Тестування ІТ-продуктів

Спеціальність: Управління ІТ продуктами
Код дисципліни: 6.124.04.E.061
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: Табачишин Данило Романович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування у студентів теоретичних знань та практичних навичок тестування ІТ-продуктів, включаючи методи забезпечення якості програмного забезпечення, різні підходи до тестування (функціональне, нефункціональне, автоматизоване), а також розвиток здатності оцінювати ефективність тестових процесів. Студенти повинні навчитися планувати та виконувати різноманітні види тестування, виявляти помилки та дефекти, а також формулювати рекомендації щодо покращення якості ІТ-продуктів. Здобуті знання та навички дозволять студентам застосовувати сучасні методи тестування для забезпечення високої якості програмних рішень у реальних умовах роботи.
Завдання: Здатність ефективно проводити системний аналіз, здійснювати управління лінійкою продуктів і групою їх менеджерів, визначати вимоги до позиції менеджера продуктів з обліком специфіки організації, контролювати виконання завдань розвитку ІТ продуктів на тактичному і стратегічному рівнях.
Результати навчання: Володіти інструментами і методами модульного тестування нефункціональних і функціональних характеристик ІТ-продуктів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Алгоритмізація та програмування Програмування та командна робота Об’єктно-орієнтоване програмування Організація баз даних та знань Методології системного аналізу Бізнес-аналіз інформаційних процесів Управління ІТ-проєктами Проєктування інформаційних систем Комп’ютерні мережі Методи обчислень та візуалізація даних Економіка та фінанси Комунікаційні технології Основи лідогенерації та маркетингу Сучасні інформаційні технології Продуктовий менеджмент Інструменти та технології продаж Практика ведення переговорів та публічне спілкування Маркетинг ІТ продуктів Процеси розроблення ІТ-продуктів Стратегічне планування Хмарні сервіси Бюджетування ІТ-продуктів Управління портфелем ІТ-продуктів Управління ризиками ІТ-продуктів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Тестування ІТ-продуктів" охоплює основні принципи та методи забезпечення якості програмного забезпечення. Вивчення цієї дисципліни дозволяє студентам отримати знання з основ тестування, включаючи типи тестування, підходи до виявлення дефектів та помилок, а також автоматизацію тестових процесів. Студенти ознайомляться з процесами планування та реалізації тестування на різних етапах життєвого циклу програмного забезпечення, а також з інструментами для тестування, зокрема для автоматизованого тестування. Практичні заняття включають розв'язання реальних задач, що дозволяє студентам здобути навички тестування різних видів програмних продуктів, розвивати аналітичне мислення та навички командної роботи. Курс спрямований на підготовку фахівців, здатних оцінювати якість ІТ-продуктів і забезпечувати їх стабільну та безпечну роботу в умовах реального виробництва.
