Фізика анізотропних середовищ

Спеціальність: Прикладна фізика
Код дисципліни: 7.105.01.O.005
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Прикладна фізика і наноматеріалознавство
Лектор: доцент, к.т.н. Лаба Ганна Петрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен: - знати основи будови та симетрії анізотропних середовищ; - набути знань про ефекти, які виникають в результаті анізотропії речовини; - знати властивості тензорів фізичних властивостей кристалів; - вміти виводити нерівні нулю компоненти тензорів для різних класів симетрії; - знати застосування елементів і приладів, створених на основі фізичних явищ в анізотропному середовищі; - вміти формулювати основні фізичні принципи та закони, які визначають появу фізичних явищ в анізотропних середовищах; - вміти досліджувати фізичні властивості анізотропних середовищ; - вміти визначати геометрію фізичних явищ в анізотропних середовищах та визначати компоненти відповідних тензорів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізити: векторний і тензорний аналіз, основи кристалооптики, термо- та фотоелектричні явища в твердих тілах; - кореквізити: просторова анізотропія індукованих оптичних ефектів, Інноваційні оптичні технології дослідження матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Симетрія анізотропного середовища. Тензорний опис фізичних властивостей кристалів. Діелектричні властивості. Магнітні властивості. Теплопровідність. Поширення акустичних хвиль у анізотропних середовищах. Рівняння Крістоффеля. Напруження та деформації. Теплове розширення. Пружний, п’єзоелектричний та електрострикційний ефекти в кристалах. Ефекти вищих порядків.
Методи та критерії оцінювання: Залік диференційований, захист лабораторних робіт, ВНС-тестування, захист індивідуального науково-дослідного завдання; - поточний контроль (40%): опитування на лабораторних заняттях, захист звітів (20%), самостійна робота (10%), ВНС-контроль (10%); - підсумковий контроль (60%): іспит – письмова компонента (50%), усна компонента (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Шаскольская М. П. Кристаллография. Москва : Высшая школа, 1984. 376 с. 2. Недоля А. В. Кристалографія. Фізичні властивості кристалів. Запоріжжя : Просвіта, 2014. 138 с. 3. Сиротин Р.И., Шаскольская М.П. Основы кристаллофизики. - М.: Наука, 1985. - 680 с. 4. Най Дж. Физические свойства кристаллов. - М.: Мир, 1967. - 385 с. 5. Вустер У. Применение тензоров и теории групп дли описания Физических свойств кристаллов. - М.: Мир, 1977. 6. Переломова Н.В., Тагиеза М.М. Задачник по кристаллофизике. -М.: Наука. 1982. - 287 с. 7. Smith C.S. Macroscopic symmetry and properties of crystals. Solid State Physics.- Vol. 6, New York, 1985, p. 175.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Фізика анізотропних середовищ (курсова робота)

Спеціальність: Прикладна фізика
Код дисципліни: 7.105.01.O.006
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Прикладна фізика і наноматеріалознавство
Лектор: доцент, к.т.н. Лаба Ганна Петрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен: - знати основи будови та симетрії анізотропних середовищ; - набути знань про ефекти, які виникають в результаті анізотропії речовини; - знати властивості тензорів фізичних властивостей кристалів; - вміти виводити нерівні нулю компоненти тензорів для різних класів симетрії; - знати застосування елементів і приладів, створених на основі фізичних явищ в анізотропному середовищі; - вміти формулювати основні фізичні принципи та закони, які визначають появу фізичних явищ в анізотропних середовищах; - вміти досліджувати фізичні властивості анізотропних середовищ; - вміти визначати геометрію фізичних явищ в анізотропних середовищах та визначати компоненти відповідних тензорів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізити: векторний і тензорний аналіз, основи кристалооптики, термо- та фотоелектричні явища в твердих тілах; - кореквізити: фізика анізотропних середовищ, просторова анізотропія індукованих оптичних ефектів, Інноваційні оптичні технології дослідження матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Симетрія анізотропного середовища. Тензорний опис фізичних властивостей кристалів. Діелектричні властивості. Магнітні властивості. Теплопровідність. Поширення акустичних хвиль у анізотропних середовищах. Рівняння Крістоффеля. Напруження та деформації. Теплове розширення. Пружний, п’єзоелектричний та електрострикційний ефекти в кристалах. Ефекти вищих порядків.
Методи та критерії оцінювання: Захист курсової роботи, диференційований залік (100%): письмова компонента (70%), усна компонента (30%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Шаскольская М. П. Кристаллография. Москва : Высшая школа, 1984. 376 с. 2. Недоля А. В. Кристалографія. Фізичні властивості кристалів. Запоріжжя : Просвіта, 2014. 138 с. 3. Сиротин Р.И., Шаскольская М.П. Основы кристаллофизики. - М.: Наука, 1985. - 680 с. 4. Най Дж. Физические свойства кристаллов. - М.: Мир, 1967. - 385 с. 5. Вустер У. Применение тензоров и теории групп дли описания Физических свойств кристаллов. - М.: Мир, 1977. 6. Переломова Н.В., Тагиеза М.М. Задачник по кристаллофизике. -М.: Наука. 1982. - 287 с. 7. Smith C.S. Macroscopic symmetry and properties of crystals. Solid State Physics.- Vol. 6, New York, 1985, p. 175.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).