Хімічна технологія виробів на основі цементу

Спеціальність: Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.04.E.023
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: професор Луцюк Ірина Володимирівна, доцент Боровець Зенон Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: підготовка фахівців до інженерної та наукової роботи з фундаментальними знаннями і практичними навиками в області виробництва гідравлічних в’яжучих речовин та виробів на їхній основі.
Завдання: фахові компетентності: – ФК1 Здатність досліджувати, класифікувати та аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. – ФК4 Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії. ФК5. Здатність організувати роботу виробничого підрозділу і управляти технологічними процесами хімічних виробництв з урахуванням вимог техніки безпеки та охорони праці. фахові компетентності професійного спрямування: – ФКС 2.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань у технології виробів на основі вапна, гіпсу, цементу. – ФКС 2.2. Здатність критично аналізувати існуючі технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів і перспективних технологій виробів на основі вапна, гіпсу, цементу. – ФКС 2.3. Здатність проводити наукові роботи в галузі технологій виробів на основі вапна, гіпсу, цементу.
Результати навчання: ПР1 Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій ПР2 Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію ПР6 Розробляти та реалізовувати проєкти в сфері хімічних технологій та дотичні до неї міждисциплінарні проєкти з урахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів ПР7 Здійснювати у науково-технічний літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію КОМ1 Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються АіВ3 Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Методологія наукових досліджень Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів Хімія та технологія наноматеріалів Хімічна технологія виробів на основі вапна і гіпсу
Короткий зміст навчальної програми: Освітній компонент “ Хімічна технологія виробів на основі цементу ” є дисципліною спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія”. Дисципліна дає знання про основні властивості силікатних матеріалів на основі гідравлічних в’яжучих речовин і вимоги нормативно-технічних документів до них; вивчає основи технології, будівельно-експлуатаційні властивості і технічне призначення основних видів силікатних матеріалів і виробів на основі портландцементу та спеціальних вирдів цементів.
Опис: Принципи проектування мінералогічного складу клінкеру. Основні мінерали цементного клінкеру. Поліморфізм. Типи твердих розчинів. Фізико-хімічні процеси формування структури клінкеру. Клінкер глиноземистого цементу, сульфоалюмінатний клінкер. Сировинні матеріали для отримання портландцементного клінкеру, приготування сировинної суміші. Принципові схеми одержання портландцементу. Сухий, мокрий та комбінований способи виробництва клінкеру. Гідравлічна активність клінкеру. Фізико-хімічні процеси гідратації клінкерних мінералів, продукти гідратації. Фізико-хімічні методи управління структурою і властивостями цементного каменю. Різновиди цементів загально-будівельного призначення. Спеціальні цементи. Лужні цементи. Фізико-хімічні процеси корозії цементного каменю і бетону. Класифікація і види бетонів, властивості бетонів. Додатки-модифікатори для регулювання властивостей бетонної суміші та бетону. Структуроутворення і тверднення бетону. Особливі види бетонів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування перед початком занять; фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5–10 хв; захист лабораторних робіт тощо Оцінка поточного контролю здобувача вищої освіти здійснюється за результатами успішного виконання і захисту лабораторних робіт, тестування у ВНС НУ “Львівська політехніка”. Форма семестрового контролю – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні заняття – 30 Екзаменаційний контроль – 70
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. В’яжучі речовини : підруч. / Р. Ф. Рунова, Л. Й. Дворкін, О. Л. Дворкін, Ю. Л. Носовський. – К. : Основа, 2012. – 448 с. 2. В’яжучі матеріали : підруч : пер. з рос. / О. О. Пащенко, В. П. Сербін, О. О. Старчевська. – К. : Вища шк., 1995. – 416 с. 3. Дворкін Л. Й. Будівельні в’яжучі матеріали : підруч. / Л. Й. Дворкін. – Рівне : НУВГП, 2019. – 622 с. 4. Будівельне матеріалознавство / [П. В. Кривенко, К. К. Пушкарьова, В. Б. Барановський та ін.]. – К. : ТОВ УВПК “ЕксОб”, 2004. – 704 с. 5. Луцюк І. В. Технічний аналіз і контроль виробництва в’яжучих речовин та виробів на їхній основі : навч. посібник / І. В. Луцюк, З. І. Боровець. – Львів : Растр-7, 2021. – 166 c. 6. Саницький М. А. Модифіковані композиційні цементи / М. А. Саницький, Х. С. Соболь, Т. Є. Марків. – Львів : ЛП, 2010. – 132 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).