Опис: Урок 1: Методології розробки та їх вплив на якість ПЗ Життєвий цикл розробки ПЗ на прикладі каскадної моделі Огляд класичної каскадної моделі, де етапи розробки йдуть послідовно: від аналізу вимог до тестування та підтримки. Плюси та мінуси різних методологій Розгляд переваг і недоліків різних підходів до розробки програмного забезпечення. Waterfall, V-Model, Spiral Детальний аналіз класичних моделей водоспаду (Waterfall), V-моделі та спіральної моделі (Spiral). Урок 2: Agile та фреймворки гнучкої розробки Agile Manifesto Огляд основних принципів Agile Manifesto, які сприяють гнучким підходам у розробці. XP (Extreme Programming) Розгляд методу Extreme Programming, який сприяє підвищенню якості програмного забезпечення через тісну співпрацю з клієнтом та інтенсивне тестування. Kanban Огляд методу управління проектами Kanban, що акцентує увагу на візуалізації робочого процесу. Scrum Детальний аналіз методології Scrum, яка фокусується на розділенні роботи на спринти та швидкому отриманні зворотного зв'язку. Урок 3: Види та рівні тестування Класифікація видів тестування Огляд основних типів тестування, таких як функціональне, нефункціональне, регресивне тощо. Нефункціональні види тестування Аналіз нефункціональних аспектів тестування, таких як продуктивність, безпека, зручність тощо. Повторювані види тестування Розгляд тестів, які виконуються на різних етапах розробки для перевірки змін. Рівні тестування Огляд різних рівнів тестування: юніт-тестування, інтеграційне тестування, системне тестування, приймальне тестування. Урок 4: Техніки тест-дизайну Поняття тестового покриття Розгляд важливості тестового покриття і як його використовувати для створення ефективних тестів. Метод еквівалентних класів Пояснення методу, який дозволяє зменшити кількість тестів шляхом поділу можливих входів на класи еквівалентності. Метод граничних значень Техніка тестування, що фокусується на тестуванні межових значень, оскільки саме на межах часто виникають помилки. Техніка аналізу переходів-станів системи Розгляд методів тестування, орієнтованих на перевірку переходів між різними станами системи. Pair-wise Техніка тестування, що дозволяє оптимізувати тестування завдяки перевірці парних комбінацій вхідних значень. Урок 5: Тестова документація Тест стратегія Розробка загальної стратегії тестування для проекту, яка визначає основні підходи та ресурси для тестування. Тест план Планування тестування, що включає опис тестових завдань, критерії для прийняття рішення та ресурси. Тест комплект Сукупність тестів, які разом утворюють пакет для перевірки програмного забезпечення. Тест кейс Документ, що містить опис конкретного тесту, включаючи вхідні дані, очікуваний результат та умови виконання. Чек-лист Перелік основних перевірок для тестування без детального опису кожного тесту. Тест репорт Звіт про результати тестування, який містить виявлені дефекти, проблеми та рекомендації. Урок 6: Робота з дефектами Алгоритм дослідження дефекту Опис покрокової стратегії для дослідження та виявлення дефектів у програмному забезпеченні. Документ – Bug Report (структура, обов'язкові поля, правильний Summary) Огляд структури звіту про дефект, який містить опис проблеми, кроки для відтворення, очікуваний і фактичний результат, серйозність та пріоритет. Bug Life Cycle Опис життєвого циклу дефекту від його виявлення до виправлення та закриття. Робота з Jira Ознайомлення з інструментом Jira для управління дефектами та відстеження їх стану. Bug resolutions Процес вирішення проблем, що виникли в результаті дефектів, включаючи виправлення коду, тестування та верифікацію.
