Управління вимогами в ІТ-проєктах

Спеціальність: Управління ІТ продуктами
Код дисципліни: 6.124.04.E.050
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: к.е.н., доц. Коць Ольга Олегівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни – вивчення системних методів формування вимог та управління ними в процесі виконання ІТ-проекту, методів та засобів моделювання вимог ІТ-проекту. Завданням вивчення дисципліни є набуття поглиблених теоретичних та фундаментальних знань для ефективного розв’язування задач планування та управління ІТ-проектами під час професійної діяльності шляхом коректного формулювання та управління вимогами.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: спеціалізовано-професійні фахові компетентності: - ФКС1.2 Здатність ефективно проводити системний аналіз, здійснювати вибір концептуальної моделі середовища інформаційної системи на основі математичних моделей і методів прийняття рішень, параметризацію компонентів інтелектуальної системи підтримки прийняття рішень, моделювання бізнес-процесів, планування ІТ-проектів, управління вимогами в ІТ-проектах.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - концептуальні знання, набуті у процесі навчання та професійної діяльності, включаючи певні знання сучасних досягнень; - критичне осмислення основних теорій, принципів, методів і понять у навчанні та професійній діяльності; - розв'язання складних непередбачуваних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання, що передбачає збирання та інтерпретацію інформації (даних), вибір методів та інструментальних засобів, застосування інноваційних підходів. ПР1.3. Здатність володіти базовими навичками в області управління вимогами та процесами виконання ІТ проекту
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Управління ІТ-проектами Інженерія програмного забезпечення Планування ІТ-проектів Аналітичні сховища даних
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Управління вимогами в ІТ-проектах» передбачає оволодіння знаннями щодо загального процесу розроблення вимог в ІТ-проектах, системного моделювання для розроблення вимог в ІТ-проектах, написання та аналізу вимог в ІТ-проектах, розроблення вимог в області проблем та в області рішень, особливостей управління розробленням вимог в ІТ-проектах, програмних засобів управління вимогами в ІТ-проектах.
Опис: Тема 1. Сутність вимог в ІТ-проектах Тема 2. Беклог як артефакт, що містить вимоги до майбутнього програмного продукту Тема 3. Розроблення вимог в ІТ-проектах на засадах системного моделювання Тема 4. Написання вимог в ІТ-проектах Тема 5. Ідентифікація проблем ІТ-проектів та розроблення вимог Тема 6. Ідентифікація рішень ІТ-проектів та розроблення вимог Тема 7. Управління процесом розроблення вимог в ІТ-проектах Тема 8. Засоби управління вимогами в ІТ-проектах Тема 9. Управління вимогами в ІТ-проектах з гнучкими методологіями
Методи та критерії оцінювання: Письмово-усний екзаменаційний контроль, комп’ютерне тестування. При дистанційній роботі передбачається співбесіда зі студентами під час проведення відеоконференцій на лекційних та лабораторних заняттях. Індивідуальні та контрольні роботи пересилаються до ВНС, або на електронну пошту лектора через канал зв’язку @lpnu.ua. Дистанційні заняття проводяться на платформах MS Teams та ZOOM.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи: 9л.р.*5балів=45 Екзаменаційний контроль: Письмова компонента - 40, Усна компонента - 15 Якщо здобувач розкрив тему лабораторної роботи, дав відповіді на додаткові запитання, то отримує 5 балів, якщо були незначні недоліки у лабораторній роботі – 4 бали, якщо не зумів відповісти на усі запитання – 3 бали, якщо наявні значні недоліки у лабораторній роботі та відповідях на запитання – 2 бали, якщо тему лабораторної роботи розкрив частково і на додаткові запитання не відповідав – 1 бал. Передбачено виконання 9 лабораторних робіт за семестр. Виконання усіх лабораторних робіт є обов’язковою умовою допуску до екзамену. Максимальна кількість балів – 45. Екзаменаційний білет містить 16 завдань 3 рівнів складності: 5 завдань 1 рівня складності по 1 балу, 10 завдань 2 рівня складності по 3 бали, 1 завдання 3 рівня складності по 5 балів. Максимальна кількість балів – 40.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова 1. A Guide to the Project Management Body of Knowledge. Project Management Institute. 2008. 