Основи охорони праці та безпека життєдіяльності
Спеціальність: Прикладна фізика та наноматеріали
Код дисципліни: 6.105.00.O.041
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент Олена Мацьків
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК3. Уміння бути критичним та самокритичним для розуміння чинників, які мають позитивний чи негативний вплив на комунікацію, здатність визначити та врахувати ці чинники у конкретних комунікаційних ситуаціях;
ЗК7. Уміння проводити дослідження на відповідному рівні, мати дослідницькі навички, що виявляються у здатності формувати (роблячи презентації, або представляючи звіти) нові продукти у галузі прикладної фізики, вибирати належні напрями і відповідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси;
ЗК11. Уміння діяти з соціальною відповідальністю та громадянською свідомістю.
Фахові компетентності:
ФК8. Здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, що впливають на формування поточних тап ерспективних рішень.
Результати навчання: Результати навчання:
знання:
ЗН6. Знання екологічних чинників для оцінювання шкідливих наслідків використання обраних технологій та матеріалів;
ЗН9. Розуміння впливу технічних досягнень у наноматеріалознавстві і нетрадиційній енергетиці у суспільному, економічному, соціальному та екологічному контексті;
уміння:
УМ8. Оцінювати техніко-економічнi та екологічні наслідки використання тих чи інших речовин та матеріалів, технологічних засобів, які забезпечують необхідні показники якості;
УМ14. Використовувати діючі стандарти й нормативні документи у практичній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Математика, фізика, хімія, біологія
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна покликана сформувати у майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо фунціонування системи, стану і проблем безпеки згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, передбачає вивчення питань з ООП і БЖД відповідно до особливостей професійності діяльності майбутніх фахівців. Виклад дисципліни включає питання основ електробезпеки, пожежної безпеки, питання гігієни праці та виробничої санітарії на підприємствах, оцінки ризиків і управління ними, питання забезпечення заходів захисту людей в разі виникнення надзвичайних ситуацій, а також законодавчу базу з питань охорони праці і безпеки життєдіяльності.
Вивчення дисципліни дає теоретичні знання з основ взаємодії людини з довкіллям, формує вміння аналізувати умови перебування та приймати адекватні рішення щодо особистої безпеки, збереження здоров'я та життя персоналу і населення, а також виховує гуманне світосприйняття і відношення до людини.
Опис: Предмет і завдання курсу "Основи охорони праці". Правові та організаційні питання охорони праці.Організація охорони праці у підприємстві. Гігієна праці, її значення. Виробничий травматизм та професійні захворювання. Основи фізіології праці.Санітарно-гігієнічні вимоги до повітря робочої зони. Вентиляція виробничих приміщень. Освітлення виробничих приміщень.Виробничий шум і вібрація. Випромінювання.Санітарно-гігієнічні вимоги до планування і розміщення виробничих та офісних приміщень.Основи виробничої безпеки. Електробезпека.Основи пожежної безпеки.
Теоретичні основи безпеки життєдіяльності. Принципи та методи забезпечення безпеки життєдіяльності.
Небезпеки. Ризик як оцінка небезпеки.Техногенні небезпеки. Небезпеки природного характеру. Антропогенні небезпеки.Основи фізіологічних та психологічних особливостей людини. Безпека харчування.Правові основи захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.Захист населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль:
Виконання обов’язкових лабораторних робіт та їх захист у вигляді тестових завдань.
Виконання індивідуальних практичних занять, написання розрахунково-графічної роботи.
Підсумковий контроль:
Залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: 20 балів (20%): виконання та захист лабораторних робіт;
20 балів (20%): виконання та захист практичних робіт;
20 балів (20%): виконання розрахунково-графічної роботи;
40 балів (40%): тестування з теоретичного матеріалу.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Батлук В.А., Кулик В.М., Яцюк Р.А. Охорона праці: навч. посібник. – Львів: – Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 388 с.
2. Петрук М.П., Гіщак Х.Я., Гончарук В.Є., Васійчук В.О., та ін. Безпека життєдіяльності: Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011. – 226 с.
3. Кодекс законів про працю України.
4. Про охорону праці. Закон України. К., 2017.
5. Кіт Ю.В., Корж Г.І., Комаров В.І. Дослідження параметрів виробничого шуму і визначення ефективності звукоізоляції: Методичні вказівки до лабораторної роботи № 1 з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів денної та заочної форм навчання усіх спеціальностей- Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2016. – 16 с.
6. Ступницька Н.В., Романів А.С., Витрикуш Н.М., Параняк Н.М., Дацько О.С. Дослідження та розрахунок природного освітлення: Методичні вказівки до лабораторної роботи № 7 з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів денної та заочної форм навчання усіх спеціальностей- Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2017. – 20 с.ерситету «Львівська політехніка», 2017. – 20 с.
7. Нагурський О.А., Васійчук В.О., Витрикуш Н.М., Параняк Н.М. Застосування ризик-орієнтовного підходу для побудови імовірнісних структурно-логічних моделей виникнення та розвитку надзвичайних ситуацій. Методичні вказівки до виконання розрахунково-графічної роботи з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів денної та заочної форм навчання усіх спеціальностей- Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2017. – 20 с.
8. Домедична допомога при виробничих травмах і нещасних випадках / І.В. Мельник, А.В. Порохницький, Є.Є. Павловський, Г.А. Бабаджанян. – К.: ВД «МЕДІА-ПРО», 2016. – 104 с.
9. ДСТУ Б В.1.1-36:2016. Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою.
10. ДСТУ EN 2:2014. Класифікація пожеж.
11. Правила експлуатації та типові норми належності вогнегасників. – Наказ 15.01.2018 № 25 МВСУ.
12. Державні санітарні норми та правила “Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу". Наказ № 248 від 08.04.2014 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).