Інженерія вимог до ІТ-продуктів
Спеціальність: Управління ІТ продуктами
Код дисципліни: 6.124.04.E.057
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: к.т.н., Верес Юрій Олегович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
спеціалізовано-професійні фахові компетентності:
• ФКС2.1 Здатність ефективно проводити системний аналіз, здійснювати управління лінійкою продуктів і групою їх менеджерів, визначати вимоги до позиції менеджера продуктів з обліком специфіки організації, контролювати виконання завдань розвитку ІТ продуктів на тактичному і стратегічному рівнях.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
• концептуальні знання, набуті у процесі навчання та професійної діяльності, включаючи певні знання сучасних досягнень;
• критичне осмислення основних теорій, принципів, методів і понять у навчанні та професійній діяльності;
• розв'язання складних непередбачуваних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання, що передбачає збирання та інтерпретацію інформації (даних), вибір методів та інструментальних засобів, застосування інноваційних підходів.
ПР 2.1. Володіти навичками управління життєвим циклом програмного забезпечення, продуктів і сервісів інформаційних технологій відповідно до вимог і обмежень замовника.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Управління ІТ-проектами
Інженерія програмного забезпечення
Планування ІТ-проектів
Аналітичні сховища даних
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Інженерія вимог до ІТ-продуктів» передбачає оволодіння знаннями щодо загального процесу розроблення вимог в ІТ-проєктах, системного моделювання для розроблення вимог в ІТ-проєктах, написання та аналізу вимог в ІТ-проєктах, розроблення вимог в області проблем та в області рішень, особливостей управління розробленням вимог в ІТ-проєктах, програмних засобів управління вимогами в ІТ-проєктах.
Опис: Тема 1. Вступ. Основні поняття та визначення
Тема 2. Процес вимог
Тема 3. Зацікавлені особи
Тема 4. З'ясування вимог
Тема 5. Аналіз вимог
Тема 6. Моделювання вимог
Тема 7. Управління вимогами
Тема 8. Засоби управління вимогами
Тема 9. Документування та специфікації вимог
Тема 10. Валідація та узгодження вимог
Методи та критерії оцінювання: Письмово-усний екзаменаційний контроль, комп’ютерне тестування.
При дистанційній роботі передбачається співбесіда зі студентами під час проведення відеоконференцій на лекційних та лабораторних заняттях. Індивідуальні та контрольні роботи пересилаються до ВНС, або на електронну пошту лектора через канал зв’язку @lpnu.ua. Дистанційні заняття проводяться на платформах MS Teams та ZOOM.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи: 9л.р.*5балів=45
Екзаменаційний контроль: Письмова компонента - 40, Усна компонента - 15
Якщо здобувач розкрив тему лабораторної роботи, дав відповіді на додаткові запитання, то отримує 5 балів, якщо були незначні недоліки у лабораторній роботі – 4 бали, якщо не зумів відповісти на усі запитання – 3 бали, якщо наявні значні недоліки у лабораторній роботі та відповідях на запитання – 2 бали, якщо тему лабораторної роботи розкрив частково і на додаткові запитання не відповідав – 1 бал. Передбачено виконання 9 лабораторних робіт за семестр. Виконання усіх лабораторних робіт є обов’язковою умовою допуску до екзамену. Максимальна кількість балів – 45.
Екзаменаційний білет містить 16 завдань 3 рівнів складності: 5 завдань 1 рівня складності по 1 балу, 10 завдань 2 рівня складності по 3 бали, 1 завдання 3 рівня складності по 5 балів. Максимальна кількість балів – 40.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова
1. A Guide to the Project Management Body of Knowledge. Project Management Institute. 2008.
2. Davis A. M. Just Enough Requirements Management: Where Software Development Meets Marketing / Davis A. M. — Dorset House, 2005. — 240 p.
3. Executive editors: Alain Abran, James W. Moore; editors Pierre Bourque, Robert Dupuis (March 2005). Chapter 2: Software Requirements. Guide to the software engineering body of knowledge, 2005. Los Alamitos, CA: IEEE Computer Society Press.
4. Holt J. Requirement diagrams (structural). SysML for Systems Engineering / Jon Holt, Simon Perry. - The Institution of Engineering and Technology.
5. Holt J. Requirement diagrams (structural). SysML for Systems Engineering / Jon Holt, Simon Perry. - The Institution of Engineering and Technology, 2008.