Методи та критерії оцінювання: 1. Тестування та контрольні роботи Метод: Проведення контрольних тестів, які можуть включати питання з вибором відповіді, відкриті питання, завдання на аналіз чи розв’язання ситуацій. Мета: Оцінити рівень теоретичних знань студента, його здатність застосовувати отримані знання до конкретних завдань. Переваги: Швидке оцінювання, можливість використання як для формативного, так і для сумативного оцінювання. Приклад: Питання на тестах або контрольних роботах, що покривають ключові аспекти дисципліни. 2. Практичні завдання та лабораторні роботи Метод: Оцінка виконання практичних завдань, де студент застосовує теоретичні знання для вирішення конкретних задач. Мета: Оцінити здатність студента працювати з реальними прикладами, використовуючи інструменти та методи, отримані на заняттях. Переваги: Висока точність оцінювання практичних навичок, дозволяє побачити здатність студента вирішувати реальні завдання. Приклад: Студенти виконують тестування програмного забезпечення, розробляють тест-кейси або проводять дослідження дефектів. 3. Проекти та дослідницькі роботи Метод: Оцінка виконання студентами індивідуальних або групових проектів, досліджень, звітів або презентацій. Мета: Визначити здатність студента до самостійної роботи, творчого підходу до вирішення задач, а також здатність узагальнювати та аналізувати інформацію. Переваги: Студенти мають можливість продемонструвати своє глибоке розуміння предмета та вміння працювати над комплексними завданнями. Приклад: Студент розробляє проект тестування ІТ-продукту, включаючи план тестування, тест-кейси та звіт про результати. 4. Оцінювання через участь у обговореннях та дискусіях Метод: Оцінка участі студентів у групових обговореннях, форумах або онлайн-дискусіях. Мета: Оцінити рівень комунікаційних навичок студента, здатність висловлювати свою точку зору, а також рівень розуміння теми. Переваги: Дозволяє оцінити не лише знання, а й здатність до аргументованого висловлювання та взаємодії в команді. Приклад: Обговорення методів тестування програмного забезпечення в групі, обмін досвідом, аналіз різних підходів. 5. Оцінювання за допомогою самооцінки та взаємооцінки Метод: Студенти оцінюють свої власні результати (самооцінка) або результати роботи своїх колег (взаємооцінка). Мета: Розвивати у студентів критичне мислення, здатність аналізувати свою роботу та роботу інших. Переваги: Спонукає студентів до саморефлексії та розвитку оцінних навичок, сприяє покращенню взаємодії в команді. Приклад: Студент оцінює якість виконання тесту або проекту своїми одногрупниками, а також надає зворотний зв’язок щодо їхнього виконання. 6. Портфоліо Метод: Створення студентами портфоліо, яке містить всі їхні роботи, проекти, дослідження та інші матеріали, що демонструють досягнення у навчанні. Мета: Оцінити не лише кінцевий результат, а й процес роботи студента, його поступовий розвиток. Переваги: Портфоліо дозволяє побачити еволюцію знань студента, його здатність до самостійної роботи та рефлексії. Приклад: Портфоліо, яке містить різноманітні тестові завдання, доповіді, звіти про практики, проекти, відгуки викладачів. 7. Письмові роботи та есе Метод: Оцінка письмових робіт, есе або рефератів, що демонструють здатність студента аналізувати, систематизувати та аргументувати свої знання. Мета: Оцінити рівень глибини розуміння теоретичних аспектів дисципліни, здатність до самостійної думки та дослідження. Переваги: Оцінка навичок письмового викладу матеріалу, що важливо для наукової та професійної діяльності. Приклад: Написання есе на тему методів тестування програмного забезпечення або на тему забезпечення якості в ІТ. 8. Оцінювання результатів за допомогою Case Studies (аналіз конкретних випадків) Метод: Оцінка здатності студента аналізувати та вирішувати проблеми на основі реальних чи уявних випадків. Мета: Розвинути навички студентів у вирішенні складних, нетривіальних завдань через застосування теоретичних знань. Переваги: Спонукає до аналітичного мислення, оцінки ризиків і можливих рішень у реальних ситуаціях. Приклад: Розгляд конкретного випадку з тестування програмного продукту, аналіз можливих дефектів і пропозиції щодо їх виправлення.
