Технічна механіка, частина 1

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.015
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Пасіка В'ячеслав Романович Корендій Віталій Михайлович Предко Ростислав Ярославович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни «Технічна механіка, частина 1» полягає в тому, щоб набути здатностей розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі нафтогазової інженерії та виробництва з метою вирішення різних наукових і практичних завдань, шляхом ознайомлення студентів з основними поняттями і законами механіки, методикою складання математичних моделей механічних явищ, методами розв’язування таких задач та їх фізичної інтерпретації, проведення досліджень реальних процесів, що протікають в механічних системах, на основі вивчення якісних властивостей побудованих математичних моделей.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти таких компетентностей: - загальні компетентності: ЗК6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. - фахові компетентності: ФК3. Здатність до використання теорій, принципів, методів і понять фундаментальних і загальноінженерних наук для професійної діяльності. ФК8. Здатність до проектування та експлуатації складових систем і технологій підприємств нафтогазової галузі.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН2. Знати теорію, принципи, методи і поняття нафтогазової інженерії, розуміти сучасний стан та роль нафтогазової галузі в забезпеченні енергетичної безпеки України. РН3. Аналізувати та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу. РН5. Знаходити необхідну інформацію в науковій та довідковій літературі, базах даних, Інтернет та інших джерелах, оцінювати, інтерпретувати та застосовувати цю інформацію. РН6. Аналізувати геологічні процеси, базові закономірності формування та властивості гірських порід, у тому числі нафтогазових покладів. РН7. Застосовувати сучасні цифрові технології та спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання інженерних та управлінських задач, пов’язаних з реалізацією базових нафтогазових технологій буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу. РН8. Приймати ефективні рішення з професійних питань у важкопрогнозованих небезпечних умовах з урахуванням цілей, строків, ресурсних та законодавчих обмежень, екологічних та етичних аспектів. РН11. Розраховувати параметри гідрогазодинамічних процесів, які супроводжують рух нафти і газу та технологічних рідин в пласті/свердловинах/промислових і магістральних трубопроводах із застосуванням законів термодинаміки, гідравліки і газової динаміки та сучасних методик відповідних розрахунків. РН12. Здійснювати розрахунки технологічних параметрів нафтогазових свердловин, систем підготовки нафти і газу, промислових та магістральних газонафтопроводів, газонафтосховищ із застосуванням відповідних математичних та інженерних методів. Зн1. Концептуальні наукові та практичні знання, критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання. Ум1. Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв'язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання. К2. Збір, інтерпретація та застосування даних. АВ2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах. АВ3. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Вища математика, частина 1 - Фізика - Вступ до фаху Супутні і наступні навчальні дисципліни: - Вища математика, частина 2 - Нарисна геометрія та інженерна графіка - Технічна механіка, частина 2 - Технічна механіка, частина 3 - Взаємозамінність, стандартизація та технічні вимірювання - Матеріалознавство та технологія конструкційних матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Технічна механіка, частина 1» включає курс теоретичної механіки. Теоретична механіка є однією з фундаментальних загальноінженерних дисциплін фізико-математичного профілю. Вона є науковою базою багатьох областей сучасної техніки та інженерних дисциплін (опір матеріалів, теорія пластичності, аеро- і гідромеханіка, біомеханіка, будівельна механіка, теорія автоматичного керування, теорія механізмів і машин, приладів, роботів-маніпуляторів, деталі машин, гідравліка і пневматика тощо). Мета дисципліни «Технічна механіка, частина 1» полягає в тому, щоб ознайомити студентів з основними поняттям і законами механіки, навчити їх складати математичні моделі механічних явищ, знаходити розв’язки таких задач та давати їх фізичну інтерпретацію, проводити дослідження реальних процесів, що протікають в механічних систем, на основі вивчення якісних властивостей побудованих математичних моделей. Таким чином, у результаті вивчення дисципліни «Технічна механіка, частина 1» закладається фундамент для подальшого опанування загальноінженерних дисциплін та дисциплін професійного спрямування, формуються навики проведення наукових досліджень та виконання розрахунково-конструкторських робіт.
Опис: Тема № 1. Вступ до дисципліни "Технічна механіка". Статика. Система збіжних сил. Тема № 2. Момент сили. Теорія пар сил. Умови рівноваги систем сил. Тема № 3. Тертя. Розрахунок плоских ферм. Тема № 4. Система паралельних сил. Центр ваги. Тема № 5. Вступ до кінематики. Кінематика точки. Тема № 6. Кінематика твердого тіла. Поступальний рух твердого тіла. Обертальний рух твердого тіла. Тема № 7. Плоский рух твердого тіла. Сферичний рух тіла. Тема № 8. Рух вільного твердого тіла. Складний рух точки. Складний рух тіла. Тема № 9. Вступ до динаміки. Закони динаміки. Динаміка точки. Тема № 10. Прямолінійні коливання матеріальної точки. Тема № 11. Вступ до динаміки механічної системи. Тема № 12. Загальні теореми динаміки. Тема № 13. Загальні теореми динаміки. Теорема про зміну кінетичної енергії. Тема № 14. Принципи механіки. Рівняння Лагранжа ІІ-го роду. Тема № 15. Елементи теорії удару.
