. Технологія хлібопекарських дріжджів. Технологія горілок та лікеро-горілчаних напоїв. Технологія солоду. Технологія пива. Технологія безалкогольних напоїв.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль проводиться під час лабораторних занять у формі усного, письмового або письмово-усного експрес-контролю чи комп’ютерного тестування, та захисту звітів з лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: усний, письмовий або письмово-усний експрес-контроль чи комп’ютерне тестування (20 балів); захист звітів із лабораторних робіт (10 балів). Екзамен: письмова компонента (60 балів); усна компонента (10 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів («відмінно») – виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал («добре») – виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70–50 балів («задовільно») – виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–00 балів («незадовільно») – виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Технологія галузі: електронний навчально-методичний комплекс для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 181 «Харчові технології» денної та заочної форм навчання / Укладач: Р. Б. Косів. – Львів : Національний університет «Львівська політехніка». 2. Косів Р. Б. Технологія галузі: контроль якості сировини: практикум. Львів: Видавництво «Левада», 2023. 68 с. 3. Косів Р. Б. Технологія галузі: контроль якості готової продукції: практикум. Львів: Видавництво «Левада», 2023. 136 с. 4. Домарецький В.А. Технологія солоду та пива. К.: Урожай, 1999. 541 с. 5. Технологія спирту / Під ред. проф. В.О. Маринченка. Вінниця: «Поділля - 2000», 2003. 496 с. 6. Хлібишин Ю. Я. Технологія та обладнання лікеро-горілчаних виробництв: навч. посіб. Львів, 2022. 7. Паляниця Л. Я., Березовська Н. І. Технологія хлібопекарських дріжджів: навч. посіб. Львів, 2022. 8. Технологія безалкогольних напоїв: підручник / В. Л. Прибильський та ін. Київ: РВЦ НУХТ, 2014. 310 с. 9. Каталог нормативних документів України: http://csm.kiev.ua/nd/nd.php?b=1. 10. Державні стандарти України. Технологія виробництва харчових продуктів: http://www.leonorm.com.ua/Default.php?Page=kndselect&catcode=%C4%D1%D2%D3&classcode=67. 11. Науково-аналітичний проєкт «Напої. Технології та інновації»: http://techdrinks.info/project/.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).