Діагностика та дефектоскопія виробів

Спеціальність: Прикладне матеріалознавство
Код дисципліни: 6.132.03.E.046
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: докт. техн. наук, стар. досл. Галина Василівна Кречковська
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: - Ознайомити студенті з дефектами матеріалів та виробів, методами їх виявлення та способами виправлення дефектів; - розглянути фізичні та технологічні основи методів неруйнівного та руйнівного контролю; - ознайомитися з основними групами сучасних раціональних методів діагностування матеріалів та виробів.
Завдання: Набути та розвинути знання, практичні навички використання сучасних методів дослідження матеріалів; Встановлювати дефекти матеріалів та виробів; Застосовувати сучасні раціональні методи діагностування матеріалів та виробів; Обирати устаткування та прилади для застосовуваних методів діагностування матеріалів та виробів; Проводити контроль, записувати його результати та складати звіт за одержаними результатами. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: – Дослідницькі навички в галузі матеріалознавства. – Здатність застосовувати системний підхід до вирішення інженерних проблем. –Здатність застосовувати і інтегрувати знання і розуміння міждисциплінарного інженерного контексту і його основних принципів. – Знання технічних характеристик, умов роботи, застосування виробничого обладнання та контрольно-вимірювальних приладів. – Знання основних технологій виготовлення, оброблення, випробування матеріалів та умов їх застосування. – Здатність здійснювати раціональний вибір виду та режиму термічної обробки виробів, проводити контроль якості та прогнозувати їх поведінку в умовах експлуатації; встановлювати причини браку та призначати заходи для його запобігання. – Здатність проводити експертизні дослідження, аналізувати їх результати, складати звіти. – Знання основ дослідницьких робіт, стандартизації, сертифікації й акредитації матеріалів та виробів. – Здатність за допомогою нормативно–технічних документів, в умовах лабораторії дати комплексну оцінку матеріалу щодо їх відповідності вимогам. – Здатність використовуючи відомості щодо технології виробництва матеріалу та виробу, за допомогою певних положень та науково–технiчної лiтератури, в умовах лабораторії або контрольного підрозділу цеху прогнозувати можливі види дефектів та визначати засоби їх виявлення.
Результати навчання: На основі освоєння дисципліни студент буде: - Проводити діагностування матеріалів та виробів сучасними методами. - Аналізувати вплив технологічних процесів обробки матеріалів на структурно-фазовий стан та властивості виробів. - Використовувати методи дослідження та аналізу навантажень, переміщень, напружено-деформованого стану в елементах конструкцій, методів проектних та перевіркових розрахунків виробів. - Знати фізичні природи теплофізичних, електричних, магнітних властивостей матеріалів. - Вміти планувати й проводити експертизні дослідження - Вміти здійснювати доцільний вибір промислових інструментальних матеріалів та способів їх технологічної обробки - Вміти прогнозування формування та зміни структури матеріалів виробів в умовах технологічної обробки й експлуатації. - Вміти виконувати дослідницькі роботи, збирати, систематизувати науково–технічну інформацію, аналізувати результати експериментів, складати звіти - встановити взаємозвязок між структурою, фазовим складом матеріалу та основними фізичними властивостями матеріалів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: 1. Хімія 2. Фізика 3. Інженерна графіка 4. Металознавство та термічна обробка 5. Теоретичні основи формотворення Кореквізити: 1. Виробництво виливків із кольорових металів 2. Ливарне виробництво 3. Проектування технологічних дільниць ливарних цехів 4. Контроль якості виливків 5. Матеріалознавство і технології художнього та ювелірного литва
Короткий зміст навчальної програми: Вивчаючи дисципліну студент оволодіє теоретичними та практичними навичками розпізнавання дефектів, їх аналізу руйнівними та неруйнівними методами. Студенти навчаться вибирати конкретний метод дослідження або комплекс методів, аналізувати та узагальнювати отримані результати. Дисципліна вивчає положення, норми, вимоги та рекомендації, що стосуються матеріалів та виробів у певній галузі.
Опис: -
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: усне опитування, виконання та захист лабораторних робіт (40%). Екзаменаційний контроль: письмово-усна форма (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Комплексна діагностика знань, умінь та навичок студентів з дисципліни здійснюється на основі результатів проведення поточного і підсумкового контролю знань (екзамену).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Білокур І. П. Основи дефектоскопії: Підручник.К.: «Азимут Україна», 2004. 496 с. 2. Білокур І. П. Елементи дефектоскопії при вивченні неруйнівного контролю. К.: НМК ВО, 1990. 252 с. 3. Назарчук З.Т., Скальський В.Р. Акустико-емісійне діагностування елементів конструкцій. Науково-технічний посібник: У 3 т. Т.1 Теоретичні основи методу акустичної емісії. – К. Наук. думка., 2009. 287с. 4. Биргер И. А. Техническая діагностика. М.: Машиностроение, 1978. 240 с. 5. Технологія конструкційних матеріалів і матеріалознавство: Практикум: Навч. Посібник. Василь Попович, Анатолій Кондир, Едуард Плешаков та ін. Л.: Світ, 2009. 552 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).