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Знання та розуміння матеріалу Критерії: Повнота та точність знань. Студент демонструє всебічне розуміння основних концепцій дисципліни, визначень, теорій, методів. Здатність пояснити складні поняття. Студент вміє пояснити матеріал у зрозумілій формі, наводити приклади, робити логічні висновки. Зв'язок між теорією та практикою. Студент вміє застосовувати отримані знання для вирішення практичних завдань або в реальних ситуаціях. Рівень глибини знань. Студент продемонстрував глибоке розуміння матеріалу, може аргументувати і робити висновки, а не лише наводити факти. Приклад оцінки: Відповідь на питання є повною, включає необхідні визначення та приклади, чітко структурована, показує хороше розуміння основних ідеї дисципліни. 2. Практичні навички Критерії: Здатність застосовувати знання на практиці. Студент виконує практичні завдання відповідно до теоретичних концепцій, демонструє здатність працювати з реальними завданнями та інструментами. Технічна точність. Виконання завдання без помилок, дотримання методичних рекомендацій та правильність використаних інструментів. Рішення проблем. Студент ефективно вирішує практичні завдання, знаходить правильні підходи до тестування, розв'язування кейсів або виконання проектів. Часове управління. Студент ефективно використовує час для виконання практичних завдань, не відстаючи від графіка. Приклад оцінки: Завдання виконано коректно, з дотриманням усіх етапів тестування; відсутні критичні помилки в роботі. 3. Креативність та інноваційність Критерії: Оригінальність підходів. Студент демонструє нестандартне або оригінальне рішення задачі, застосовуючи нові підходи або методи. Ініціативність. Студент активно пропонує власні ідеї, обирає нові або більш ефективні способи вирішення завдань. Інноваційність. Використання новітніх інструментів, технологій або методів, що відповідають сучасним тенденціям у галузі. Приклад оцінки: Студент запропонував новий метод тестування, який значно покращує ефективність процесу, або використовував новітні інструменти для автоматизації тестування. 4. Комунікаційні навички Критерії: Здатність до ефективної комунікації. Студент чітко та зрозуміло презентує свої ідеї, висловлює думки та пояснює свої рішення, як усно, так і письмово. Письмова та усна комунікація. Правильне використання технічної термінології, структурованість та логіка викладу матеріалу. Робота в команді. Здатність до конструктивної взаємодії, обговорення ідей та рішень, а також до виконання ролі в команді. Приклад оцінки: Студент чітко та логічно пояснив своє рішення під час презентації, відповідно до очікувань і вимог групи. 5. Аналітичне та критичне мислення Критерії: Здатність аналізувати та оцінювати ситуацію. Студент демонструє здатність до системного аналізу даних, умов та ситуацій для прийняття обґрунтованих рішень. Критичність та обґрунтованість висновків. Студент здатний самостійно аналізувати ситуацію, виявляти слабкі місця і пропонувати поліпшення, ґрунтуючись на доказах і фактах. Прогнозування та оцінка ризиків. Студент може оцінити потенційні ризики, які можуть виникнути в процесі виконання завдання, та пропонувати стратегії мінімізації ризиків. Приклад оцінки: Студент правильно і виважено аналізує можливі ризики тестування та пропонує стратегії для зменшення ймовірності їхнього виникнення. 6. Самостійність та ініціативність Критерії: Здатність працювати без постійної нагляду. Студент самостійно знаходить рішення, виконує завдання, навіть якщо вони є складними або новими. Ініціативність у роботі. Студент активно пропонує нові ідеї або шляхи вирішення завдань, не чекаючи вказівок. Вміння самоконтролю та самоорганізації. Студент організовує свою роботу, планує час та ресурси для досягнення результату. Приклад оцінки: Студент успішно виконав завдання з мінімальною допомогою викладача, демонструючи високий рівень самостійності. 7. Результати оцінювання за допомогою тестових завдань або реальних кейсів Критерії: Точність та обґрунтованість відповідей. Студент має правильно відповісти на тестові запитання або точно вирішити завдання, застосовуючи теоретичні знання. Уміння визначати правильні критерії та вибирати відповідні методи. Студент повинен демонструвати уміння вибирати правильні методи та інструменти для тестування та вирішення задач. Приклад оцінки: Студент успішно вирішив усі завдання кейс-методу, застосувавши правильні методи тестування і чітко аргументувавши свої дії.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: "Foundations of Software Testing: ISTQB Certification" Authors: Dorothy Graham, Erik van Veenendaal, Isabel Evans ISBN: 978-1408225717 "Software Testing: A Craftsman's Approach" Author: Paul C. Jorgensen ISBN: 978-1420090390 "Testing Computer Software" Author: Cem Kaner, Jack Falk, Hung Quoc Nguyen ISBN: 978-0932633480 "The Art of Software Testing" Author: Glenford J. Myers ISBN: 978-1118031964 "Agile Testing: A Practical Guide for Testers and Agile Teams" Authors: Lisa Crispin, Janet Gregory ISBN: 978-0321534460 ISTQB Glossary
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Тестування ІТ-продуктів (курсова робота)

Спеціальність: Управління ІТ продуктами
Код дисципліни: 6.124.04.E.062
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: Табачишин Данило Романович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування у студентів теоретичних знань та практичних навичок тестування ІТ-продуктів, включаючи методи забезпечення якості програмного забезпечення, різні підходи до тестування (функціональне, нефункціональне, автоматизоване), а також розвиток здатності оцінювати ефективність тестових процесів. Студенти повинні навчитися планувати та виконувати різноманітні види тестування, виявляти помилки та дефекти, а також формулювати рекомендації щодо покращення якості ІТ-продуктів. Здобуті знання та навички дозволять студентам застосовувати сучасні методи тестування для забезпечення високої якості програмних рішень у реальних умовах роботи.