2. Davis A. M. Just Enough Requirements Management: Where Software Development Meets Marketing / Davis A. M. — Dorset House, 2005. — 240 p. 3. Executive editors: Alain Abran, James W. Moore; editors Pierre Bourque, Robert Dupuis (March 2005). Chapter 2: Software Requirements. Guide to the software engineering body of knowledge, 2005. Los Alamitos, CA: IEEE Computer Society Press. 4. Holt J. Requirement diagrams (structural). SysML for Systems Engineering / Jon Holt, Simon Perry. - The Institution of Engineering and Technology. 5. Holt J. Requirement diagrams (structural). SysML for Systems Engineering / Jon Holt, Simon Perry. - The Institution of Engineering and Technology, 2008. 6. LaplanteP. A. What Every Engineer Should Know about Software Engineering / LaplanteP. A. - 2007. - 44 p. 7. OMG SysML 1.4 (OMG Document Number: ptc/2013-12-09), p. 139 8. Stellman A. Applied Software Project Management / Stellman A., Greene, J. - O'Reilly Media, 2005. 9. Systems Engineering Fundamentals. Defense Acquisition University Press, 2001 10. Weilkiens T. Systems Engineering with SysML/UML: Modeling, Analysis, Design. Morgan Kaufmann / Weilkiens T. - The OMG Press, 2008. 11. Wiegers K. E. Software Requirements / Wiegers K. E. - Redmond, WA: Microsoft Press, 2003. 12. Катренко А.В. Управління ІТ проектами./ А.В. Катренко. – Львів: Новий світ – 2000, 2013. – 550с. Допоміжна 1. Berenbach B. Software & Systems Requirements Engineering: In Practice / Berenbach B., Paulish D., Katzmeier J., Rudorfer A. - New York: McGraw-Hill Professional, 2009. 2. Hruschka P. Requirements-Management / Hruschka P. // Business Analysis und Requirements Engineering. – 2019/ – p. 303-331 3. Laplante P. A. Requirements Management / Phillip A. Laplante, Mohamad H. Kassab. // Requirements Engineering for Software and Systems. – 2022. - p. 243-267. 4. Laplante P. Requirements Engineering for Software and Systems / Laplante P. - Redmond, WA: CRC Press, 2009. 5. McConnell S. Rapid Development: Taming Wild Software Schedules / McConnell S. - Redmond, WA: Microsoft Press. 1996. 6. Russo B. Requirements Management / Russo B., Scotto M., Sillitti A., Succi G. // Agile Technologies in Open Source Development. – 2010. - p. 268-286 7. Sobkiw W. Sustainable Development Possible with Creative System Engineering / Sobkiw W. - New Jersey: CassBeth. 2008. 8. Stellman A. Applied Software Project Management. Cambridge / Stellman A., Greene J. - MA: O'Reilly Media, 2005. 9. Wiegers K. E. Software Requirements (вид. 2nd) / Wiegers K. E. - Redmond, WA: Microsoft Press. 2003. 10. Гусєва Ю. Ю. Концептуальний підхід до підтримки прийняття рішень з управління вимогами та цінністю в проєктах / Ю. Ю. Гусєва, І. В. Чумаченко // Управління розвитком складних систем. - 2020. - Вип. 41. - С. 21-27. 11. Катренко А.В. Системний аналіз об’єктів та процесів комп’ютеризації. – Львів: Новий світ – 2000, 2009. 12. Козловський В. В. Формалізація вимог до системи управління телекомунікаційними мережами / В. В. Козловський, О. Л. Туровський, В. Д. Кулінський // Проблеми інформатизації та управління. - 2020. - Вип. 64. - С. 41-47. 13. Марініна Г. М. Аналіз результативності процесів системи управління якістю від вимог зацікавлених сторін до виявлення корінних причин невідповідностей / Г. М. Марініна, С. М. Степаненко // Авіаційно-космічна техніка і технологія. - 2022. - № 4(спец. вип. 1). - С. 11–16. 14. Овсянкін А. М. Вибір ефективних моделей системи управління вимогами в проектах / А. М. Овсянкін // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Серія : Стратегічне управління, управління портфелями, програмами та проектами. - 2019. - № 1. - С. 55-62. 15. Омельченко М. О. Характеристика та загальні вимоги до системи контролю і управління доступом / М. О. Омельченко // Сучасний захист інформації. - 2020. - № 4. - С. 46-50. 16. Рибакова Л. П. Формування вимог до змісту та структури обліково-управлінської звітності для потреб стратегічного управління / Л. П. Рибакова, М. І. Симочко, Е. Ф. Югас // Формування ринкових відносин в Україні. - 2022. - № 4. - С. 23-27. 17. Станкевич І. В. Розвиток маркетингових досліджень задоволеності вимог стейкхолдерів організації на засадах методичного інструментарію управління якістю / І. В. Станкевич, І. І. Поліщук, Є. Г. Борисевич // Бізнес Інформ. - 2021. - № 2. - С. 336-345. 18. Цуркан В. В. Метод аналізування вимог до систем управління інформаційною безпекою / В. В. Цуркан // Кібербезпека: освіта, наука, техніка. - 2020. - № 1. - С. 149-158. ЕНМК «Управління вимогами в ІТ-проектах» [Електронний ресурс] / О. М. Верес, О. О. Коць. – Львів, 2024
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).