Залізнична колія, частина 3

Спеціальність: Залізничні споруди та колійне господарство
Код дисципліни: 6.273.03.O.037
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Залізничний транспорт
Лектор: Бондаренко Ірина Олександрівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення студентів та формування бази знань необхідних для проєктування та утримання як для конструкції ланкової й безстикової колії в цілому, так і кожного елементу конструкції колії окремо.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у професійній діяльності у сфері залізничного транспорту відповідно до спеціалізації або у процесі подальшого навчання із застосуванням положень, теорій та методів природничих, технічних, інформаційних та соціально-економічних наук, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов функціонування об’єктів залізничного транспорту. Загальні компетентності (ЗК): Здатність проведення досліджень на відповідному рівні (ЗК 4). Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу (ЗК 8). Спеціальні (фахові) компетентності (ФК): 1. Здатність використовувати у професійній діяльності знання нормативно-правових, законодавчих актів України, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничного транспорту та їх систем (ФК 1). 2. Здатність використовувати у професійній діяльності знання з устрою залізниць та їх інфраструктури, організації руху і перевезень, розрізняти об’єкти залізничного транспорту та їх складові, визначати вимоги до конструкції залізничної колії та залізничних споруд (ФК 2). 3. Здатність застосовувати методи та засоби технічних вимірювань, технічні регламенти, стандарти та інші нормативні документи при технічній діагностиці об’єктів залізничної колії та споруд, їх систем та елементів (ФК 10).
Результати навчання: РН 9. Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності. РН 12. Знати основні положення нормативно-правових та законодавчих актів України у сфері залізничного транспорту, Правил технічної експлуатації залізниць України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничної інфраструктури, її систем та елементів. РН 13. Вміти ідентифікувати та розрізняти об’єкти залізничної колії та споруд, їх системи та елементи. РН 20. Знати призначення та специфіку роботи структурних підрозділів лінійних підприємств (дистанції колії, колійна машинна станція, центр діагностики залізничної колії та споруд) та заводів, малих колективів виконавців (бригад, околодків, дільниць), щодо будівництва, експлуатації, ремонту та обслуговування об’єктів залізничного транспорту, їх систем та елементів. РН 23. Організовувати дію системи звітності та обліку (управлінського, статистичного, бухгалтерського та фінансового) роботи об’єктів та систем залізничної інфраструктури. РН 24. Аналізувати техніко-економічні та експлуатаційні показники об’єктів залізничної інфраструктури, її систем та елементів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика частини1 та 2 Основи інформаційних технологій Інженерна комп’ютерна графіка Залізнична колія частина1 Залізнична колія частини 3 та 4 Колійне господарство частини 1-3 Організація та планування будівництва залізниць Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи Виконання та захист бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо проектування елементів та конструкцій залізничної колії, ґрунтуючись на вимоги ДБН та нормативно-технічної документації. Детально розглядається проектування та взаємозв’язок як окремих елементів між собою, так і різних ділянок конструкції залізничної колії загалом; розрахунок їх геометричних параметрів, норми устрою та утримання; особливості розміщення та поєднання по довжині, а також вплив на комфортність та безпеку руху. Весь комплекс такої інформації відповідає вимогам чинних норм та стандартів.
Опис: Структура залізничної колії: верхня будова колії. Вимоги до елементів конструкції верхньої будови колії. Поняття про сумісність елементів верхньої будови колії в конструкції рейкової колії. Взаємозамінність елементів в конструкції ВБК. Основні конструкції верхньої будови колії. Категорії залізничної колії відповідно до ДБН. Особливості устрою рейкової колії в прямих і кривих ділянках. Взаємозв'язок розмірів рейкової колії та колісних пар. Норми устрою і допуски утримання колії в прямих і кривих. Розрахунки ширини рейкової колії. Геометричне вписування рухомого складу в криві Розрахунки вписування екіпажів в криві ділянки колії з урахуванням діючих поперечних сил. Проектування та розрахунки колії на обході. Розрахунки підвищення зовнішньої рейки в кривих. Теорія перехідних кривих Методи розбивки перехідних кривих Розрахунок кількості і порядку укладання вкорочених рейок в кривих ділянках колії. Угон колії і боротьба з ним. Особливості будови колії електрифікованих ліній, АБ та СЦБ, на штучних спорудах. Вимоги габариту. Смуга відведення. Конструкція безстикової колії: план, профіль, баластний шар, підрейкова основа, рейкові пліті, з’єднання рейкових плітей, проміжні скріплення. Вимоги технічних вказівок ЦП 0266 щодо улаштування безстикової колії. Безстикова колія із довгих рейкових плітей в межах перегону, блок-ділянки. Особливості конструкції. Температурні умови закріплення і експлуатації довгих рейкових плітей. Формування і збереження розрахункового температурного режиму роботи довгих плітей. Документація щодо безстикової колії з довгими рейковими плітями. Розрахунки безстикової колії і методи розрахунку стійкості безстикової колії. Безстикова колія на станціях. Особливості устрою, роботи і розрахунку безстикової колії на мостах і в тунелях. Особливості устрою рейкової колії та вимоги до неї на ділянках з швидкостями руху 140-160 км/год.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист курсових робіт проводиться в усній формі шляхом оцінювання наступних складових: – якість виконаної студентом курсової роботи; –доповідь студента; – повноту та правильність відповідей на поставлені студентові запитання. 2. Проведення контролю знань з практичних робіт проводиться за тематикою робіт у вигляді тесту. 3. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань. 4. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: практичні заняття - 40 балів екзаменаційний контроль тестова компонента - 55 балів усна компонента - 5 балів захист курсових робіт - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Даніленко Е.І. Залізнична колія [Текст]: підручник для вищих навчальних закладів (у 2-х томах) / Е. І. Даніленко Київ, Інпрес, 2010. 1 том- 528 с., 2 том - 456 с. 2. А.М. Орловский, В.В. Циганенко. О.М. Патласов, О.М. Баль. Проектування та розрахунок рейкової колії на ділянці обходу. Методичні вказівки до курсового проекту з дисципліни ”Залізнична колія” ДІІТ, 2007 р. - 46 с. 8. Рекомендована література Базова 1. Державні будівельні норми України. Споруди транспорту. Залізниці колії 1520 мм. Норми проектування. ДБН В.2.3-19-2018 [Текст] – К.: Мінрегіон України, 2018. – 129 с. 2. Правила розрахунків залізничної колії на міцність і стійкість. ЦП-0117 [Текст] Затв.: Наказ Мінтрансу та зв’язку України від 13.12.2004, №960-ЦЗ/ Мін-во трансп. та зв’язку України. – К., 2004. –170 с. 3. Інструкція з улаштування та утримання колії залізниць України. ЦП-0269, [Текст] Затв. наказом Укрзалізниці від 01.03.2012 №072-Ц, К.: «НВП Поліграфсервіс», 2012. –456с. 4. Технічні вказівки по улаштуванню, укладанню, ремонту і утриманню безстикової колії на залізницях України ЦП-0266, [Текст]. Затв. наказом Укрзалізниці від 01.02.2012 №033-Ц, К.: «НВП Поліграфсервіс», 2012. -150 с. Допоміжна 1. Положення про проведення планово-запобіжних ремонтно-колійних робіт на залізницях Украйни. [Текст]/ ЦП-0287 від 01.04.2015 – К., 2015. – 45 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).