Системи колісних та гусеничних машин

Спеціальність: Автомобільний інжиніринг
Код дисципліни: 7.133.07.O.005
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Проектування машин та автомобільного інжинірингу
Лектор: д.т.н., проф. Зінько Роман Володимирович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування знань, вмінь та навичок, необхідних для технологічних та конструктивних розрахунків різних систем колісних і гусеничних машин, проектування їх основних вузлів і деталей із всебічним урахуванням їх технологічності; раціонального вибору матеріалу для деталей, визначення надійності та довговічності системи, що проектується; знайомство студентів з перспективами розвитку конструкцій різних систем колісних і гусеничних машин.
Завдання: Загальних: 1. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними (ЗК2). 2. Здатність продукувати нові ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення (ЗК6). 3. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел (ЗК7). 4. Набуття гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язати проблеми та задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій (ЗК9). 5. Уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення (ЗК11). 6. Уміння проводити дослідження на відповідному рівні, мати дослідницькі навички, що виявляються у здатності формувати (роблячи презентації, або представляючи звіти) нові продукти в обраній галузі, вибирати належні напрями і від-повідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси (ЗК12). 7. Уміння працювати самостійно і в команді, здатність комунікувати з коле-гами по галузі щодо наукових досягнень, як на загальному рівні, так і на рівні спеціалістів (ЗК13). 8. Знання та розуміння предметної області та розуміння фаху (ЗК14). Фахових: 1. Здатність складати, оформлювати і оперувати машинобудівною документацією під час формування та реалізації машинобудівного продукту (ФК5). 2. Здатність організовувати проектно-конструкторську діяльність та процес створення та розвитку машинобудівного підприємства (ФК7). 3. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для розв’язання типових задач у галузі виробництва колісних та гусеничних транспортних засобів (ФК10). 4. Уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу, пов’язану з проектно-конструкторською діяльністю, шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання (ФК11). 5. Здатність визначати технічні протиріччя в інженерному об’єкті та методи їх подолання (ФК13).
Результати навчання: 1. Отримання знань для організації та формування автомобілебудівного виробництва за допомогою сучасних інформаційних, комунікаційних та інновацій-них технологій (ЗН2). 2. Знання і розуміння наукових принци¬пів, що лежать в основі проектування та розрахунку колісних і гусеничних транспортних засобів (ЗН4). 3. Здобуття адекватних знань та розумінь, що відносяться до спеціальності 133 «Галузеве машинобудування» (ЗН11). 4. Застосовувати набуті знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення завдань розвитку автомобілебудівної промисловості, використовуючи відомі методи (УМ1). 5. Застосовувати знання для вирішення задач синтезу та аналізу в системах, які характерні автомобілебудівній галузі (УМ2). 6. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей в сфері автомобілебудування (УМ3). 7. Застосовувати знання технічних характеристик автомобілів, технологічних особливостей реалізації проектного задуму (УМ4). 8. Здійснювати пошук інформації в різних джерелах для вирішення задач автомобілебудування (УМ6). 9. Критично оцінювати отримані результати діяльності, та аргументовано захищати прийняті рішення (УМ11). 10. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (КОМ1). 11. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях (КОМ2).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Деталі машин Конструкція автомобілів і тракторів Теорія автомобілів і тракторів Конструювання і розрахунок автомобілів Супутні і наступні навчальні дисципліни САПР в автомобілебудуванні Прикладна теорія автомобіля Експериментальні дослідження колісної техніки і систем Теорія та розрахунок агрегатів і систем автомобіля
Короткий зміст навчальної програми: Проектування сучасних автотранспортних засобів вимагає від інженера-конструктора широких і глибоких знань про функціонування, конструкції, особливості роботи та вибір різних систем колісних і гусеничних машин. При цьому важливе значення має вміння проаналізувати і практично оцінити різні зразки, дати їм оцінку з точки зору застосування на проектованому транспортному засобі та ви-брати найбільш раціональні варіанти. Даний курс саме дає можливість студентові ознайомитися із розрахунками різних конструкціями окремих систем колісних і гусеничних машин, робочими процесами, що протікають в них, оцінити переваги та недоліки окремої конструкції, вибрати конкретну схему для проектованого автотранспортного засобу і здійснити проектування і конструювання щодо відповідної системи (вибрати матеріали основних деталей системи, провести розрахунок системи та її основних деталей на міцність, жорсткість, продуктивність тощо).