Завдання: Здатність ефективно проводити системний аналіз, здійснювати управління лінійкою продуктів і групою їх менеджерів, визначати вимоги до позиції менеджера продуктів з обліком специфіки організації, контролювати виконання завдань розвитку ІТ продуктів на тактичному і стратегічному рівнях.
Результати навчання: Володіти інструментами і методами модульного тестування нефункціональних і функціональних характеристик ІТ-продуктів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Алгоритмізація та програмування Програмування та командна робота Об’єктно-орієнтоване програмування Організація баз даних та знань Методології системного аналізу Бізнес-аналіз інформаційних процесів Управління ІТ-проєктами Проєктування інформаційних систем Комп’ютерні мережі Методи обчислень та візуалізація даних Економіка та фінанси Комунікаційні технології Основи лідогенерації та маркетингу Сучасні інформаційні технології Продуктовий менеджмент Інструменти та технології продаж Практика ведення переговорів та публічне спілкування Маркетинг ІТ продуктів Процеси розроблення ІТ-продуктів Стратегічне планування Хмарні сервіси Бюджетування ІТ-продуктів Управління портфелем ІТ-продуктів Управління ризиками ІТ-продуктів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Тестування ІТ-продуктів" охоплює основні принципи та методи забезпечення якості програмного забезпечення. Вивчення цієї дисципліни дозволяє студентам отримати знання з основ тестування, включаючи типи тестування, підходи до виявлення дефектів та помилок, а також автоматизацію тестових процесів. Студенти ознайомляться з процесами планування та реалізації тестування на різних етапах життєвого циклу програмного забезпечення, а також з інструментами для тестування, зокрема для автоматизованого тестування. Практичні заняття включають розв'язання реальних задач, що дозволяє студентам здобути навички тестування різних видів програмних продуктів, розвивати аналітичне мислення та навички командної роботи. Курс спрямований на підготовку фахівців, здатних оцінювати якість ІТ-продуктів і забезпечувати їх стабільну та безпечну роботу в умовах реального виробництва.
