Технологія скляних виробів

Спеціальність: Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів
Код дисципліни: 7.161.04.O.012
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: Вахула Ярослав Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовка студентів - майбутніх фахівців до інженерної роботи на заводах по виробництву скла Західного регіону України, який відзначається великою кількістю виробництв саме такого профілю.
Завдання: Інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності: ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. Фахові компетентності: ФК1.Здатність досліджувати, класифікувати та аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. ФК4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
Результати навчання: ПР1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР6. Розробляти та реалізовувати проєкти в сфері хімічних технологій та дотичні до неї міждисциплінарні проєкти з урахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів. ПР7. Здійснювати у науково-технічний літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: 1. Методологія наукових досліджень. 2. Хімія та технологія наноматеріалів. 3. Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів. Супутні і наступні навчальні дисципліни: 1. Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в’яжучих. 2. Хімічна технологія скла, кераміки та в’яжучих речовин (КП). 3. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна дає знання про основні властивості виробів зі скла і вимоги нормативно-технічних документів до них; вивчає основи технології виробництва скляних виробів.
Опис: Історичний розвиток скла та технології виробництва скловиробів в Європі та Україні. Теоретичні основи склоподібного стану. Визначення поняття "скло", "склоподібний стан", класифікація скла. Характерні ознаки склоподібного стану. Близький і далекий порядок у речовинах. Рівноважна структура. Криві охолодження розтоплених речовин. Метастабільний стан. Склування. Температурний інтервал склування. Кристалохімічні принципи будови скла. Склотвірники і модифікатори. Ступінь зв’язання силіцекисневого каркаса і структурні елементи силікатного скла. Містковий і немістковий йони кисню. Структура простих і багатокомпонентних типів скла. Будова скла. Гіпотези будови скла. Кристалітна гіпотеза Гіпотеза будови скла у вигляді безперервної невпорядкованої сітки. Гіпотеза Г.Таммана. Гіпотеза А.Аппена. Критерії склоутворення. Сировинні матеріали для виготовлення скла та вимоги до них. Головні сировинні матеріали та можливість їх альтернативної заміни в сучасних умовах. Методи приготування шихти. Види шихти та їх характеристика. Теоретичні основи варiння скла. Фізико-хімічні процеси, що супроводжують варіння скла. Стадії варіння скла Фізико-хімічні властивості скла та їх роль в процесі варіння. В’язкість скла. Поверхневий натяг скла. Кристалізаційна здатність. Фізико-механічні властивості скла. Густина скла Напруження у склі. Міцність скла. Теплофізичні властивості скла та їх роль в процесі експлуатації скловиробів. Коефіцієнт теплового розширення. Теплоємність скла. Теплопровідність. Термостійкість. Основні електричні властивості скла. Катіонна провідність. Вплив хімічного складу скла на електричні властивості. Життєве значення оптичних властивостей скла. Основні властивості промислового оптичного скла. Історичний розвиток способів формування скловиробів. Властивості скломаси, які визначають способи формування. Виробництво листового скла вертикальним витягуванням. Переваги та недоліки. Виробництво листового скла методом флоат-процесу та прокочуванням. Сучасні тенденції застосування листового скла. Архітектурно-будівельне скло. Виробництво піноскла та скловати. Кварцове скло. Технічні види кварцового скла. Виробництво скляних труб. Технологія виробництва скляного посуду. Сировинні матеріали. Інноваційна технологія виробництва скляної тари. Виробництво оптичного скла. Виробництво технічного скла. Склоізолятори. Технологія виробництва ситалів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: – виконання та захист лабораторних робіт. Підсумковий контроль: – іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з лабораторних робіт (40%) підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ящишин Й.М. Технологія скла ч. І. Фізика і хімія скла. “Львівська політехніка”, Львів, 2001 – 186 с. 2. Ящишин Й.М. Технологія скла ч. ІІ. Основи технології скляної маси. “Бескид Біт”, Львів, 2004 – 250 с. 3. Ящишин Й.М. Технологія скла ч. ІІІ. Технологія скляних виробів. “Ростр-7”, Львів, 2011 – 416 с. 4. Вахула Я. І. Основи технології ситалів : навч. посіб. / Я. І. Вахула. – Львів : Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2009. – 96 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).