Опис: Тема: Підсилювачі приводів зчеплень. Характеристика приводів вимикання зчеплення. Особливості РП сервопідсилювача вимикання, гідропідсилювача вимикання, пневмопідсилювачів вимикання зчеплення. Основи розрахунку підсилювачів приводів зчеплень. Автоматичні приводи керування зчеплення. Тема: Зчеплення спеціальних типів. Вимоги до конструкцій, переваги використання, особливості конструкцій і робочі процеси гідромуфт, основи ії розрахунку. Електромагнітні зчеплення. Тема: Автоматичні коробки передач. Особливості робочих процесів ГМП. Особливості конструкції та основи розрахунку ГМП. Керування ступеневою КП ГМП. Тема: Диференціали підвищеного тертя Призначення диференціалів, їх типові конструкції та основні показники. Зубчасті конічні диференціали з малим внутрішнімтертям. Конічні, кулачкові, червячні диференціали. Тема: Бортові і колісні редуктори. Класифікація, переваги та недоліки, основні кінематичні схеми бортових і колісних редукторів. Особливості конструкцій. Основи розрахунку бортових і колісних редукторів. Тема: Комбіновані та пневматичні підвіски автомобілів. Пневматичні пружні елементи,їх характеристики, класифікація та особливості конструкції. Основи розрахунку пневматичних пружних елементів. Тема: Гальмові системи. Призначення, нормативні параметри стоянкової гальмівної системи. Пневматичні гальмівні приводи. Розрахунок механічного приводу стоянкового гальма. Підсилювач приводів гальм, розрахунок.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, який склада-ється з трирівневих теоретичних завдань. 2. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питан-ня якої ґрунтуються на змісті теоретичних та практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) 30 Екзаменаційний контроль Письмова компонента 60 Усна компонента 10
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Дубянський О.В. Системи колісних та гусеничних машин. Конспект лекцій для студентів базового напрямку підготовки 6.050503 "Машинобудування" за фа-ховим скеруванням 7.090211 "Колісні та гусеничні транспортні засоби" – Львів: Видавництво Львівсь¬кої політехніки, 2014 - 120 с. 2. Дубянський О.В., Горбай О.З. Методичні вказівки до виконання практичних робіт з курсу "Системи колісних та гусеничних машин". Львів: Видавництво Національного університету "Львівсь¬ка політехніка”, 2012 – 40 с. 3. В.В. Осепчугов, А.К. Фрумкин. Автомобиль. Анализ конструкций, элементы расчёта. – М.: Машиностроение, 1989.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Системи колісних та гусеничних машин (курсова робота)

Спеціальність: Автомобільний інжиніринг
Код дисципліни: 7.133.07.O.007
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Проектування машин та автомобільного інжинірингу
Лектор: д.т.н., проф. Зінько Роман Володимирович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування знань, вмінь та навичок, необхідних для технологічних та конструктивних розрахунків різних систем колісних і гусеничних машин, проектування їх основних вузлів і деталей із всебічним урахуванням їх технологічності; раціонального вибору матеріалу для деталей, визначення надійності та довговічності системи, що проектується; знайомство студентів з перспективами розвитку конструкцій різних систем колісних і гусеничних машин.
Завдання: Загальних: 1. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними (ЗК2). 2. Здатність продукувати нові ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення (ЗК6). 3. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел (ЗК7). 4. Набуття гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язати проблеми та задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій (ЗК9). 5. Уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення (ЗК11). 6. Уміння проводити дослідження на відповідному рівні, мати дослідницькі навички, що виявляються у здатності формувати (роблячи презентації, або представляючи звіти) нові продукти в обраній галузі, вибирати належні напрями і від-повідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси (ЗК12). 7. Уміння працювати самостійно і в команді, здатність комунікувати з коле-гами по галузі щодо наукових досягнень, як на загальному рівні, так і на рівні спеціалістів (ЗК13). 8. Знання та розуміння предметної області та розуміння фаху (ЗК14). Фахових: 1. Здатність складати, оформлювати і оперувати машинобудівною документацією під час формування та реалізації машинобудівного продукту (ФК5). 2. Здатність організовувати проектно-конструкторську діяльність та процес створення та розвитку машинобудівного підприємства (ФК7). 3. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для розв’язання типових задач у галузі виробництва колісних та гусеничних транспортних засобів (ФК10). 4. Уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу, пов’язану з проектно-конструкторською діяльністю, шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання (ФК11). 5. Здатність визначати технічні протиріччя в інженерному об’єкті та методи їх подолання (ФК13).