Опис: Урок 1: Методології розробки та їх вплив на якість ПЗ Життєвий цикл розробки ПЗ на прикладі каскадної моделі Огляд класичної каскадної моделі, де етапи розробки йдуть послідовно: від аналізу вимог до тестування та підтримки. Плюси та мінуси різних методологій Розгляд переваг і недоліків різних підходів до розробки програмного забезпечення. Waterfall, V-Model, Spiral Детальний аналіз класичних моделей водоспаду (Waterfall), V-моделі та спіральної моделі (Spiral). Урок 2: Agile та фреймворки гнучкої розробки Agile Manifesto Огляд основних принципів Agile Manifesto, які сприяють гнучким підходам у розробці. XP (Extreme Programming) Розгляд методу Extreme Programming, який сприяє підвищенню якості програмного забезпечення через тісну співпрацю з клієнтом та інтенсивне тестування. Kanban Огляд методу управління проектами Kanban, що акцентує увагу на візуалізації робочого процесу. Scrum Детальний аналіз методології Scrum, яка фокусується на розділенні роботи на спринти та швидкому отриманні зворотного зв'язку. Урок 3: Види та рівні тестування Класифікація видів тестування Огляд основних типів тестування, таких як функціональне, нефункціональне, регресивне тощо. Нефункціональні види тестування Аналіз нефункціональних аспектів тестування, таких як продуктивність, безпека, зручність тощо. Повторювані види тестування Розгляд тестів, які виконуються на різних етапах розробки для перевірки змін. Рівні тестування Огляд різних рівнів тестування: юніт-тестування, інтеграційне тестування, системне тестування, приймальне тестування. Урок 4: Техніки тест-дизайну Поняття тестового покриття Розгляд важливості тестового покриття і як його використовувати для створення ефективних тестів. Метод еквівалентних класів Пояснення методу, який дозволяє зменшити кількість тестів шляхом поділу можливих входів на класи еквівалентності. Метод граничних значень Техніка тестування, що фокусується на тестуванні межових значень, оскільки саме на межах часто виникають помилки. Техніка аналізу переходів-станів системи Розгляд методів тестування, орієнтованих на перевірку переходів між різними станами системи. Pair-wise Техніка тестування, що дозволяє оптимізувати тестування завдяки перевірці парних комбінацій вхідних значень. Урок 5: Тестова документація Тест стратегія Розробка загальної стратегії тестування для проекту, яка визначає основні підходи та ресурси для тестування. Тест план Планування тестування, що включає опис тестових завдань, критерії для прийняття рішення та ресурси. Тест комплект Сукупність тестів, які разом утворюють пакет для перевірки програмного забезпечення. Тест кейс Документ, що містить опис конкретного тесту, включаючи вхідні дані, очікуваний результат та умови виконання. Чек-лист Перелік основних перевірок для тестування без детального опису кожного тесту. Тест репорт Звіт про результати тестування, який містить виявлені дефекти, проблеми та рекомендації. Урок 6: Робота з дефектами Алгоритм дослідження дефекту Опис покрокової стратегії для дослідження та виявлення дефектів у програмному забезпеченні. Документ – Bug Report (структура, обов'язкові поля, правильний Summary) Огляд структури звіту про дефект, який містить опис проблеми, кроки для відтворення, очікуваний і фактичний результат, серйозність та пріоритет. Bug Life Cycle Опис життєвого циклу дефекту від його виявлення до виправлення та закриття. Робота з Jira Ознайомлення з інструментом Jira для управління дефектами та відстеження їх стану. Bug resolutions Процес вирішення проблем, що виникли в результаті дефектів, включаючи виправлення коду, тестування та верифікацію.
