Управління ризиками в інженерії програмного забезпечення
Спеціальність: Інженерія програмного забезпечення (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.121.01.E.022
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Програмне забезпечення
Лектор: Грицюк Юрій Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність ефективно розв'язувати спеціалізовані задачі та практичні проблеми інноваційного характеру під час професійної діяльності, пов'язаної зі всіма особливостями виробництва програмного забезпечення від початкових стадій створення специфікації вимог до супроводу програмної системи після
здачі в експлуатацію.
ФКС1.3. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для оптимізації проектних, технологічних, управлінських рішень з метою підвищення якості програмних систем.
Результати навчання: РНС1.5. Здійснювати відстежування, ідентифікацію та аналіз ризиків, пов’язаних з розробленням програмного забезпечення, зокрема з використанням програмних засобів, а також управляти ризиками та оцінювати їхній негативний вплив.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Теорія надійності програмних систем
Методи та засоби наукових досліджень в інженерії програмного забезпечення
Кореквізити: Виконання та захист магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна передбачає вивчення основних проблем управління процесом розроблення ПЗ заданої якості, проблем управління ризиками розроблення ПЗ, особливостей оцінювання ризиків реалізації програмних проектів і управління ними, особливості прийняття рішень за умови невизначеності вхідної інформації, методи аналізу і кількісного оцінювання ризиків розроблення ПЗ, особливості проведення аналізу ризиків процесу управління ІТ-проектами, сучасні моделі та методи управління ризиками розроблення ПЗ та формалізація процесу управління ними, управління процесом розроблення ПЗ та його ризиками завдяки продуктам компанії IBM Rational. Опис ідеї кожного методу доповнюється конкретним прикладом його використання. Нарівні з ідеями загального управління ризиками, важливо розуміти і управляти ризиками, унікальними для діяльності в області інженерії програмного забезпечення, наприклад, тенденція додавати в одержуваний програмний продукт функціональні та інші можливості, невизначені на рівні вимог або ризики, закладені в самій природі програмного забезпечення, пов'язані, передусім з його складністю та архітектурно-технологічної новизною, присутньою тією чи іншою мірою в будь-якому програмному проекті. Дана область знань стосується питань виявлення (ідентифікації), аналізу, оцінювання та компенсації ризиків. Студенти ознайомлюються із класифікаціями ризиків за PMBOK та SEI.
Опис: Вступ. Проблеми управління ризиками в інженерії програмного забезпечення.
Лекція 1. Проблеми управління процесом розроблення програмного забезпечення заданої якості
Лекція 2. Проблеми управління ризиками розроблення програмного забезпечення
Лекція 3. Оцінювання ризиків реалізації програмних проектів
Лекція 4. Управління ризиками реалізації програмних проектів
Лекція 5. Прийняття рішень за умови невизначеності вхідної інформації
Лекція 6. Методи аналізу і кількісного оцінювання ризиків розроблення програмного забезпечення
Лекція 7. Аналіз ризиків процесу управління ІТ-проектами
Лекція 8. Сучасні моделі та методи управління ризиками розроблення програмного забезпечення
Лекція 9. Формалізація процесу управління ризиками розроблення програмного забезпечення
Лекція 10. Методи оцінювання стану безпеки інформаційних ресурсів і їхнім загрозам
Аналіз досліджень і публікацій
Методи оцінювання стану безпеки інформації
Обґрунтування вимог до структури експертної системи технічної діагностики інтегрованої інформаційної системи
Підсистема технічної діагностики для автоматизації процесів управління в інтегрованих інформаційних системах
Оцінювання систем залізничного транспорту станційного рівня на відповідність вимогам українських стандартів.
Лекція 11. Управління процесом розроблення програмного забезпечення та його ризиками продуктами компанії IBM Rational
Лекція 12. Продукти компанії IBM Rational – краща наочність і координація дій розробників програмного забезпечення
Лекція 13. Автоматизація процесу тестування програмного забезпечення продуктами компанії IBM Rational – економія коштів і часу
Лекція 14. Моделі якості CMMi, RUP і нові ділові можливості ІТ-галузі
Лекція 15. Зв'язок продуктів компанії IBM Rational з діловим світом ІТ і його розробками.
Методи та критерії оцінювання: 1. Усне опитування на лабораторних заняттях.
2. Контрольні тести на лабораторних заняттях.
3. Захист лабораторних робіт.
4. Екзаменаційний контроль (письмова компонента (тести), усна компонента).
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Лабораторні роботи – 35 балів
2. Контрольні тести на лабораторних заняттях – 10 балів
Разом за ПК – 45 балів
Екзаменаційний контроль: 55% (письмова компонента 50%, усна компонента 5%)
На виконання кожної лабораторної роботи виділено по два тижні від початку навчального процесу. Якщо лабораторну роботу студент захищає невчасно, то з кожним відтермінованим тижнем захисту максимальний бал за роботу зменшується на 1.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. ЕНМК з дисципліни "Управління ризиками в інженерії програмного забезпечення" сертифікат № 04497. Доступний з: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=4783
2. Грицюк Ю.І. Управління ризиками в інженерії програмного забезпечення : навч. посібник. – Львів : Вид-во НУ "Львівська політехніка", 2020. – 460 с. (рукопис)
3. Грицюк Ю.І. Інтелектуальний аналіз даних : лаборат. практикум. – Львів : Вид-во НУ "Львівська політехніка", 2020. – 120 с. (рукопис)
4. Грицюк Ю.І. Обчислювальні методи та моделі в наукових дослідженнях : монографія. – Львів : Вид-во ЛДУ БЖД, 2014. – 288 с.
5. Gallagher B., Case P., Creel R. Taxonomy of Operational Risks / Pittsburgh, PA: Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University, 2005.
6. Донець Л.І. Економічні ризики та методи їх вимірювання: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури. – 2006. – 312 с.
7. Грицюк Ю. І., Жабич М. Р. Управління ризиками реалізації програмних проектів. Науковий вісник НЛТУ України. 2018, т. 28, № 1. С. 150–162.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).