Технічна механіка, частина 1

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.015
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Пасіка В'ячеслав Романович Корендій Віталій Михайлович Предко Ростислав Ярославович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Технічна механіка, частина 1» є засвоєння студентами законів, принципів, методів та прийомів, які необхідні майбутньому спеціалістові для розуміння основ роботи та розрахунку деталей, вузлів приладів, аналізу механічних явищ, що виникають при дослідженні, експлуатації, випробуванні та ремонтних роботах. Курс технічної механіки сприяє розширенню наукового кругозору, розвиває інженерне мислення, науковий світогляд і підвищує загальну науково-технічну культуру майбутнього спеціаліста.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти таких компетентностей: - загальні компетентності: ЗК6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. - фахові компетентності: ФК3. Здатність до використання теорій, принципів, методів і понять фундаментальних і загальноінженерних наук для професійної діяльності. ФК8. Здатність до проектування та експлуатації складових систем і технологій підприємств нафтогазової галузі.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН2. Знати теорію, принципи, методи і поняття нафтогазової інженерії, розуміти сучасний стан та роль нафтогазової галузі в забезпеченні енергетичної безпеки України. РН3. Аналізувати та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу. РН5. Знаходити необхідну інформацію в науковій та довідковій літературі, базах даних, Інтернет та інших джерелах, оцінювати, інтерпретувати та застосовувати цю інформацію. РН6. Аналізувати геологічні процеси, базові закономірності формування та властивості гірських порід, у тому числі нафтогазових покладів. РН7. Застосовувати сучасні цифрові технології та спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання інженерних та управлінських задач, пов’язаних з реалізацією базових нафтогазових технологій буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу. РН8. Приймати ефективні рішення з професійних питань у важкопрогнозованих небезпечних умовах з урахуванням цілей, строків, ресурсних та законодавчих обмежень, екологічних та етичних аспектів. РН11. Розраховувати параметри гідрогазодинамічних процесів, які супроводжують рух нафти і газу та технологічних рідин в пласті/свердловинах/промислових і магістральних трубопроводах із застосуванням законів термодинаміки, гідравліки і газової динаміки та сучасних методик відповідних розрахунків. РН12. Здійснювати розрахунки технологічних параметрів нафтогазових свердловин, систем підготовки нафти і газу, промислових та магістральних газонафтопроводів, газонафтосховищ із застосуванням відповідних математичних та інженерних методів. Зн1. Концептуальні наукові та практичні знання, критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання. Ум1. Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв'язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання. К2. Збір, інтерпретація та застосування даних. АВ2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах. АВ3. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Вища математика, частина 1 - Фізика - Вступ до фаху Супутні і наступні навчальні дисципліни: - Вища математика, частина 2 - Нарисна геометрія та інженерна графіка - Технічна механіка, частина 2 - Технічна механіка, частина 3 - Взаємозамінність, стандартизація та технічні вимірювання - Матеріалознавство та технологія конструкційних матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Технічна механіка, частина 1» включає курс теоретичної механіки. Теоретична механіка є однією з фундаментальних загальнонаукових дисциплін на висновках якої базується навчання у різних галузях знань, зокрема у галузі «Виробництво та технології». Теоретична механіка моделює навколишній світ з використанням трьох основних моделей матеріальних об’єктів: матеріальна точка, абсолютно тверде тіло, механічна система. На основі цих трьох моделей формують моделі матеріальних об’єктів та складних технічних систем для статичного, кінематичного і динамічного досліджень. Вивчення дисципліни «Технічна механіка, частина 1» дає знання для розуміння механічних явищ, з якими зустрічатимуться майбутні фахівці у практичній діяльності, а також для самостійного опанування нових питань технології, що виникають на межі різних галузей наук. Все це обумовлює актуальність вивчення дисципліни «Технічна механіка, частина 1».
Опис: Лекція 1. Вступ. Загальні поняття статики. Збіжна система сил. Лекція 2. Моменти сил. Теорія пар сил. Лекція 3. Зведення довільної системи сил до даного центра. Лекція 4. Система сил, які довільно розміщені на площині. Лекція 5. Рівновага системи тіл. Тертя. Лекція 6. Центр ваги тіла. Лекція 7. Кінематика точки. Лекція 8. Основні види руху твердого тіла. Лекція 9. Кінематика складного руху точки. Лекція 10. Плаский (пласко-паралельний) рух твердого тіла. Лекція 11. Вступ до динаміки. Динаміка точки. Лекція 12. Прямолінійні коливання точки. Лекція 13. Інертність тіла при обертальному русі. Лекція 14. Загальні теореми динаміки. Лекція 15. Принципи механіки.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Контроль знань на практичних заняттях. 2. Захист розрахунково-графічної роботи шляхом опитування теоретичного матеріалу за даними задач розрахунково-графічної роботи. 3. Контроль підготовленості до лабораторних занять. 4. Захист звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу згідно теми лабораторної роботи та методики проведення досліджень. 5. Проведення залікового контролю у тестовій формі за результатами вивчення дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти: Максимальна оцінка в балах (100 балів) є сумою оцінки за поточний контроль (40 балів) та заліковий контроль (60 балів). У свою чергу, поточний контроль виставляється за результатами захисту розрахунково-графічних робіт шляхом опитування теоретичного матеріалу (20 балів), опитування на практичних заняттях (10 балів) та захисту звітів до лабораторних робіт шляхом опитування теоретичного матеріалу згідно теми лабораторної роботи та методики проведення досліджень (10 балів). Заліковий контроль (60 балів) проводиться у тестовій формі за результатами вивчення дисципліни.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Кузьо, І. В. Теоретична механіка : підручник / І. В. Кузьо, Я. А. Зінько, Т.-Н. М. Ванькович [та ін.]. – Харків : Фоліо, 2017. – 784 с. 2. Зінько, Я. А. Збірник задач з теоретичної механіки. Ч. 1. Статика / Я. А. Зінько, І. В. Кузьо. – Львів : Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2015. – 85 с. 3. Зінько, Я. А. Збірник задач з теоретичної механіки. Ч. 2. Кінематика / Я. А. Зінько, І. В. Кузьо, Л. В. Дзюбик. – Львів : Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2017. – 92 с. 4. Зінько, Я. А. Збірник задач з теоретичної механіки. Ч. 3. Динаміка / Я. А. Зінько, І. В. Кузьо, Л. В. Дзюбик. – Львів : Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2019. – 136 с. 5. Штанько, П. К. Теоретична механіка : навч. посіб. / П. К. Штанько (ред.), В. Г. Шевченко, О. С. Омельченко [та ін.]. – Запоріжжя : СТАТУС, 2021. – 464 с. Допоміжна 1. Векерик, В. І. Тестові завдання та короткі задачі з теоретичної механіки. Кінематика : навч. посіб. / В. І. Векерик, І. В. Кузьо, М. В. Лисканич [та ін.] ; Івано-Франківськ. нац. техн. ун-т нафти і газу. – Івано-Франківськ : ІФНТУНГ, 2012. – 343 с. 2. Видатні українські механіки [Відеозапис] // YouTube. – 2021. – 17 листоп. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=l03SzOdI73c
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).