6. LaplanteP. A. What Every Engineer Should Know about Software Engineering / LaplanteP. A. - 2007. - 44 p.
7. OMG SysML 1.4 (OMG Document Number: ptc/2013-12-09), p. 139
8. Stellman A. Applied Software Project Management / Stellman A., Greene, J. - O'Reilly Media, 2005.
9. Systems Engineering Fundamentals. Defense Acquisition University Press, 2001
10. Weilkiens T. Systems Engineering with SysML/UML: Modeling, Analysis, Design. Morgan Kaufmann / Weilkiens T. - The OMG Press, 2008.
11. Wiegers K. E. Software Requirements / Wiegers K. E. - Redmond, WA: Microsoft Press, 2003.
12. Катренко А.В. Управління ІТ проектами./ А.В. Катренко. – Львів: Новий світ – 2000, 2013. – 550с.
Допоміжна
1. Berenbach B. Software & Systems Requirements Engineering: In Practice / Berenbach B., Paulish D., Katzmeier J., Rudorfer A. - New York: McGraw-Hill Professional, 2009.
2. Hruschka P. Requirements-Management / Hruschka P. // Business Analysis und Requirements Engineering. – 2019/ – p. 303-331
3. Laplante P. A. Requirements Management / Phillip A. Laplante, Mohamad H. Kassab. // Requirements Engineering for Software and Systems. – 2022. - p. 243-267.
4. Laplante P. Requirements Engineering for Software and Systems / Laplante P. - Redmond, WA: CRC Press, 2009.
5. McConnell S. Rapid Development: Taming Wild Software Schedules / McConnell S. - Redmond, WA: Microsoft Press. 1996.
6. Russo B. Requirements Management / Russo B., Scotto M., Sillitti A., Succi G. // Agile Technologies in Open Source Development. – 2010. - p. 268-286
7. Sobkiw W. Sustainable Development Possible with Creative System Engineering / Sobkiw W. - New Jersey: CassBeth. 2008.
8. Stellman A. Applied Software Project Management. Cambridge / Stellman A., Greene J. - MA: O'Reilly Media, 2005.
9. Wiegers K. E. Software Requirements (вид. 2nd) / Wiegers K. E. - Redmond, WA: Microsoft Press. 2003.
10. Гусєва Ю. Ю. Концептуальний підхід до підтримки прийняття рішень з управління вимогами та цінністю в проєктах / Ю. Ю. Гусєва, І. В. Чумаченко // Управління розвитком складних систем. - 2020. - Вип. 41. - С. 21-27.
11. Катренко А.В. Системний аналіз об’єктів та процесів комп’ютеризації. – Львів: Новий світ – 2000, 2009.
12. Козловський В. В. Формалізація вимог до системи управління телекомунікаційними мережами / В. В. Козловський, О. Л. Туровський, В. Д. Кулінський // Проблеми інформатизації та управління. - 2020. - Вип. 64. - С. 41-47.
13. Марініна Г. М. Аналіз результативності процесів системи управління якістю від вимог зацікавлених сторін до виявлення корінних причин невідповідностей / Г. М. Марініна, С. М. Степаненко // Авіаційно-космічна техніка і технологія. - 2022. - № 4(спец. вип. 1). - С. 11–16.
14. Овсянкін А. М. Вибір ефективних моделей системи управління вимогами в проектах / А. М. Овсянкін // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Серія : Стратегічне управління, управління портфелями, програмами та проектами. - 2019. - № 1. - С. 55-62.
15. Омельченко М. О. Характеристика та загальні вимоги до системи контролю і управління доступом / М. О. Омельченко // Сучасний захист інформації. - 2020. - № 4. - С. 46-50.
16. Рибакова Л. П. Формування вимог до змісту та структури обліково-управлінської звітності для потреб стратегічного управління / Л. П. Рибакова, М. І. Симочко, Е. Ф. Югас // Формування ринкових відносин в Україні. - 2022. - № 4. - С. 23-27.
17. Станкевич І. В. Розвиток маркетингових досліджень задоволеності вимог стейкхолдерів організації на засадах методичного інструментарію управління якістю / І. В. Станкевич, І. І. Поліщук, Є. Г. Борисевич // Бізнес Інформ. - 2021. - № 2. - С. 336-345.
18. Цуркан В. В. Метод аналізування вимог до систем управління інформаційною безпекою / В. В. Цуркан // Кібербезпека: освіта, наука, техніка. - 2020. - № 1. - С. 149-158.
ЕНМК «Управління вимогами в ІТ-проектах» [Електронний ресурс] / О. М. Верес, О. О. Коць. – Львів, 2024
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).