Управління ризиками в інженерії програмного забезпечення
Спеціальність: Інженерія програмного забезпечення (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.121.01.E.023
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Програмне забезпечення
Лектор: Грицюк Юрій Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність ефективно розв'язувати спеціалізовані задачі та практичні проблеми інноваційного характеру під час професійної діяльності, пов'язаної зі всіма особливостями виробництва програмного забезпечення від початкових стадій створення специфікації вимог до супроводу програмної системи після
здачі в експлуатацію.
ФКС1.3. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для оптимізації проектних, технологічних, управлінських рішень з метою підвищення якості програмних систем.
Результати навчання: РНС1.5. Здійснювати відстежування, ідентифікацію та аналіз ризиків, пов’язаних з розробленням програмного забезпечення, зокрема з використанням програмних засобів, а також управляти ризиками та оцінювати їхній негативний вплив.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Теорія надійності програмних систем
Методи та засоби наукових досліджень в інженерії програмного забезпечення
Кореквізити: Виконання та захист магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна передбачає вивчення основних проблем управління процесом розроблення ПЗ заданої якості, проблем управління ризиками розроблення ПЗ, особливостей оцінювання ризиків реалізації програмних проектів і управління ними, особливості прийняття рішень за умови невизначеності вхідної інформації, методи аналізу і кількісного оцінювання ризиків розроблення ПЗ, особливості проведення аналізу ризиків процесу управління ІТ-проектами, сучасні моделі та методи управління ризиками розроблення ПЗ та формалізація процесу управління ними, управління процесом розроблення ПЗ та його ризиками завдяки продуктам компанії IBM Rational. Опис ідеї кожного методу доповнюється конкретним прикладом його використання. Нарівні з ідеями загального управління ризиками, важливо розуміти і управляти ризиками, унікальними для діяльності в області інженерії програмного забезпечення, наприклад, тенденція додавати в одержуваний програмний продукт функціональні та інші можливості, невизначені на рівні вимог або ризики, закладені в самій природі програмного забезпечення, пов'язані, передусім з його складністю та архітектурно-технологічної новизною, присутньою тією чи іншою мірою в будь-якому програмному проекті. Дана область знань стосується питань виявлення (ідентифікації), аналізу, оцінювання та компенсації ризиків. Студенти ознайомлюються із класифікаціями ризиків за PMBOK та SEI.
Опис: Вступ. Проблеми управління ризиками в інженерії програмного забезпечення.
Лекція 1. Проблеми управління процесом розроблення програмного забезпечення заданої якості
Лекція 2. Проблеми управління ризиками розроблення програмного забезпечення
Лекція 3. Оцінювання ризиків реалізації програмних проектів
Лекція 4. Управління ризиками реалізації програмних проектів
Лекція 5. Прийняття рішень за умови невизначеності вхідної інформації
Лекція 6. Методи аналізу і кількісного оцінювання ризиків розроблення програмного забезпечення
Лекція 7. Аналіз ризиків процесу управління ІТ-проектами
Лекція 8. Сучасні моделі та методи управління ризиками розроблення програмного забезпечення
Лекція 9. Формалізація процесу управління ризиками розроблення програмного забезпечення
Лекція 10. Методи оцінювання стану безпеки інформаційних ресурсів і їхнім загрозам
Аналіз досліджень і публікацій
Методи оцінювання стану безпеки інформації
Обґрунтування вимог до структури експертної системи технічної діагностики інтегрованої інформаційної системи
Підсистема технічної діагностики для автоматизації процесів управління в інтегрованих інформаційних системах
Оцінювання систем залізничного транспорту станційного рівня на відповідність вимогам українських стандартів.
Лекція 11. Управління процесом розроблення програмного забезпечення та його ризиками продуктами компанії IBM Rational
Лекція 12. Продукти компанії IBM Rational – краща наочність і координація дій розробників програмного забезпечення
Лекція 13. Автоматизація процесу тестування програмного забезпечення продуктами компанії IBM Rational – економія коштів і часу
Лекція 14. Моделі якості CMMi, RUP і нові ділові можливості ІТ-галузі
Лекція 15. Зв'язок продуктів компанії IBM Rational з діловим світом ІТ і його розробками.
Методи та критерії оцінювання: 1. Усне опитування на лабораторних заняттях.
2. Контрольні тести на лабораторних заняттях.
3. Захист лабораторних робіт.
4. Екзаменаційний контроль (письмова компонента (тести), усна компонента).
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Лабораторні роботи – 35 балів
2. Контрольні тести на лабораторних заняттях – 10 балів
Разом за ПК – 45 балів
Екзаменаційний контроль: 55% (письмова компонента 50%, усна компонента 5%)
На виконання кожної лабораторної роботи виділено по два тижні від початку навчального процесу. Якщо лабораторну роботу студент захищає невчасно, то з кожним відтермінованим тижнем захисту максимальний бал за роботу зменшується на 1.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. ЕНМК з дисципліни "Управління ризиками в інженерії програмного забезпечення" сертифікат № 04497. Доступний з: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=4783
2. Грицюк Ю.І. Управління ризиками в інженерії програмного забезпечення : навч. посібник. – Львів : Вид-во НУ "Львівська політехніка", 2020. – 460 с. (рукопис)
3. Грицюк Ю.І. Інтелектуальний аналіз даних : лаборат. практикум. – Львів : Вид-во НУ "Львівська політехніка", 2020. – 120 с. (рукопис)
4. Грицюк Ю.І. Обчислювальні методи та моделі в наукових дослідженнях : монографія. – Львів : Вид-во ЛДУ БЖД, 2014. – 288 с.
5. Gallagher B., Case P., Creel R. Taxonomy of Operational Risks / Pittsburgh, PA: Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University, 2005.
6. Донець Л.І. Економічні ризики та методи їх вимірювання: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури. – 2006. – 312 с.
7. Грицюк Ю. І., Жабич М. Р. Управління ризиками реалізації програмних проектів. Науковий вісник НЛТУ України. 2018, т. 28, № 1. С. 150–162.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).