Методи та критерії оцінювання: 1. Тестування та контрольні роботи Метод: Проведення контрольних тестів, які можуть включати питання з вибором відповіді, відкриті питання, завдання на аналіз чи розв’язання ситуацій. Мета: Оцінити рівень теоретичних знань студента, його здатність застосовувати отримані знання до конкретних завдань. Переваги: Швидке оцінювання, можливість використання як для формативного, так і для сумативного оцінювання. Приклад: Питання на тестах або контрольних роботах, що покривають ключові аспекти дисципліни. 2. Практичні завдання та лабораторні роботи Метод: Оцінка виконання практичних завдань, де студент застосовує теоретичні знання для вирішення конкретних задач. Мета: Оцінити здатність студента працювати з реальними прикладами, використовуючи інструменти та методи, отримані на заняттях. Переваги: Висока точність оцінювання практичних навичок, дозволяє побачити здатність студента вирішувати реальні завдання. Приклад: Студенти виконують тестування програмного забезпечення, розробляють тест-кейси або проводять дослідження дефектів. 3. Проекти та дослідницькі роботи Метод: Оцінка виконання студентами індивідуальних або групових проектів, досліджень, звітів або презентацій. Мета: Визначити здатність студента до самостійної роботи, творчого підходу до вирішення задач, а також здатність узагальнювати та аналізувати інформацію. Переваги: Студенти мають можливість продемонструвати своє глибоке розуміння предмета та вміння працювати над комплексними завданнями. Приклад: Студент розробляє проект тестування ІТ-продукту, включаючи план тестування, тест-кейси та звіт про результати. 4. Оцінювання через участь у обговореннях та дискусіях Метод: Оцінка участі студентів у групових обговореннях, форумах або онлайн-дискусіях. Мета: Оцінити рівень комунікаційних навичок студента, здатність висловлювати свою точку зору, а також рівень розуміння теми. Переваги: Дозволяє оцінити не лише знання, а й здатність до аргументованого висловлювання та взаємодії в команді. Приклад: Обговорення методів тестування програмного забезпечення в групі, обмін досвідом, аналіз різних підходів. 5. Оцінювання за допомогою самооцінки та взаємооцінки Метод: Студенти оцінюють свої власні результати (самооцінка) або результати роботи своїх колег (взаємооцінка). Мета: Розвивати у студентів критичне мислення, здатність аналізувати свою роботу та роботу інших. Переваги: Спонукає студентів до саморефлексії та розвитку оцінних навичок, сприяє покращенню взаємодії в команді. Приклад: Студент оцінює якість виконання тесту або проекту своїми одногрупниками, а також надає зворотний зв’язок щодо їхнього виконання. 6. Портфоліо Метод: Створення студентами портфоліо, яке містить всі їхні роботи, проекти, дослідження та інші матеріали, що демонструють досягнення у навчанні. Мета: Оцінити не лише кінцевий результат, а й процес роботи студента, його поступовий розвиток. Переваги: Портфоліо дозволяє побачити еволюцію знань студента, його здатність до самостійної роботи та рефлексії. Приклад: Портфоліо, яке містить різноманітні тестові завдання, доповіді, звіти про практики, проекти, відгуки викладачів. 7. Письмові роботи та есе Метод: Оцінка письмових робіт, есе або рефератів, що демонструють здатність студента аналізувати, систематизувати та аргументувати свої знання. Мета: Оцінити рівень глибини розуміння теоретичних аспектів дисципліни, здатність до самостійної думки та дослідження. Переваги: Оцінка навичок письмового викладу матеріалу, що важливо для наукової та професійної діяльності. Приклад: Написання есе на тему методів тестування програмного забезпечення або на тему забезпечення якості в ІТ. 8. Оцінювання результатів за допомогою Case Studies (аналіз конкретних випадків) Метод: Оцінка здатності студента аналізувати та вирішувати проблеми на основі реальних чи уявних випадків. Мета: Розвинути навички студентів у вирішенні складних, нетривіальних завдань через застосування теоретичних знань. Переваги: Спонукає до аналітичного мислення, оцінки ризиків і можливих рішень у реальних ситуаціях. Приклад: Розгляд конкретного випадку з тестування програмного продукту, аналіз можливих дефектів і пропозиції щодо їх виправлення.