Результати навчання: 1. Отримання знань для організації та формування автомобілебудівного виробництва за допомогою сучасних інформаційних, комунікаційних та інновацій-них технологій (ЗН2). 2. Знання і розуміння наукових принци¬пів, що лежать в основі проектування та розрахунку колісних і гусеничних транспортних засобів (ЗН4). 3. Здобуття адекватних знань та розумінь, що відносяться до спеціальності 133 «Галузеве машинобудування» (ЗН11). 4. Застосовувати набуті знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення завдань розвитку автомобілебудівної промисловості, використовуючи відомі методи (УМ1). 5. Застосовувати знання для вирішення задач синтезу та аналізу в системах, які характерні автомобілебудівній галузі (УМ2). 6. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей в сфері автомобілебудування (УМ3). 7. Застосовувати знання технічних характеристик автомобілів, технологічних особливостей реалізації проектного задуму (УМ4). 8. Здійснювати пошук інформації в різних джерелах для вирішення задач автомобілебудування (УМ6). 9. Критично оцінювати отримані результати діяльності, та аргументовано захищати прийняті рішення (УМ11). 10. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (КОМ1). 11. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях (КОМ2).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Деталі машин Конструкція автомобілів і тракторів Теорія автомобілів і тракторів Конструювання і розрахунок автомобілів Супутні і наступні навчальні дисципліни САПР в автомобілебудуванні
Короткий зміст навчальної програми: Проектування сучасних автотранспортних засобів вимагає від інженера-конструктора широких і глибоких знань про функціонування, конструкції, особливості роботи та вибір різних систем колісних і гусеничних машин. При цьому важливе значення має вміння проаналізувати і практично оцінити різні зразки, дати їм оцінку з точки зору застосування на проектованому транспортному засобі та ви-брати найбільш раціональні варіанти. Даний курс саме дає можливість студентові ознайомитися із розрахунками різних конструкціями окремих систем колісних і гусеничних машин, робочими процесами, що протікають в них, оцінити переваги та недоліки окремої конструкції, вибрати конкретну схему для проектованого автотранспортного засобу і здійснити проектування і конструювання щодо відповідної системи (вибрати матеріали основних деталей системи, провести розрахунок системи та її основних деталей на міцність, жорсткість, продуктивність тощо).
Опис: Тема: Підсилювачі приводів зчеплень. Характеристика приводів вимикання зчеплення. Особливості РП сервопідсилювача вимикання, гідропідсилювача вимикання, пневмопідсилювачів вимикання зчеплення. Основи розрахунку підсилювачів приводів зчеплень. Автоматичні приводи керування зчеплення. Тема: Зчеплення спеціальних типів. Вимоги до конструкцій, переваги використання, особливості конструкцій і робочі процеси гідромуфт, основи ії розрахунку. Електромагнітні зчеплення. Тема: Автоматичні коробки передач. Особливості робочих процесів ГМП. Особливості конструкції та основи розрахунку ГМП. Керування ступеневою КП ГМП. Тема: Диференціали підвищеного тертя Призначення диференціалів, їх типові конструкції та основні показники. Зубчасті конічні диференціали з малим внутрішнімтертям. Конічні, кулачкові, червячні диференціали. Тема: Бортові і колісні редуктори. Класифікація, переваги та недоліки, основні кінематичні схеми бортових і колісних редукторів. Особливості конструкцій. Основи розрахунку бортових і колісних редукторів. Тема: Комбіновані та пневматичні підвіски автомобілів. Пневматичні пружні елементи,їх характеристики, класифікація та особливості конструкції. Основи розрахунку пневматичних пружних елементів. Тема: Гальмові системи. Призначення, нормативні параметри стоянкової гальмівної системи. Пневматичні гальмівні приводи. Розрахунок механічного приводу стоянкового гальма. Підсилювач приводів гальм, розрахунок.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, який склада-ється з трирівневих теоретичних завдань. 2. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питан-ня якої ґрунтуються на змісті теоретичних та практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) 30 Екзаменаційний контроль Письмова компонента 60 Усна компонента 10
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Дубянський О.В. Системи колісних та гусеничних машин. Конспект лекцій для студентів базового напрямку підготовки 6.050503 "Машинобудування" за фа-ховим скеруванням 7.090211 "Колісні та гусеничні транспортні засоби" – Львів: Видавництво Львівсь¬кої політехніки, 2014 - 120 с. 2. Дубянський О.В., Горбай О.З. Методичні вказівки до виконання практичних робіт з курсу "Системи колісних та гусеничних машин". Львів: Видавництво Національного університету "Львівсь¬ка політехніка”, 2012 – 40 с. 3. В.В. Осепчугов, А.К. Фрумкин. Автомобиль. Анализ конструкций, элементы расчёта. – М.: Машиностроение, 1989.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).