Технології підтримки прийняття рішень

Спеціальність: Управління інформаційною безпекою
Код дисципліни: 7.125.03.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Захист інформації
Лектор: К.т.н., доц. Кеньо Галина
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є надання здобувачам освіти знань з основ теорії прийняття рішень, основних принципів математичного моделювання в процесі прийняття управлінських рішень в умовах визначеності, невизначеності, ризику та конфлікту, та використання сучасних інформаційних технологій розробки моделей прийняття рішень.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: Здатність особи розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері інформаційної безпеки та/або кібербезпеки. фахові компетентності спеціальності: • Здатність розробляти, впроваджувати та аналізувати нормативні документи, положення, інструкції й вимоги технічного та організаційного спрямування, а також інтегрувати, аналізувати і використовувати кращі світові практики, стандарти у професійній діяльності в сфері інформаційної безпеки та/або кібербезпеки. • Здатність аналізувати, контролювати та забезпечувати систему управління доступом до інформаційних ресурсів згідно встановленої стратегії і політики інформаційної безпеки та/або кібербезпеки організації. фахові компетентності професійного спрямування: • Уміння аналізувати ризики для оцінки реальних загроз порушення захисту, працювати із інцидентами кібербезпеки, виконувати їх оцінку, визначати пріоритети та аналізувати їх. • Уміння працювати із інцидентами інформаційної безпеки, виконувати їх оцінку, визначати пріоритети та аналізувати інциденти.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: • Аналізувати, розробляти і супроводжувати систему управління інформаційною безпекою та/або кібербезпекою організації на базі стратегії і політики інформаційної безпеки. • Досліджувати, розробляти та впроваджувати методи і заходи протидії кіберінцидентам, здійснювати процедури управління, контролю та розслідування, а також надавати рекомендації щодо попередження та аналізу кіберінцидентів в цілому. • Аналізувати, розробляти і супроводжувати систему аудиту та моніторингу ефективності функціонування інформаційних систем і технологій, бізнес\операційних процесів у сфері інформаційної та\або кібербезпеки в цілому. • Планувати навчання, а також супроводжувати та контролювати роботу з персоналом у напряму інформаційної безпеки та/або кібербезпеки. • Обґрунтовувати вибір програмного забезпечення, устаткування та інструментів, інженерних технологій і процесів, а також обмежень щодо них в галузі інформаційної безпеки та/або кібербезпеки на основі сучасних знань у суміжних галузях, наукової, технічної та довідкової літератури та іншої доступної інформації. Методи навчання і викладання: лекційні заняття – інформаційно-перцептивний метод, метод проблемного викладу; лабораторні роботи – репродуктивний метод, евристичний метод; самостійна робота – дослідницький метод. Методи оцінювання досягнення результатів навчання: поточна перевірка у процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; оцінка активності у процесі лекційних занять; усне опитування засвоєння знань, набутих у процесі виконання лабораторних робіт; екзамен – тестовий контроль та усне опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пре-реквізити: • Менеджмент інформаційної безпеки • Системний аналіз інформаційної безпеки • Організаційне забезпечення захисту інформації ко-реквізити: • Управління ризиками інформаційної безпеки • Менеджмент у сфері захисту інформації •Управління інцидентами інформаційної безпеки
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни висвітлюються основні методологічні підходи, сформовані в теорії вибору і прийняття рішень. Викладено основні поняття теорії прийняття рішень, дані формулювання завдання прийняття рішення і їх класифікація, розкрито поняття переваг особи, що приймає рішення, розглянуті способи оцінки, порівняння та вибору варіантів. Розглянуто завдання і методи оптимального індивідуального вибору в умовах визначеності, невизначеності і ризику. Викладено методи багатоетапного оптимального вибору і динамічного управління при повній і неповній інформації. Подано методи вирішення задач з багатьма критеріями оптимальності, людино-машинні ітеративні методи багатокритеріальної оптимізації. Висвітлено основні підходи до вирішення завдань колективного вибору, заснованих на механізмах і процедурах голосування, аксіоматичних правилах агрегування переваг, багатокритеріальних методах оптимального і раціонального групового вибору.
Опис: Елементи теорії прийняття рішень. Прийняття рішень. Задачі прийняття рішень. Механізми прийняття рішень. Оцінювання, порівняння та вибір альтернатив. Задачі, методи та моделі оптимального прийняття рішень. Вибір в умовах визначеності. Моделі та методи прийняття рішень в умовах невизначеності. Статистичні рішення. Прийняття рішень в умовах ризику. Дерево рішень. Прийняття рішень в умовах конфлікту. Марковські моделі прийняття рішень. Моделі та методи прийняття рішень за умов багатокритеріальності. Багатокритеріальна оптимізація. Прийняття рішень методом аналітичної ієрархії (МАІ). Моделі та методи багатоособового прийняття рішень. Колективний вибір. Груповий багатокритеріальний вибір.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лекційних та лабораторних заняттях проводиться з метою прояснення обставин протікання навчального процесу, визначення його результатів у таких формах: • попереднє виявлення рівня знань здобувачів освіти перед початком занять; • поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; • оцінка активності здобувачів освіти у процесі занять; • періодична перевірка знань, умінь здобувачів освіти по розділу; • перевірка виконання лабораторних робіт; • усне опитування щодо засвоєння знань, набутих у процесі виконання лабораторних робіт. Підсумковий (екзаменаційний) контроль здійснюється за результатами тестового контролю та усного опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Виконання лабораторних робіт та захист звітів (30 балів) •Підсумковий екзаменаційний контроль засвоєння теоретичного курсу (60 балів письмова і 10 балів усна компоненти)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Катренко А. В. Теорія прийняття рішень: підручник / А. В. Катренко, В. В. Пасічник, В. П. Пасько. – К. : Видавнича група BHV, 2009. – 448 с. : ил. 2. Верес О. М. Технології підтримання прийняття рішень: Навч. посібник/ О.М. Верес. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. – 252 с. 3. Пономаренко В.С. Методи та системи прийняття рішень в управлінні еколого-економічними процесами підприємств: навчальний посібник./ Пономаренко В.С., Павленко Л.А., Беседовський О.М. та ін. – Х.: Вид. ХНЕУ, 2012. – 272 с. 4. Бурячок В.Л. Системний аналіз та прийняття рішень в інформаційній безпеці: підручник. / В.Л. Бурячок, С.В.Толюпа, А.О. Аносов, В.А. Козачок, Н.В. Лукова-Чуйко / – К.:ДУТ, 2015. – 345 с. 5. Петруня Ю.Є. Прийняття управлінських рішень : навчальний посібник / [Ю. Є. Петруня, Б. В. Літовченко, Т. О. Пасічник та ін.] ; за ред. Ю. Є. Петруні. – [3- тє вид., переробл. і доп.]. – Дніпропетровськ: Університет митної справи та фінансів, 2015. – 209 с. 6. Бутко М П. Теорія прийняття рішень: підручник /М.П. Бутко, І. М. Бутко, В.П. Мащенко, М.І. Мурашко, Л.Д Оліфіренко, Т.В. Пепа, Г.М. Самійленко. – К. : ЦУЛ. – 2018. – 360 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).