Зварювання та наплавлення чавунів
Спеціальність: Технології та устаткування зварювання
Код дисципліни: 7.131.05.E.017
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Авіаційна та виробнича інженерія
Лектор: к.т.н., доц. Дзюбик Андрій Романович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
- Здатність виявляти, ставити та вирішувати інженерно-технічні та нау-ково-прикладні проблеми (ЗК 1);
- Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями (ЗК 6).
фахові компетентності:
- Здатність застосовувати відповідні методи і ресурси сучасної інженерії для знаходження оптимальних рішень широкого кола інженерних задач із застосуванням сучасних підходів, методів прогнозування, інформаційних те-хнологій та з урахуванням наявних обмежень за умов неповної інформації та суперечливих вимог (ФК 1);
- Здатність описати, класифікувати та змоделювати широке коло техні-чних об’єктів та процесів, що ґрунтується на глибокому знанні та розумінні теорій та практик механічної інженерії, а також знаннях суміжних наук (ФК 2);
- Здатність до розуміння процесів, які відбуваються в матеріалі зварно-го з’єднання при зварюванні та наплавленні чавунів, виконувати вибір необ-хідних зварювальних матеріалів та способів зварювання, що застосовуються в промисловості в даний час та набудуть використання в найближчому май-бутньому (ФК 1.3).
Результати навчання: РН 1 Застосовувати спеціалізовані концептуальні знання новітніх методів та методик проєктування, аналізу і дослідження конструкцій, машин та/або процесів в галузі машинобудування та суміжних галузях знань.
РН 2 Розробляти і ставити на виробництво нові види продукції, зокрема виконувати дослідно-конструкторські роботи та/або розробляти технологічне забезпечення процесу їх виготовлення.
РН 3 Застосовувати системи автоматизації для виконання досліджень, проектно-конструкторських робіт, технологічної підготовки та інженерного аналізу в машинобудуванні.
РН 4 Використовувати сучасні методи оптимізації параметрів технічних систем засобами системного аналізу, математичного та комп’ютерного моделювання, зокрема за умов неповної та суперечливої інформації.
РН 5 Самостійно ставити та розв’язувати задачі інноваційного характеру, аргументувати і захищати отримані результати та прийняті рішень;
РН 7 - Зрозуміло і недвозначно презентувати результати досліджень та проектів, доносити власні висновки, аргументи та пояснення державною та іноземною мовами усно і письмово колегам, здобувачам освіти та представникам інших професійних груп різного рівня
Зн1. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень, критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань
Ум1. Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур
Ум2. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах
Ум3. Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності
АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів
АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Інженерія поверхні
- Діагностика конструкцій і споруд
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретич-них та практичних знань технологій способів зварювання та наплавлення сірих, високоміцних, ковких та білих чавунів, що забезпечують необхідну якість і працездатність зварних з`єднань та наплавлених деталей; використову-ються у виробництві на цей час та отримають розвиток в ближньому майбутньому. Отримує знання техніко-економічних характеристик, сфер викорис-тання як технологічних процесів так і зварювальних матеріалів та обладнан-ня для їх реалізації. При цьому основна увага зосереджується на вивченні: особливостей зварності чавунів; металофізичних процесів, що мають місце при утворенні зварних з`єднань та наплавлених шарів; технологічних особ-ливостях існуючих способів зварювання та наплавлення чавунів.
Опис: 1 Зварність чавунів: сірих, високоміцних з кулястою формою графіту, легованих зі спеціальними властивостями, ковких, білих.
2 Загальна характеристика чавунних деталей та виливок, при виготовленні яких використовується зварювання, наплавлення та інші споріднені технології. Вплив структури чавунів на якість зварних з’єднань.
3 Особливості структурних перетворень у ЗТДВ при зварюванні та наплавленні чавунів. Будова зони сплавлення при зварюванні чавунів без підігрівання
4 Технологія зварювання та наплавлення чавунів з одержанням швів та шарів, ідентичних до основного металу
5 Технологія зварювання та наплавлення чавунів з одержанням швів та шарів, що являють собою кольорові метали та сплави.
6 Технологія зварювання та наплавлення чавунів з одержанням швів та шарів, що являють собою леговані сталі.
7 Технологія зварювання та наплавлення чавунів з одержанням швів та шарів, що являють собою вуглецеву сталь.
8 Особливості ремонтного зварювання та наплавлення чавунних виробів.
Методи та критерії оцінювання: 1. Захист звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень.
2. Поточний експрес-контроль засобами віртуального навчального середо-вища або усним опитуванням, тестами, оцінкою активності та внесених пропозицій.
3. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається із завдань різних рівнів складності.
4. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: 30 балів
Екзаменаційний контроль:
- письмова компонента: 60 балів
- усна компонента: 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
1. Палаш В.М. Палаш Р.В. Методичні вказівки до лабо¬ра¬тор¬них робіт з курсу “Зварювання та наплавлення чавунів», Львів: Видавництво НУ ЛП, 2015. — 20с.
Рекомендована література
1. Палаш В .М., Палаш Р.В. Зварювання та наплавлення чавунів.—Львів, 2017.—182 с.
2. Палаш В.М. Металознавчі аспекти зварності залізовуглецевих сплавів. – Л.: 2003. – 235 с.
3. Технологічні процеси відновлення деталей машин та агрегатів: навч. посібник / І. Б. Назар, А. Р. Дзюбик, А. А. Войтович. – Дрогобич: Посвіт, 2020. – 204 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).