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Знання та розуміння матеріалу Критерії: Повнота та точність знань. Студент демонструє всебічне розуміння основних концепцій дисципліни, визначень, теорій, методів. Здатність пояснити складні поняття. Студент вміє пояснити матеріал у зрозумілій формі, наводити приклади, робити логічні висновки. Зв'язок між теорією та практикою. Студент вміє застосовувати отримані знання для вирішення практичних завдань або в реальних ситуаціях. Рівень глибини знань. Студент продемонстрував глибоке розуміння матеріалу, може аргументувати і робити висновки, а не лише наводити факти. Приклад оцінки: Відповідь на питання є повною, включає необхідні визначення та приклади, чітко структурована, показує хороше розуміння основних ідеї дисципліни. 2. Практичні навички Критерії: Здатність застосовувати знання на практиці. Студент виконує практичні завдання відповідно до теоретичних концепцій, демонструє здатність працювати з реальними завданнями та інструментами. Технічна точність. Виконання завдання без помилок, дотримання методичних рекомендацій та правильність використаних інструментів. Рішення проблем. Студент ефективно вирішує практичні завдання, знаходить правильні підходи до тестування, розв'язування кейсів або виконання проектів. Часове управління. Студент ефективно використовує час для виконання практичних завдань, не відстаючи від графіка. Приклад оцінки: Завдання виконано коректно, з дотриманням усіх етапів тестування; відсутні критичні помилки в роботі. 3. Креативність та інноваційність Критерії: Оригінальність підходів. Студент демонструє нестандартне або оригінальне рішення задачі, застосовуючи нові підходи або методи. Ініціативність. Студент активно пропонує власні ідеї, обирає нові або більш ефективні способи вирішення завдань. Інноваційність. Використання новітніх інструментів, технологій або методів, що відповідають сучасним тенденціям у галузі. Приклад оцінки: Студент запропонував новий метод тестування, який значно покращує ефективність процесу, або використовував новітні інструменти для автоматизації тестування. 4. Комунікаційні навички Критерії: Здатність до ефективної комунікації. Студент чітко та зрозуміло презентує свої ідеї, висловлює думки та пояснює свої рішення, як усно, так і письмово. Письмова та усна комунікація. Правильне використання технічної термінології, структурованість та логіка викладу матеріалу. Робота в команді. Здатність до конструктивної взаємодії, обговорення ідей та рішень, а також до виконання ролі в команді. Приклад оцінки: Студент чітко та логічно пояснив своє рішення під час презентації, відповідно до очікувань і вимог групи. 5. Аналітичне та критичне мислення Критерії: Здатність аналізувати та оцінювати ситуацію. Студент демонструє здатність до системного аналізу даних, умов та ситуацій для прийняття обґрунтованих рішень. Критичність та обґрунтованість висновків. Студент здатний самостійно аналізувати ситуацію, виявляти слабкі місця і пропонувати поліпшення, ґрунтуючись на доказах і фактах. Прогнозування та оцінка ризиків. Студент може оцінити потенційні ризики, які можуть виникнути в процесі виконання завдання, та пропонувати стратегії мінімізації ризиків. Приклад оцінки: Студент правильно і виважено аналізує можливі ризики тестування та пропонує стратегії для зменшення ймовірності їхнього виникнення. 6. Самостійність та ініціативність Критерії: Здатність працювати без постійної нагляду. Студент самостійно знаходить рішення, виконує завдання, навіть якщо вони є складними або новими. Ініціативність у роботі. Студент активно пропонує нові ідеї або шляхи вирішення завдань, не чекаючи вказівок. Вміння самоконтролю та самоорганізації. Студент організовує свою роботу, планує час та ресурси для досягнення результату. Приклад оцінки: Студент успішно виконав завдання з мінімальною допомогою викладача, демонструючи високий рівень самостійності. 7. Результати оцінювання за допомогою тестових завдань або реальних кейсів Критерії: Точність та обґрунтованість відповідей. Студент має правильно відповісти на тестові запитання або точно вирішити завдання, застосовуючи теоретичні знання. Уміння визначати правильні критерії та вибирати відповідні методи. Студент повинен демонструвати уміння вибирати правильні методи та інструменти для тестування та вирішення задач. Приклад оцінки: Студент успішно вирішив усі завдання кейс-методу, застосувавши правильні методи тестування і чітко аргументувавши свої дії.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: "Foundations of Software Testing: ISTQB Certification" Authors: Dorothy Graham, Erik van Veenendaal, Isabel Evans ISBN: 978-1408225717 "Software Testing: A Craftsman's Approach" Author: Paul C. Jorgensen ISBN: 978-1420090390 "Testing Computer Software" Author: Cem Kaner, Jack Falk, Hung Quoc Nguyen ISBN: 978-0932633480 "The Art of Software Testing" Author: Glenford J. Myers ISBN: 978-1118031964 "Agile Testing: A Practical Guide for Testers and Agile Teams" Authors: Lisa Crispin, Janet Gregory ISBN: 978-0321534460 ISTQB Glossary
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).