Спеціальні застосування 3D-друку: біоінженерія, будівництво, авіація та космічна техніка
Спеціальність: Матеріали та технології адитивного виробництва
Код дисципліни: 7.132.03.E.015
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: Тетяна Тепла
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Унаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
Розуміти та застосовувати принципи системного аналізу, причинно-наслідкових зв’язків між факторами та науковими й технічними рішеннями в контексті існуючих теорій;
Виявляти, формулювати й вирішувати матеріалознавчі проблеми і задачі;
Застосовувати сучасні інформаційні технології та спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання складних задач матеріалознавства;
Застосовувати навички презентації наукового матеріалу та аргументів для добре інформованої аудиторії;
Використовувати сучасні методи для виявлення, постановки та розв’язування винахідницьких завдань в галузі матеріалознавства;
Планувати і виконувати експериментальні матеріалознавчі дослідження, обирати відповідні обладнання та методики, здійснювати статистичну обробку і статистичний аналіз результатів експериментів, обґрунтовувати висновки;
Обґрунтовано призначати та контролювати показники якості матеріалів та виробів.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей:
загальних:
Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
фахових:
- Здатність планувати та проводити дослідження в сфері матеріалознавства у лабораторних та виробничих умовах на відповідному рівні з використанням сучасних методів і методик експерименту;
- Здатність розробляти нові методи і методики досліджень, базуючись на знанні методології наукового дослідження та особливості проблеми, яка вирішується;
- Здатність оцінювати та забезпечувати якість робіт, які виконуються;
- Здатність організовувати та здійснювати комплексні випробування матеріалів і виробів;
- Здатність розробляти та реалізовувати проєкти в сфері матеріалознавства, а також дотичні до нього міждисциплінарні проєкти.
Результати навчання: РН 1. Розуміти та застосовувати принципи системного аналізу, причинно-наслідкових зв’язків між ідео зоб факторами та науковими й технічними рішеннями в контексті існуючих теорій.
РН 2. Виявляти, формулювати й вирішувати матеріалознавчі проблеми і задачі.
РН 4 Застосовувати сучасні інформаційні технології та спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання складних задач матеріалознавства.
РН 10 Застосовувати навички презентації наукового матеріалу та аргументів для добре інформованої аудиторії.
РН 11. Використовувати сучасні методи для виявлення, постановки та розв’язування винахідницьких завдань в галузі матеріалознавства.
РН 13 Планувати і виконувати експериментальні матеріалознавчі дослідження, обирати відповідні обладнання та методики, здійснювати статистичну обробку і статистичний аналіз результатів експериментів, обґрунтовувати висновки.
РН 14 Обґрунтовано призначати та контролювати показники якості матеріалів та виробів.
РН 17 Розв’язувати прикладні завдання виготовлення, обробки, експлуатації та утилізації матеріалів і виробів.
РН 18 Збирати необхідну інформацію, використовуючи науково-технічну літературу, бази даних та інші джерела, аналізувати і оцінювати їх.
РН 19 Розробляти комплексний дизайн нових матеріалів і виробів на їх основі з урахуванням експлуатаційних властивостей та умов використання
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни
1. Моделювання і деградація виробів, оптимізація їх властивостей
2. Принципи вибору сплавів та міцність матеріалів, що використовуються під час 3D друку
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна дає змогу ознайомитися із загальним уявленням про застосування 3D друку у спеціальних галузях. Наприклад, для виготовлення виробів біомедичного призначення, для будівництва, авіації та космічної техніки. Студенти ознайомляться із специфікою виготовлення виробів для різних галузей, вимогами до матеріалів та технологій.
Опис: Лекційні заняття
1. Вступне заняття. Методи адитивного виробництва.
2. Біочорнило - матеріали, що використовуються для біочорнила, застосування, обмеження
3. Застосування адитивних методів у фармації та медицині
4. Застосування адитивних методів у тканинній інженерії
5. Застосування 3D-друку в проектуванні будівель. Виготовлення мініатюрних моделей та 3D моделей
6. Технологія друку житлових будинків. Матеріали, що використовуються для друку будівель. Приклади друкованих об’єктів по всьому світу
7. Питання міцності друкованих будівель
8. 3D друк мостових конструкцій. Цікаві факти - штучні коралові рифи, надруковані з бетону, 3D-друк з глини, використання 3D-друку в будівництві космічних станцій
9. Функціональні матеріали, які використовуються, серед іншого, в авіаційній та космічній промисловості
10. Можливе застосування передових технологій адитивного виробництва для виробництва сучасних функціональних матеріалів.
11. Аналіз переваг і недоліків використання 3D-друку в космічній сфері та авіаційній промисловості
12. Аналіз попиту на нові матеріали та технології їх виробництва, можливості та виклики для науковців та технологів, дослідження та розробка нових матеріалів та технологій їх виробництва за допомогою 3D-друку
Методи та критерії оцінювання: 1. Опитування та допуск до виконання лабораторних робіт.
2. Захист лабораторних робіт, в тому числі виконаних за індивідуальними завданнями.
3. Екзаменаційний контроль з письмовою та усною компонентами.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підготовка, виконання та захист звітів з лабораторних робіт:
2 бали за групову роботу;
3-4 бали за роботу, виконану за індивідуальним завданням.
Поточний контроль - 40 балів
Екземенаційний контроль - 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова
1. Andreas Gebhardt, Jan-Steffen Hotter; Additive Manufacturing - 3D Printing for Prototyping and
Manufacturing; Hanser Publishers, Munich, 2016
2. Dr. Ibrahim Tarik Ozbolat – 3D Bioprinting: Fundamentals, Principles and Applications, 2016,
Academic Press
3. Rapid prototyping, rapid tooling and reverse engineering, from biological models to 3d bio-printers, Kaushik Kumar et.al., 2020
Додаткова література
1. Dong-Woo Cho, and others - 3D Bioprinting: Modeling In Vitro Tissues and Organs Using Tissue-Specific Bioinks, 2019 Springer Nature
2. Digital modelmaking, Laser cutting, 3D printing and reverse engineering, Hellen Lansdown, 2019
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).