Операційні системи та системне програмування

Спеціальність: Комп'ютерні науки (Системи штучного інтелекту)
Код дисципліни: 6.122.13.O.019
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Системи штучного інтелекту
Лектор: Кривенчук Ю.П.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою курсу є вивчення основних методичних засад та опанування паралелізму в обчисленнях, які стосуються операційних системи, вивчення засобів та інструментів синхронізації потоків та процесів, здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі комп’ютерних наук.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК6. Здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями. ЗК7. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК8. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК9. Здатність працювати в команді. ЗК11. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК12. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. фахові компетентності (ФК): ФК3. Здатність до логічного мислення, побудови логічних висновків, використання формальних мов і моделей алгоритмічних обчислень, проектування, розроблення й аналізу алгоритмів, оцінювання їх ефективності та складності, розв’язності та нерозв’язності алгоритмічних проблем для адекватного моделювання предметних областей і створення програмних та інформаційних систем. ФК6. Здатність до системного мислення, застосування методології системного аналізу для дослідження складних проблем різної природи, методів формалізації та розв’язування системних задач, що мають суперечливі цілі, невизначеності та ризики. ФК12. Здатність забезпечити організацію обчислювальних процесів в інформаційних системах різного призначення з урахуванням архітектури, конфігурування, показників результативності функціонування операційних систем і системного програмного забезпечення.
Результати навчання: ПР13. Володіти мовами системного програмування та методами розробки програм, що взаємодіють з компонентами комп’ютерних систем, знати мережні технології, архітектури комп’ютерних мереж, мати практичні навички технології адміністрування комп’ютерних мереж та їх програмного забезпечення ПР14. Володіти мовами системного програмування та методами розробки програм, що взаємодіють з компонентами комп’ютерних систем, знати мережні технології, архітектури комп’ютерних мереж, мати практичні навички технології адміністрування комп’ютерних мереж та їх програмного забезпечення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити –Мови та парадигми програмування кореквізити – Хмарні технології
Короткий зміст навчальної програми: Структура операційної системи, процеси та взаємодія між процесами, планування процесів, апаратне та програмне забезпечення вводу-виводу, базові механізми управління пам'яттю, підкачування, віртуальна пам'ять, сегментація, фізична та логічна організація файлових систем.
Опис: Структура операційної системи, процеси та взаємодія між процесами, планування процесів, апаратне та програмне забезпечення вводу-виводу, базові механізми управління пам'яттю, підкачування, віртуальна пам'ять, сегментація, фізична та логічна організація файлових систем.
Методи та критерії оцінювання: 1. Виконання лабораторних та практичних робіт та їх захист. 2. Написання контрольних робіт. 3. Написання розрахунково-графічної роботи 4. Екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторна робота, Практична робота, Розрахунково-графічна робота - 40 балів Іспит, Усна компонента - 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Modern Operating Systems (pearson.com) Silberschatz's Operating System Concepts, 10th Edition, Global Edition | Wiley How Linux Works, 3rd Edition [Book] (oreilly.com) Linux Command Line and Shell Scripting Bible, 4th Edition | Wiley A. Tanenbaum, and H. Bos. Modern Operating Systems 4 edition, 2014. SNOW, K., MONROSE, F., DAVI, L., DMITRIENKO, A., LIEBCHEN, C., and SADEGHI, A.-R.: ‘‘Just-In-Time Code Reuse: On the Effectiveness of Fine-Grained Address Space Layout Randomization,’’ Proc. IEEE Symp. on Security and Privacy, IEEE, pp. 574–588, 2013. WA TSON, R., ANDERSON, J., LAURIE, B., and KENNAW AY, K.: ‘‘A Taste of Capsicum: Practical Capabilities for UNIX,’’ Commun. of the ACM, vol. 55, March 2013. TARASOV, V., HILDEBRAND, D., KUENNING, G., and ZADOK, E.: ‘‘Virtual Machine Workloads: The Case for New NAS Benchmarks,’’ Proc. 11th Conf. on File and Storage Technologies, USENIX, 2013. SWANSON, S., and CAULFIELD, A.M.: ‘‘Refactor, Reduce, Recycle: Restructuring the I/O Stack for the Future of Storage,’’ Computer, vol. 46, Aug. 2013.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).