Методи та критерії оцінювання: Контрольні заходи, які проводяться в університеті, визначають відповідність рівня набутих студентами знань, умінь та навичок вимогам нормативних документів щодо вищої освіти й забезпечують своєчасне коригування навчального процесу. Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання з дисципліни «Технічна механіка, частина 1» використовуються такі види контролю: вхідний, поточний і підсумковий. Вхідний контроль проводиться на першому лабораторному/практичному занятті з метою визначення рівня підготовки студентів з дисциплін, які є базовими для цього курсу. За результатами вхідного контролю розробляються заходи з надання індивідуальної допомоги студентам. Поточний контроль проводиться на всіх видах аудиторних занять (лекції, лабораторні, практичні заняття) з метою перевірки рівня підготовки студентів за визначеною темою (навчальним елементом). Основна мета поточного контролю – забезпечення зворотного зв’язку між викладачами та студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Інформація, одержана при поточному контролі, використовується як викладачем – для коригування методів і засобів навчання, так і студентами – для планування самостійної роботи. Поточний контроль проводиться у формі усного опитування, тестування, захисту звітів з лабораторних робіт, виступів студентів при обговоренні теоретичних питань тощо. Результати поточного контролю є важливою інформацією для визначення підсумкової оцінки з дисципліни при семестровому контролі. Вихідний контроль проводиться на останньому практичному занятті з метою визначення рівня засвоєння теоретичного матеріалу, набуття практичних вмінь з дисципліни. Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання студентів під час семестрового контролю, який проводиться відповідно до навчального плану у вигляді заліку (залікового контролю) в терміни, встановлені графіком навчального процесу та в обсязі навчального матеріалу, визначеного робочою програмою дисципліни. Форма проведення залікового контролю – письмова компонента (тестування). Зміст і структура залікових білетів (тестових контрольних завдань), критерії оцінювання визначаються рішенням кафедри технічної механіки та інженерної графіки (ТМІГ) та зазначаються у робочій програмі навчальної дисципліни й доводяться до відома студентів на першому занятті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах (100 балів) є сумою оцінки за поточний контроль (40 балів) та заліковий контроль (60 балів). У свою чергу, поточний контроль виставляється за результатами захисту звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень (20 балів) та захисту розрахунково-графічних (контрольних) робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту (10 балів). Заліковий контроль (60 балів) проводиться у тестовій формі за результатами вивчення дисципліни.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Кузьо І. В. та ін. Теоретична механіка: підруч. для студ. вищ. навч. техн. закл. / за заг. ред І. В. Кузьо. – Харків: Фоліо, 2017. – 780 с. 2. Кузьо І. В., Зінько Я. А., Корендій В. М., Дзюбик Л. В. Теоретична механіка. Статика. Кінематика: навчальний посібник. – Львів: «Сполом», 2023. – 184 c. 3. Зінько Я. А. Теоретична механіка. Кінематика: навчальний посібник / Я. А. Зінько, Л. В. Дзюбик. – Львів: «Сполом», 2023. – 152 c. 4. Павловський М. І. Теоретична механіка: підручник. – К.: Техніка, 2002. – 512 с. 5. Зінько Я. А., Кузьо І. В. Збірник задач з теоретичної механіки. Ч. 1. Статика: навч. посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 88 с. 6. Зінько Я. А., Кузьо І. В., Дзюбик Л. В. Збірник задач з теоретичної механіки. Ч. 2. Кінематика: навч. посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 92 с. 7. Зінько Я. А., Кузьо І. В., Дзюбик Л. В. Збірник задач з теоретичної механіки. Ч. 3. Динаміка: навч. посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 136 с. 8. Булгаков В. М., Яременко В. В., Черниш О. М., Березовий М. Г. Теоретична механіка: підручник. – К.: «Центр учбової літератури», 2021. – 705 с. Допоміжна 1. Корендій В. М. Моделювання механічних процесів та систем: навчальний посібник / В. М. Корендій, О. Ю. Качур, Н. І. Магерус. – Львів: Левада, 2023. – 205 c. 2. Черниш О. М., Березовий М. Г., Яременко В. В., Головач І. В. Теоретична механіка: навчальний посібник. – К.: «Центр учбової літератури», 2021. – 760 с. 3. Березін Л. М., Кошель С. О., Теоретична механіка: навчальний посібник. – К.: «Центр учбової літератури», 2020. – 218 с. 4. Векерик В. І., Кузьо І. В., Смерека І. П., Левчук К. Г., Лисканич М. В., Цідило І. В. Альбом з теоретичної механіки. Частина перша. Статика. Кінематика: навчально-наочний посібник. – Івано-Франківськ: Симфонія форте, 2008. – 80 с. 5. Векерик В. І., Кузьо І. В., Смерека І. П., Рижков Л. М., Лисканич М. В., Цідило І. В. Альбом з теоретичної механіки. Частина друга. Динаміка: навчально-наочний посібник. – Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2012. – 57 с. 6. Кузьо І. В. та ін. Альбом з теоретичної механіки. Частина третя. Аналітична механіка: навчально-наочний посібник. – Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2021. – 50 с. 7. Апостолюк О. С., Воробйов В. М., Ільчишина Д. І. та ін. Теоретична механіка: збірник задач / за редакцією М. А. Павловського. – К.: Техніка, 2007. – 400 с. 8. Meriam J. L., Kraige L. G., Bolton J. N. Engineering mechanics: Statics / 9th Edition. – Hoboken, NJ: Wiley, 2020. – 464 p. 9. Meriam J. L., Kraige L. G., Bolton J. N. Engineering mechanics: Dynamics / 9th Edition. – Hoboken, NJ: Wiley, 2020. – 624 p. 10. Hibbeler R. C. Engineering mechanics: Statics / 15th Edition. – Hoboken, NJ: Pearson, 2021. – 706 p. 11. Hibbeler R. C. Engineering mechanics: Dynamics / 15th Edition. – Hoboken, NJ: Pearson, 2021. – 753 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).