Регенерація і утилізація відпрацьованих нафтопродуктів

Спеціальність: Хімічні технології палива та вуглецевих матеріалів
Код дисципліни: 7.161.05.E.023
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: к.х.н., доц. Тарас Червінський
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Розширити та поглибити знання про методи регенерації й утилізації відпрацьованих нафтопродуктів: моторних, авіаційних, трансформаторних, газотурбінних та вакуумних олив, кислих гудронів, нафтових шламів і відкладів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: - здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для контролю та керування технологічними процесами одержання товарних нафтопродуктів; - здатність критично аналізувати існуючі хіміко-технологічні процеси та розробляти інноваційні технології одержання товарних нафтопродуктів.
Результати навчання: - Критично осмислювати аспекти технологічних процесів виробництва палив і вуглецевих матеріалів, володіти методами їхнього удосконалення. - Застосовувати теоретичні знання та практичні підходи до керування процесами виробництва палив і вуглецевих матеріалів. - Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються. - Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Методологія наукових досліджень - Сучасні технології переробки горючих копалин - Хімія та технологія наноматеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена сучасним процесам в області регенерації та утилізації відпрацьованих нафтопродуктів. Розглянуто основні процеси регенерації відпрацьованих нафтопродуктів та їх апаратурне оформлення. Набуті знання дадуть змогу аспірантам в майбутньому правильно вибирати процеси для очищення, регенерації та утилізації відпрацьованих нафтопродуктів на очисних підприємствах та нафтопереробних заводах.
Опис: 1. Завдання курсу. Основні причини необхідності регенерації відпрацьованих нафтопродуктів. 2. Зміни фізико-хімічних властивостей різних груп олив в процесі їх експлуатації. Окиснення, термічний розклад, забруднення механічними домішками. Збір, приймання й зберігання відпрацьованих нафтопродуктів. 3. Фізичні та фізико-хімічні методи регенерації відпрацьованих нафтопродуктів. Відстоювання, сепарація, фільтрація, вилучення легкозаймистих залишків, коагуляція, адсорбційне очищення. 4. Хімічні методи регенерації відпрацьованих нафтопродуктів. Сірчанокислотне та лужне очищення. Комбіновані методи хімічної регенерації. 5. Особливості регенерації відпрацьованих олив різних груп. Регенерація моторних, авіаційних, газотурбінних, трансформаторних та вакуумних олив. 6. Особливості регенерації відпрацьованих сумішевих олив служб технічного обслуговування автомобільної техніки 7. Основні методи регенерації кислих гудронів 8. Регенерація й утилізація нафтових шламів та відкладів.
Методи та критерії оцінювання: 1. Практичні заняття – перевірка правильності прийнятих рішень, тестування в системі ВНС 2. Поточний та семестровий контроль (диференційний залік).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 30 балів. Письмово-усний контроль – 70 балів. Разом за дисципліну -100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова література: - Червінський Т.І., Топільницький П.І., Ярмола Т.В. Експлуатаційні матеріали для автотехніки. – Львів: Вид-во Левада, 2020. – 326 с. - Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с. - Бойченко С.В., Спіркін В.Г. Вступ до хіммотології палив та олив. Ч.II.– Одеса: Астропринт. 2010. - Бойченко С.В., Спіркін В.Г. Вступ до хіммотології палив та олив.– Одеса: Астропринт. 2009. - Бойченко С.В., Иванов С.В., Бурлака В.Г. Моторные топлива и масла для современной техники. К.: НАУ. 2005. - Полянський С.К., Коваленко В.М. Експлуатаційні матеріали.– К.:Либідь. 2003. - Гайванович В.І., Топільницький П.І., Палюх В.М. Хіммотологія бензинів. Навч. посіб. – Львів: Військовий ін-т при Державному ун-ті “Львівська політехніка”. 2000. Допоміжна: – Іщук Ю. Л. Біорозщеплюваність нафтопродуктів і проблеми біосфери / Ю. Л. Іщук, С. В. Кобилянський, Б. Ф. Кочірко // Нафтова і газова промисловість. – 2004. – №1. – С. 57-60. – Бойченко С. В. Контроль якості паливно-мастильних матеріалів: навч.посіб. / С .В. Бойченко, М. Л. Черняк, В. Ф. Новикова [та ін.]. – К.: НАУ, 2012, – 316 с. Навчально-методичне забезпечення : – https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=12580 – Шищак О.В. Розрахунок викидів забруднювальних речовин з об‘єктів НПЗ. Методичні вказівки до виконання практичних робіт. Львів, вид-во НУЛП, 2018, 16 с. – Шищак О.В. Розрахунок шкідливих викидів з нафтових резервуарів та залізничних цистерн. Методичні вказівки до виконання контрольних робіт з курсу «Екотехнології і ресурсозбереження в нафто газопереробній промисловості». Львів, вид-во НУ «ЛП», 2014, 20с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).